'Streaming i Danmark': On demand-forbruget forlænger programmernes aktualitet
Danskernes streamingforbrug indikerer, at mulighederne inden for streaming, hvor brugerne i højere grad selv kan tilrettelægge deres forbrug, forlænger programaktualiteten og tilfører sening til broadcasternes streamingtjenester.

Streamingrapportens vigtigste pointer
-
En stor del af det samlede on demand-forbrug på TV 2 Play sker relativt tæt på programmernes lineære sendetidspunkt, men meget on demand-sening foregår dog en uge eller mere efter programmernes publicering
-
Særligt danske fiktionsserier har typisk længere levetid, og en større andel af on demand-forbruget her finder sted syv dage eller mere efter publicering
-
Fra januar til maj i år er det samlede forbrug af lineære kanaler via streaming samt on demand-streaming steget med gennemsnitligt syv daglige minutter per dansker sammenlignet med samme periode sidste år
De senere år har danskerne i stigende grad taget streaming til sig – det gælder både streaming af lineære kanaler samt on demand-indhold. Muligheden for at streame indhold on demand åbner for flere typer seeradfærd, fordi on demand-tilbuddet giver brugerne mulighed for selv at vælge indholdet og se det, når det passer præcist til deres ønsker og behov.
Forskellige forbrugsmønstre på tværs af programkategorier
- På TV 2 Play ser vi forskellige adfærdsmønstre i forhold til forbruget af on demand-indhold, siger Sofie Bruun, Head of Market & Audience Insights på TV 2 og fortsætter:
- Helt overordnet set foregår en stor del af det samlede on demand-forbrug på TV 2 Play relativt tæt på programmernes lineære sendetidspunkt. Men en stor del af on demand-seningen foregår dog også en uge eller mere efter programmets publicering.
Tendensen ses primært på programmer, hvor en stor del af forbruget foregår on demand via TV 2 Play (ikke sport og nyheder). Fælles for disse programkategorier er, at mellem 60 procent og 75 procent af on demand-forbruget i gennemsnit finder sted inden for den første uge efter programmets publicering. Der er dog forskelle i fordelingen af forbruget på tværs af programtyper. Særligt danske fiktionsserier har typisk længere levetid, og en større andel af on demand-forbruget her finder sted syv dage efter publicering.
Se tallene og læs mere i rapporten 'Streaming i Danmark' her.
Nøgleord
Kontakter
TV 2 KommunikationTV 2 Danmark
Tlf:65218000presse@tv2.dkBilleder

TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
’Knæk Cancer’ er tilbage: Her er årets værter3.9.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 og Kræftens Bekæmpelse sætter i uge 43 fokus på kræftsagen. Fire kendte værter står i spidsen, når indsamlingsshowet ’Knæk Cancer – et show for sagen’ er tilbage lørdag 25. oktober.
Tilfredsstillende halvårsresultat – TV 2 Play mest sete streamingtjeneste27.8.2025 14:47:24 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 Play er fortsat den mest sete streamingtjeneste i Danmark, og TV 2 leverer lønsom vækst i en usikker tid.
TV 2 Charlie sender 'Hjertegalla' for 14. gang - med Louise Wolff og Steen Langeberg som værter21.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lørdag 13. september 2025 bliver danskerne igen inviteret med til det populære indsamlingsshow 'Hjertegalla', når det sendes på TV 2 Charlie og TV 2 Play. Værtsduoen består i år af Louise Wolff, som også var vært sidste år, og Steen Langeberg, som debuterer som vært på 'Hjertegalla'.
Ny dommertrio i 'X Factor'12.8.2025 12:27:12 CEST | Pressemeddelelse
Når 'X Factor' 2026 rammer skærmen, bliver det med en ny dommertrio ved bordet. Nanna Øland Fabricius og Thomas Blachman har sagt ja til endnu en sæson og får selskab af Benjamin Hav.
To tidligere landsholdsspillere bliver fodboldeksperter på TV 217.7.2025 08:58:00 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 viser fra denne sæson endnu mere fodbold og styrker dækningen med de to tidligere landsholdsspillere Luna Gevitz og Nicolai Boilesen som eksperter.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum