POWER vinder igen over DBU: ”Vi har taget en for holdet”
Østre Landsret har netop erklæret sig enig med Sø- og Handelsretten i, at elektronik- og hvidevarekæden POWER ikke har krænket DBU’s kommercielle rettigheder. Kædens direktør, Jesper Boysen, tøver ikke med at kalde sejren principiel og til gavn for hele detailbranchen.
Klokken 10 i dag stadfæstede Østre Landsret en dom fra Sø- og Handelsretten, hvor elektronikkæden POWER fik rettens ord for, at virksomheden ikke krænkede Dansk Boldspil-Unions (DBU) kommercielle rettigheder under EM i fodbold 2020. En turnering som blev afholdt i 2021 på grund af corona-epidemien. Afgørelsen kommer ikke bag på POWERs administrerende direktør, Jesper Boysen.
- Resultattavlen taler sit eget tydelige sprog: POWER-DBU 2-0. Selvfølgelig, har jeg næsten lyst til at sige, for både i Sø- og Handelsretten og igen i Østre Landsret har den her sag været så lysende klar, at jeg var lige ved at finde solbrillerne frem på tilhørerpladserne. Selvfølgelig har vi ikke krænket DBU’s rettigheder, og selvfølgelig skal DBU ikke bare slippe afsted med at henvise til deres egne selvbestaltede retningslinjer, som de bruger efter forgodtbefindende, siger Jesper Boysen.
DBU krævede 1 million kroner
Essensen i retssagen har været, om POWER i sin markedsføring op til EM i fodbold krænkede DBU’s rettigheder ved at bruge reklamer, som bl.a. udloddede billetter til en fodboldkamp, indeholdt dannebrogsflag og ordet ’fodboldfest’, og som viste en orange POWER-trøje – som DBU mente var rødlig.
DBU sagde ja og krævede en erstatning på 1 mio. kroner som en del af sagen, der i sin tid blev anlagt af POWER for at få endelig afklaring. Da Sø- og Handelsretten gav POWER medhold, valgte DBU efterfølgende at anke sagen. Men Østre Landsret dømte altså også til POWERs fordel.
Vi har taget en for holdet i dag
POWER-direktør Jesper Boyen er ikke i tvivl om, at dagens afgørelse vil få stor betydning ikke blot for POWER, men for detailbranchen som helhed.
- Som kommerciel virksomhed er vi underlagt ret strenge regler i vores markedsføring – og det er positivt. De regler gælder selvfølgelig også misbrug af andres kommercielle rettigheder. Men samtidig skal der altså være et kreativt og kommercielt spillerum, hvor vi med vores markedsføring kan tappe ind i de emner, som optager danskerne. Og så dur det ikke, at DBU eller andre kommer halsende efter os med nogle rigide hjemmelavede retningslinjer, som de selv har flikket sammen i Word, og som de faktisk har svært ved at forklare for andre. Jeg synes, vi har taget en for holdet i dag, og jeg tror, at dagens dom vil komme mange andre kommercielle virksomheder til gode, siger Jesper Boysen.
Jane Frederikke Land fra LIGA LAW er POWERs advokat i ankesagen. Hun er enig i, at dagens afgørelse får stor betydning for alle danske virksomheder, der arbejder med markedsføring.
- Jeg er virkelig glad for, at ankesagen også er gået vores vej. Ikke kun på min klients vegne, men på vegne af alle, der arbejder med markedsføring, fordi de nu ikke får indskrænket deres kommercielle ytringsfrihed. Kommercielle rettigheder – også DBUs - skal beskyttes, men der skal også være en grænse, og den har Østre Landsret i dag slået fast, siger Jane Frederikke Land, advokat i LIGA LAW.
DBU er som en del af sagen dømt til at betale 75.000 kroner i sagsomkostninger.
Ønsker I et interview med Jesper Boysen, kan I kontakte ham via pressetelefonen: +45 2133 8088.
Kontakter
PressekontaktPresseansvarligPower Danmark
Journalister, redaktører, bloggere og andet godtfolk glæder vi os til at få i telefonen. Ring til vores presseansvarlige på tlf. 2133 8088, eller send os en mail på presse@power.dk.
Om POWER
POWER-eventyret begyndte i Danmark tilbage i 2015 med åbningen af POWER Glostrup. Senere åbnede vi butikker i Finland, e-handel i Sverige, i 2017 kom POWER til Norge, og i 2023 fik vi 29 fysiske butikker i Sverige.
I dag er POWER Nordens nye elektronikgigant med knap 230 butikker (ca. 270 inkl. franchises) og 6000 medarbejdere fordelt på fire lande – og vi vokser stadig.
Hos POWER gør vi os altid umage med at være et skridt foran, for det resulterer i velovervejede, effektive løsninger og holder priserne lave - og sikrer samtidig vores kunder den bedste handelsoplevelse.
POWER i Danmark, Norge, Finland og Sverige er ejet af POWER International, som AWILHELMSEN AS og Dolphin Invest AS, ejet af Øivind Tidemandsen, står bag.
Vores erklærede mål er at skabe en sund og rentabel virksomhed, som sikrer trygge arbejdspladser for nuværende og kommende medarbejdere. Det gør vi via effektive løsninger, som kommer vores kunder til gode – og med mindst mulig negativ effekt på samfund og miljø.
Følg pressemeddelelser fra Power
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Power
POWER oplever historisk boom i studiesalget: ”Vi har aldrig oplevet noget lignende”6.8.2025 13:39:11 CEST | Pressemeddelelse
De danske studerende dropper i stor stil de tunge bøger og rykker studielivet over på skærmen - og det kan mærkes på salget af elektronisk studieudstyr. Allerede på første dag af studiesalget hos POWER steg salget af computere med over 300 procent, imens tablets er buldret frem med over 250 procent. ”En god computer er lige så vigtig som dit studiekort,” siger salgschef Jonas Lindquist.
Succes efter jubilæumskampagne: POWER solgte for 10 millioner kroner på 10 minutter1.8.2025 11:46:45 CEST | Pressemeddelelse
Der stod kunder i kø foran samtlige 27 POWER-butikker, da elektronik- og hvidevarekæden i dag skød sit 10-årsjubilæum i gang. Men allerede torsdag aften tyvstartede POWER med et liveshopping-show, hvor der blev solgt for 10 millioner kroner i løbet af de første 10 minutter. Markedsføringskampagnen op til jubilæet er den største satsning i POWERs historie, og kædens direktør er allerede tilfreds: ”Vi har ikke bare satset stort, men kæmpestort, og det har givet pote, for lige nu tæsker salget afsted”.
Danskerne går slush- og is-amok: POWER oplever eksplosiv vækst i sommervarmen17.7.2025 14:05:42 CEST | Pressemeddelelse
Sommerens hede dage sender ikke kun danskerne mod stranden, men også ind i POWER, hvor der bliver langet rekordmange slush ice- og ismaskiner over disken. Elektronik- og hvidevarekæden har oplevet en vækst på over 300% i salget af ismaskiner i forhold til samme periode sidste år, og danskerne har nu også kastet sig over en nyhed: Slush ice-koncentrat som det, man kender fra sportshaller og grillbarer.
POWER skriver dansk reklamehistorie11.7.2025 12:59:14 CEST | Pressemeddelelse
Til august er det 10 år siden, at POWER slog dørene op til sin første butik i Glostrup. I dag har elektronik- og hvidevarekæden 27 butikker landet over, og flere er på vej. Det fejrer POWER med en kæmpemæssig jubilæumskampagne i august og september, men allerede i dag – fredag den 11. juli – går optakten i gang med en storstilet reklame-serie i tre afsnit. POWER har købt hele reklameblokken i bedste sendetid på TV 2 og viser alle fem minutter af første afsnit.
200% stigning: Nintendo Switch 2 revet af hylderne i POWER19.6.2025 14:04:31 CEST | Pressemeddelelse
Siden lanceringen af den nye Nintendo Switch 2 har efterspørgslen nået historiske højder hos elektronikkæden POWER. Salget af Nintendo-produkter er steget med mere end 200% i forhold til samme periode sidste år – og intet tyder på, at efterspørgslen stilner af.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum