'Streaming i Danmark': On demand-forbruget forlænger programmernes aktualitet
Danskernes streamingforbrug indikerer, at mulighederne inden for streaming, hvor brugerne i højere grad selv kan tilrettelægge deres forbrug, forlænger programaktualiteten og tilfører sening til broadcasternes streamingtjenester.
![Foto: Henrik Petit / TV 2](/data/images/public/2298764/13884657/b3baca3f-1a69-4561-8d35-3879815d63bb-w_720.png)
Streamingrapportens vigtigste pointer
-
En stor del af det samlede on demand-forbrug på TV 2 Play sker relativt tæt på programmernes lineære sendetidspunkt, men meget on demand-sening foregår dog en uge eller mere efter programmernes publicering
-
Særligt danske fiktionsserier har typisk længere levetid, og en større andel af on demand-forbruget her finder sted syv dage eller mere efter publicering
-
Fra januar til maj i år er det samlede forbrug af lineære kanaler via streaming samt on demand-streaming steget med gennemsnitligt syv daglige minutter per dansker sammenlignet med samme periode sidste år
De senere år har danskerne i stigende grad taget streaming til sig – det gælder både streaming af lineære kanaler samt on demand-indhold. Muligheden for at streame indhold on demand åbner for flere typer seeradfærd, fordi on demand-tilbuddet giver brugerne mulighed for selv at vælge indholdet og se det, når det passer præcist til deres ønsker og behov.
Forskellige forbrugsmønstre på tværs af programkategorier
- På TV 2 Play ser vi forskellige adfærdsmønstre i forhold til forbruget af on demand-indhold, siger Sofie Bruun, Head of Market & Audience Insights på TV 2 og fortsætter:
- Helt overordnet set foregår en stor del af det samlede on demand-forbrug på TV 2 Play relativt tæt på programmernes lineære sendetidspunkt. Men en stor del af on demand-seningen foregår dog også en uge eller mere efter programmets publicering.
Tendensen ses primært på programmer, hvor en stor del af forbruget foregår on demand via TV 2 Play (ikke sport og nyheder). Fælles for disse programkategorier er, at mellem 60 procent og 75 procent af on demand-forbruget i gennemsnit finder sted inden for den første uge efter programmets publicering. Der er dog forskelle i fordelingen af forbruget på tværs af programtyper. Særligt danske fiktionsserier har typisk længere levetid, og en større andel af on demand-forbruget her finder sted syv dage efter publicering.
Se tallene og læs mere i rapporten 'Streaming i Danmark' her.
Nøgleord
Kontakter
TV 2 KommunikationTV 2 Danmark
Tlf:65218000presse@tv2.dkBilleder
![Foto: Henrik Petit / TV 2](/data/images/public/2298764/13884657/9e3458e0-2ce7-452f-b21c-d235cc31cadf-w_240.png)
TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
'Totalfodbold' bliver TV 2s nye fodboldflagskib1.7.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 kommer hele vejen rundt om 3F Superliga hver mandag med fire timers 'Totalfodbold', mens der er livlig fodbolddebat i 'Tirsdagstrænerne' med Carsten Werge.
TV 2 ansætter ny finansdirektør28.6.2024 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
TV 2s bestyrelse og administrerende direktør Anne Engdal Stig Christensen har udpeget den 51-årige Jakob Dahlgaard Fink som mediekoncernens nye finansdirektør.
TV 2 åbner for kommercielle storskærmsarrangementer26.6.2024 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med Danmark klar til ottendedelsfinalerne ved EM i herrefodbold giver TV 2 nu kommercielle aktører som restaurationsbranchen mulighed for at lave storskærmsarrangementer til Danmarks kampe.
Rolf Sørensen melder fra til Tour de France25.6.2024 10:14:38 CEST | Pressemeddelelse
Rolf Sørensen må på grund af hjerteproblemer melde fra som TV 2s ekspertkommentator på årets Tour de France, der begynder på lørdag. Hans afløser bliver Trine Schmidt.
TV 2 vil nyhedsdække 3F Superliga med klubkorrespondenter6.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 vil bringe 3F Superliga tættere på danskerne ved at bruge faste korrespondenter til at nyhedsdække landets bedste fodboldklubber.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum