TV 2 Danmark

'Streaming i Danmark': On demand-forbruget forlænger programmernes aktualitet

Del

Danskernes streamingforbrug indikerer, at mulighederne inden for streaming, hvor brugerne i højere grad selv kan tilrettelægge deres forbrug, forlænger programaktualiteten og tilfører sening til broadcasternes streamingtjenester.

Foto: Henrik Petit / TV 2
Foto: Henrik Petit / TV 2

Streamingrapportens vigtigste pointer

    • En stor del af det samlede on demand-forbrug på TV 2 Play sker relativt tæt på programmernes lineære sendetidspunkt, men meget on demand-sening foregår dog en uge eller mere efter programmernes publicering 

    • Særligt danske fiktionsserier har typisk længere levetid, og en større andel af on demand-forbruget her finder sted syv dage eller mere efter publicering 

    • Fra januar til maj i år er det samlede forbrug af lineære kanaler via streaming samt on demand-streaming steget med gennemsnitligt syv daglige minutter per dansker sammenlignet med samme periode sidste år 

    De senere år har danskerne i stigende grad taget streaming til sig – det gælder både streaming af lineære kanaler samt on demand-indhold. Muligheden for at streame indhold on demand åbner for flere typer seeradfærd, fordi on demand-tilbuddet giver brugerne mulighed for selv at vælge indholdet og se det, når det passer præcist til deres ønsker og behov.  

    Forskellige forbrugsmønstre på tværs af programkategorier 

    - På TV 2 Play ser vi forskellige adfærdsmønstre i forhold til forbruget af on demand-indhold, siger Sofie Bruun, Head of Market & Audience Insights på TV 2 og fortsætter:  

    - Helt overordnet set foregår en stor del af det samlede on demand-forbrug på TV 2 Play relativt tæt på programmernes lineære sendetidspunkt. Men en stor del af on demand-seningen foregår dog også en uge eller mere efter programmets publicering. 

    Tendensen ses primært på programmer, hvor en stor del af forbruget foregår on demand via TV 2 Play (ikke sport og nyheder). Fælles for disse programkategorier er, at mellem 60 procent og 75 procent af on demand-forbruget i gennemsnit finder sted inden for den første uge efter programmets publicering. Der er dog forskelle i fordelingen af forbruget på tværs af programtyper. Særligt danske fiktionsserier har typisk længere levetid, og en større andel af on demand-forbruget her finder sted syv dage efter publicering.  

    Se tallene og læs mere i rapporten 'Streaming i Danmark' her.

    Nøgleord

    Kontakter

    Billeder

    Foto: Henrik Petit / TV 2
    Foto: Henrik Petit / TV 2
    Download

    TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.

    Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark

    Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

    Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark

    TV 2 går 'all in' på OL i Paris 202431.5.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

    Efter EM i fodbold og Tour de France bliver det tid til kronen på værket - verdens største sportsevent - de olympiske lege 2024. De finder sted i Paris fra 26. juli til 11. august. TV 2 dækker OL massivt og går all in på TV 2 Play, TV 2, TV 2 Sport og TV 2 Sport X samt på tv2.dk og på TV 2s digitale platforme. Camilla Martin, Stine Bjerre Mortensen og Morten Ankerdal er klar i studiet ved Eiffeltårnet i 'Byernes by', der bliver fast holdepunkt under transmissionerne.

    Danmark sender Herrelandsholdet til EM - liveshow på TV 2 fra Tivoli27.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

    Tusindvis af rød-hvide fodboldfans, EM-sang og præsentation af Herrelandsholdet på Plænen i Tivoli. Det er indholdet i et liveshow med titlen 'Danmark sender Herrelandsholdet til EM', hvor DBU, TV 2 og Tivoli sammen med de danske fans sender trænere og spillere fra Herrelandsholdet godt afsted til EM-slutrunden i Tyskland. Musikken leveres af Pil, og Malte Ebert optræder med sin nye EM-sang. Det finder sted 10. juni med optakt på TV 2 fra klokken 17 og liveshow fra Tivoli fra klokken 20, hvor værterne Camilla Martin og Melvin Kakooza interviewer landsholdsspillere og styrer showet, der også byder på overraskelser.

    I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

    Besøg vores nyhedsrum
    HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye