Ny undersøgelse afslører paradoks: Hjemmearbejdende oplever mere stress
Mere end halvdelen af de danskere, der ofte arbejder hjemme, er glade for hybridarbejdet og mener, at det helt sikkert eller i nogen grad har forbedret deres helbred. Men samtidig er det også den gruppe, der oplever mest stress.

Ifølge en ny helbredsundersøgelse, som Kantar/Gallup har foretaget for If Forsikring, mener 55 procent af dem, der jævnligt arbejder hjemmefra, at hybridarbejdet har en positiv effekt på deres helbred, mens blot 10 procent mener, det har en negativ effekt.
Imidlertid er andelen af stressramte højere blandt de hjemmearbejdende, hvor 30 procent af danskere med delvist hjemmearbejde jævnligt oplever negativt stress. Blandt danskere uden hjemmearbejde er andelen 17 procent. Også blandt dem, som lider af langvarig stress, er der en overvægt af folk med devist hjemmearbejde.
Erhvervspsykolog: "Et paradoks"
Ifølge Mads Schramm, der er erhvervspsykolog og har arbejdet i 20 år med en lang række offentlige og private virksomheder, er det et paradoks.
– Der er tale om et paradoks, hvor der dels er en udbredt og korrekt opfattelse af, at hjemmearbejde giver fleksibilitet og frihed, som vi sætter stor pris på, og som også er stressforebyggende, men samtidig glemmer mange bivirkningerne. Vi bliver mere isolerede og får oplevelsen af at sidde alene med opgaverne, siger Mads Schramm.
– Med hjemmearbejde sker der en øget individualisering af arbejdet mange steder, og vi mister noget af fællesskabsfølelsen – følelsen af at være mere end individer. Dermed er vi heller ikke gode til at forebygge stress, som er noget, vi på arbejdspladserne skal være fælles om og hjælpe hinanden med at gøre, uddyber han og foreslår, at man aftaler nogle konkrete dage, hvor alle skal mødes på arbejdet, og hvor der også er sat tid af til at være sammen socialt.
Flere får stress
Undersøgelsen er del af en netop udkommet nordisk helbredsrapport fra forsikringsselskabet If som for anden gang har undersøgt sundhed i Norden på flere parametre. Over 4.000 personer i de fire nordiske lande er spurgt til deres opfattede helbred og hvordan deres helbred har påvirket deres arbejde og hvordan deres arbejde har påvirket deres helbred.
Sidste år sås bekymrende resultater, særligt vedrørende negativ stress, som otte ud af ti oplevede. Desværre er de fleste af de bekymrende tendenser blevet forstærket i 2024-undersøgelsen, hvor næsten ni ud af ti svarer, at de oplever negativ stress, og endnu flere har lidt af stress over lang tid.
Undersøgelsen viser også, at 83 procent af danskerne oplever stress, som har en negativ påvirkning på deres liv eller arbejdsevne. Heraf har 52 procent oplevet stress løbende i mere end et halvt år, hvilket er en markant stigning sammenlignet med 2022, hvor tallet var 33 procent. Næsten hver fjerde, som har oplevet negativ stress, angiver, at situationen er udløst af krav på arbejdspladsen, helt præcist 24 procent.
– Mange steder har vi set en udvikling i retning af, at opgaver skal løses hurtigere. Det betyder et stigende pres, hvor folk sidder og arbejder intenst uden pause – man sprinter, hvor man tidligere luntede, og det slider folk kognitivt. Det resulterer også i, at folk ikke får talt så meget med kollegerne, og mange får en følelse af at stå alene med et ansvar, og det kan udløse stress, forklarer Mads Schram.
Tydelig forventningsafstemning
Siden pandemien har muligheden for hjemmearbejde i to til tre dage om ugen være en ny normal på mange arbejdspladser. Ifølge erhvervspsykologen skal vi ikke negligere de positive aspekter ved udviklingen, men der er dog gode grunde til at øge opmærksomheden på de negative bivirkninger og tage nogle forholdsregler.
– Nogle er gode til at håndtere frihed og fleksibilitet, mens andre rent mentalt kommer til konstant at være på arbejde. Derfor er det vigtigt at tale tydeligt om forventninger til tilgængelighed. Som minimum skal man have en aftale med chefen om, hvordan og hvornår man er på. Det kan konkret være en aftale om, i hvilket tidsrum man for eksempel tjekker mail, og hvornår man kan træffes på telefon, siger Mads Schramm, men pointerer:
– Samtidig skal man have fokus på at være en god indre arbejdsgiver for sig selv, og det er det sværeste. Når arbejdet er spændende, og det giver anerkendelse og mening, skaber det et naturligt drive, men her er det vigtigt at finde balancen, så man ikke hele tiden er på arbejde i tankerne. Balancen skal kunne findes.
Anbefalinger til ledere for at fremme et sundt arbejdsliv og -miljø:
Kilde: If |
Ifs samlede nordiske helbredsrapport 2024 kan ses her: https://www.if.dk/globalassets/dk/files/falles/if_nordic_health_report_2024.pdf
Undersøgelsen bag de danske tal i rapporten er foretaget af Kantar/Gallup baseret på CAWI interviews, i perioden 26. januar til 5. februar 2024.
Nøgleord
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschefIf Forsikring
Tlf:+45 6120 5009birgitte.ringbaek@if.dkBilleder


Links
If er Nordens største forsikringsselskab og ejet af den finske forsikringskoncern Sampo. If forsikrer hver 4. familie i Norden og er medlem af Garantifonden for skadeforsikringsselskaber i Danmark. Mere end 7000 medarbejdere tager sig af selskabets 3,8 millioner kunder, der spænder fra privatpersoner til globale virksomheder. Ambitionen er at være det mest omsorgsfulde forsikringsselskab. If har været klimaneutral siden 2011 og valgte i 2021 at tilslutte sig organisationen Science Based Targets (SBTi). Læs mere på www.if.dk
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Stor stigning i danske hjem: Her er 6 gode råd til at undgå farlige batteribrande13.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
If, Nordens største forsikringsselskab, opfordrer til øget opmærksomhed og deler konkrete råd til brandsikring af danske hjem.
Vildt sommervejr gav flest skybrudsskader siden 20216.9.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmarks kunder blev især ramt af en usædvanlig våd juli, viser ny opgørelse fra Nordens største forsikringsselskab.
Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse
If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve
Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å
Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum