Kendt kunstner designer støtteplakat for børn ramt af kræft
Fra 6. juni kl. 10 kan du købe en eksklusiv støtteplakat af den anerkendte kunstner Ole Aakjær. Overskuddet går til kampagnen ”Kræft er ikke for børn”, og ambitionerne for indsamlingsresultatet er store…

Embargo: Må frigives torsdag 6. juni kl. 10 til elektroniske medier, må frigives torsdag 6. juni til trykte medier.
Den verdenskendte Vejle-kunstner Ole Aakjær sætter torsdag en limited edition plakat med titlen LOVE & HOPE til salg. Plakaten er kun til salg i 24 timer, og al overskuddet går til kampagnen ”Kræft er ikke for børn”, som Kræftens Bekæmpelse står bag.
Den farvestærke plakat udtrykker hudløshed, kærlighed og håb. Om sin motivation for at bidrage siger kunstneren:
- I Danmark har vi nogle af verdens bedste forskere, men kræftforskning koster mange penge. Det er min ambition, at jeg i fællesskab med alle dem, der vælger at købe en plakat, kan indsamle et kæmpestort beløb til dette uendeligt vigtige arbejde. Og netop følelsen af at kunne udrette noget stort i fællesskab med andre er enormt motiverende. Alene kan man ikke alverden, men måske kan man få råd til at købe en plakat til 600 kroner og så gøre noget stort sammen, siger Ole Aakjær.
Ole Aakjær er internationalt kendt for sine store karakteristiske akvareller med kvinder i flere lag og med et væld af symboler og ledetråde.
Kunst kan skaffe millioner til gode formål
Det er ikke første gang, Ole Aakjær stiller sin kunst til rådighed for et godt formål. I 2022 stod han og hustruen Susan bag en støtteplakat til fordel for kvinder og børn i det krigshærgede Ukraine. Den plakat blev på rekordtid solgt i 6000 eksemplarer, og det lykkedes ægteparret at rejse mere end 3,5 mio. kr. til Unicefs arbejde i Ukraine.
- Jeg elsker tanken om, at min kunst kan bidrage på en helt konkret måde til noget rigtig godt. Med denne plakat fokuserer jeg på børns ret til liv. Passivitet kan drive mig til vanvid, og omvendt giver denne slags praktiske projekter mig en følelse af, at jeg kan gøre en positiv forskel, siger Ole Aakjær.
Ole Aakjær og influenceren Mie Isaksen er gået sammen om at skabe et meget ambitiøst indsamlingsresultat med støtteplakaten. De to har kendt hinanden længe og arbejdet sammen flere gange. Mie Isaksen samler selv ind på sine egne platforme på de sociale medier, hvor hun også vil slå et slag for plakaten.
Kendte samler ind
Kræftens Bekæmpelses kampagne ”Kræft er ikke for børn” arrangerer hvert år i uge 23 indsamlingsugen #KræftErIkkeForBørn, hvor kendte influencere, erhvervsprofiler og som noget nyt i år også sportsstjerner går sammen om at samle ind til børn og unge berørt af kræft. Sidste år blev der i løbet af indsamlingsugen samlet mere end 1 mio. kr. ind.
Hvert år får 380 børn og unge under 25 år kræft, og 50.000 børn lever med en kræftsyg mor eller far.
Køb støtteplakaten
Plakaten LOVE & HOPE koster 600 kroner plus fragt og kan købes på Ole Aakjærs hjemmeside i 24 timer fra torsdag 6. juni kl. 10 til fredag 7. juni kl. 10. Alle plakaterne bliver signeret i hånden af Ole Aakjær. Al overskuddet fra salget går ubeskåret til Kræftens Bekæmpelses arbejde med børn, unge og kræft. Kan købes her:
https://shop.oleaakjaer.com/products/love-hope
Om kampagnen ’Kræft er ikke for børn’:
”Kræft er ikke for børn” er Kræftens Bekæmpelses kampagne, som samler ind og sætter fokus på børn og unge, der enten selv er ramt af kræft, har overlevet kræft eller er tætte pårørende til kræftsyge. Pengene går til forskning, forebyggelse og patientstøtte. Årets Indsamlingsuge #KræftErIkkeForBørn gennemføres for sjette år i år og foregår i hele uge 23. For mere information om kampagnen, aktiviteterne og hvordan du kan bidrage, besøg venligst www.kræfterikkeforbørn.dk.
Fakta om børn, unge og kræft:
Hvert år får 380 børn og unge under 25 år kræft
- Seks ud af syv børn overlever deres kræftsygdom
- De mest almindelige former for kræft blandt børn er kræft i blodet og hjernen
- For langt de fleste tilfælde af børnekræft kender man ikke årsagen til
- Behandlingen er typisk meget intensiv og består af kemoterapi i høje doser og hos nogle børn også af operationer eller stråleterapi, der giver mere end halvdelen af børnene senfølger
Nøgleord
Kontakter
Lise Atzen Bjerregaard, kampagneansvarlig i Kræftens Bekæmpelse
Lisea@cancer.dk
+45 2025 3663
Olivia Yderholm, kommunikationskonsulent hos Help PR
olivia@helpagency.dk
+45 5386 5385
Billeder
Om Kræftens Bekæmpelse
Kræftens Bekæmpelse er Danmarks største sygdomsbekæmpende forening. Vi arbejder med forskning i kræft, forebyggelse og støtte til patienter og pårørende. Vores mål er, at færre får kræft, at flere overlever kræft - og at flere får et bedre liv med og efter kræft.
Besøg os på Cancer.dk.
Følg pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse
Nye beregninger bør genstarte debat om dyrere cigaretter7.6.2025 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny analyse viser, at dyrere cigaretter koster staten langt mindre end hidtil antaget.
Nye tal: 4 ud af 10 forældre har svært ved at blande sig i deres teenagers alkoholvaner6.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Men det betaler sig, for forskning viser, at aftaler om alkohol virker.
Rejsegilde i Nuuk: Kræftpatienter i Grønland får deres eget hus31.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt rådgivningshus skal give kræftramte i Grønland tryghed og viden.
Stort løft til kræftforskningen: 104 mio. kroner uddelt til nye projekter27.5.2025 08:56:14 CEST | Pressemeddelelse
42 nye projekter får støtte fra Kræftens Bekæmpelse.
Kræftens Bekæmpelse om ny kræftplan: Forebyggelse er den helt rigtige kurs23.5.2025 13:51:51 CEST | Pressemeddelelse
Der er meget at vinde ved at forebygge livsstilsrelateret kræft – og det bidrager Kræftplan V til.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum