'Streaming i Danmark': On demand-forbruget forlænger programmernes aktualitet
Danskernes streamingforbrug indikerer, at mulighederne inden for streaming, hvor brugerne i højere grad selv kan tilrettelægge deres forbrug, forlænger programaktualiteten og tilfører sening til broadcasternes streamingtjenester.

Streamingrapportens vigtigste pointer
-
En stor del af det samlede on demand-forbrug på TV 2 Play sker relativt tæt på programmernes lineære sendetidspunkt, men meget on demand-sening foregår dog en uge eller mere efter programmernes publicering
-
Særligt danske fiktionsserier har typisk længere levetid, og en større andel af on demand-forbruget her finder sted syv dage eller mere efter publicering
-
Fra januar til maj i år er det samlede forbrug af lineære kanaler via streaming samt on demand-streaming steget med gennemsnitligt syv daglige minutter per dansker sammenlignet med samme periode sidste år
De senere år har danskerne i stigende grad taget streaming til sig – det gælder både streaming af lineære kanaler samt on demand-indhold. Muligheden for at streame indhold on demand åbner for flere typer seeradfærd, fordi on demand-tilbuddet giver brugerne mulighed for selv at vælge indholdet og se det, når det passer præcist til deres ønsker og behov.
Forskellige forbrugsmønstre på tværs af programkategorier
- På TV 2 Play ser vi forskellige adfærdsmønstre i forhold til forbruget af on demand-indhold, siger Sofie Bruun, Head of Market & Audience Insights på TV 2 og fortsætter:
- Helt overordnet set foregår en stor del af det samlede on demand-forbrug på TV 2 Play relativt tæt på programmernes lineære sendetidspunkt. Men en stor del af on demand-seningen foregår dog også en uge eller mere efter programmets publicering.
Tendensen ses primært på programmer, hvor en stor del af forbruget foregår on demand via TV 2 Play (ikke sport og nyheder). Fælles for disse programkategorier er, at mellem 60 procent og 75 procent af on demand-forbruget i gennemsnit finder sted inden for den første uge efter programmets publicering. Der er dog forskelle i fordelingen af forbruget på tværs af programtyper. Særligt danske fiktionsserier har typisk længere levetid, og en større andel af on demand-forbruget her finder sted syv dage efter publicering.
Se tallene og læs mere i rapporten 'Streaming i Danmark' her.
Nøgleord
Kontakter
TV 2 KommunikationTV 2 Danmark
Tlf:65218000presse@tv2.dkBilleder

TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
'Toppen af poppen' vender tilbage. Her er de nye artister.12.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter halvandet års pause er 'Toppen af poppen' tilbage med fornyet energi. TV 2 har netop sendt et nyt hold musikere afsted til optagelserne, som denne gang finder sted ved Anneberg Kulturpark i naturskønne Odsherred.
Drew Sycamore afløser Oh Land som dommer i 'X Factor'10.9.2025 11:00:33 CEST | Pressemeddelelse
Nanna Øland Fabricius har af personlige årsager trukket sig som dommer i den kommende sæson af 'X Factor'. I stedet tager Drew Sycamore over og sætter sig ved dommerbordet sammen med Benjamin Hav og Thomas Blachman.
’Knæk Cancer’ er tilbage: Her er årets værter3.9.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 og Kræftens Bekæmpelse sætter i uge 43 fokus på kræftsagen. Fire kendte værter står i spidsen, når indsamlingsshowet ’Knæk Cancer – et show for sagen’ er tilbage lørdag 25. oktober.
Tilfredsstillende halvårsresultat – TV 2 Play mest sete streamingtjeneste27.8.2025 14:47:24 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 Play er fortsat den mest sete streamingtjeneste i Danmark, og TV 2 leverer lønsom vækst i en usikker tid.
TV 2 Charlie sender 'Hjertegalla' for 14. gang - med Louise Wolff og Steen Langeberg som værter21.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lørdag 13. september 2025 bliver danskerne igen inviteret med til det populære indsamlingsshow 'Hjertegalla', når det sendes på TV 2 Charlie og TV 2 Play. Værtsduoen består i år af Louise Wolff, som også var vært sidste år, og Steen Langeberg, som debuterer som vært på 'Hjertegalla'.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum