TV2, Ericsson, 3 og Sony afprøver transmission af landskamp via højhastigheds-5G

TV2, Ericsson, 3 og Sony er gået sammen om at afprøve live-transmission af en landskamp via 5G-mmWave-teknologi i ‘Parken’. Det er første gang i Danmark, at en sådan live-prøve finder sted.

Parken/Teleselskabet 3

Under onsdagens kamp i Parken vil TV2, Ericsson, 3 og Sony afprøve trådløs transmission via højhastigheds-5G (5G-mmWave-teknologi) på Danmarks nationalstadion. Afprøvningen er den første af sin slags i Danmark og baner vejen for en helt nye måde at producere og opleve store livebegivenheder på til glæde for seerne.

Ved at sende via højhastigheds-5G, dvs. via 5G-mmWave-teknologi, får man ekstremt høje datahastigheder og markant mindre forsinkelse på signaler. Det gør det meget lettere at producere live-TV, forklarer Morten Brandstrup, Head of Newstechnology hos TV2:

“Der er mange fordele ved at producere med 5G. Fotograferne bliver meget mere fleksible og mobile, når alt foregår trådløst. Det gør opstilling af kamera til sportskampe hurtigere, når der ikke skal trækkes hundredvis af meter kabel, og vi kan bruge det 5G-netværk, der allerede er, men altså nu med en helt anden sikkerhed og stabilitet i live-produktionen. Derfor ser vi også meget frem til at afprøve dette live for første gang.”

At signalet transmitteres markant hurtigere med 5G, vil i fremtiden lede til en radikalt anderledes seeroplevelse, forklarer Kim Christensen, som er netværkschef i teleselskabet 3.

“Med 5G SA mobilnetværk kan 3 levere højere hastigheder med stærkt reduceret forsinkelse, hvilket leder til en langt bedre brugeroplevelse i områder med tusindvis af mennesker, som eksempelvis et fyldt stadion. Med transmission via 5G-mm-Wave-teknologi sikres desuden et stabilt signal, høje hastigheder og en uforstyrret produktion. I takt med at denne udsendelsesmetode udbredes, vil det i stigende grad komme seerne og produktionsselskaberne til gavn,” siger han.

Ericsson, der leverer 3's netværksudstyr, inklusive deres dual-mode 5G Core-løsning, transport og radiokapaciteter, er også begejstret for det nye samarbejde, som de ser som et af de første danske eksempler på, hvad 5G kan gøre:

“Vi går ind i en global fase, hvor 5G kan tilbyde differentierede tjenester, såsom øget hastighed, reduceret latenstid og forudsigelig ydeevne. Ved at levere disse tjenester skræddersyet til forskellige kundebehov, bliver netværket en platform, hvor man forbinder industrier og samfund. Det er spændende at være involveret i dette banebrydende projekt med 3, TV2 og Sony, som ikke kun udgør et værdifuldt eksempel på 5G's potentielle anvendelser i Danmark, men også viser teknologiens bredere muligheder", siger Niclas Backlund, Country Manager, Ericsson Denmark.

En sømløs, kommerciel end-to-end løsning som denne, stiller krav til både netværks- og optageudstyr, men Sony forudser også, at det med 5G-baserede kameraer vil blive meget nemmere for tv-stationer at lave liveproduktioner i fremtiden:

“Dét at man har et kamera, som er udstyret med en trådløs 5G-opkobling, og som kan sende store mængder af billeder i høj opløsning i realtid til produktionsteamet uden et kabel, er et meget stort skridt i at lave fremtidens tv-produktioner. Det vil lede til nye muligheder for at lave direkte udsendelser til glæde for seerne, der kan forvente mere engagerende live-indhold med 5G-transmitteret TV,” siger Claus Pfeifer, Head of Connected Content Acquisition at Sony Professional Europe.

Om afprøvning af live transmission med 5G-MmWave

Til kampen arbejdes der med to setup – et reference setup til at give et kontinuerligt video upload og en sports-TV-fotograf udstyret med et teknisk setup og produktion:

Haivision PRO460 video encoder, udstyret med en Sony mobil device, PDT-FP1, 3DK 5G SA data SIM med mulighed for mmW. Video: 1080P50 35Mbps uplink. Forventet glass-to-glass latency: sub 250ms.

Referencesetup: Haivision PRO460 med 6 standard data SIM – “bonded cellular” + Havision PRO460 med netværk via Sony PDT-FP1.

3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 4G og 5G mobilnetværk. 3’s mere end 1,6 mio. kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 75 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 Danmark har kontor i Københavns nye bydel, Carlsberg Byen, hvor vi beskæftiger ca. 650 medarbejdere.