DGI: Nyt udspil om unges fritidsjob er en vigtig hjælp til idrætsforeningerne

Regeringens udspil om unges fritidsjob vil gøre det nemmere for unge på 13 og 14 år at være frivillige. Det er en vigtig hjælp for foreningerne og en anerkendelse af unge frivillige, siger DGI’s formand.

Med regeringens udspil om unges fritidsjob bliver det endnu mere tydeligt, at unge gerne må være hjælpetrænere eller løse andre frivillige opgaver i en idrætsforening.

DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen slår fast, at udspillet er en vigtig hjælp til idrætsforeningerne.

“Udspillet er godt, fordi det nu bliver helt tydeligt, at unge på 13 og 14 år gerne må være frivillige. Denne afklaring er en stor hjælp for idrætsforeningerne og unge frivillige,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Regeringen offentliggjorde 3. juni et nyt udspil, der skal gøre det nemmere og mere attraktivt for unge at finde et fritidsjob eller være frivillig i en forening. Og i udspillet står der bl.a., at arbejdsfunktionerne for unge på 13-14 år kan være assistance af trænere f.eks. ved at igangsætte og facilitere lege og sport. Det skal gøre det nemmere for unge at arbejde i foreningslivet.

Unge frivillige er rollemodeller og får værdifulde kompetencer

Når unge på 13 og 14 år er frivillige, så er det ikke kun en hjælp for foreningen, det er også vigtigt for de unge selv, påpeger DGI's formand:

”Unge frivillige er rollemodeller for de yngre medlemmer, og samtidig får unge frivillige en lang række værdifulde erfaringer med i bagagen, ligesom man gør, når man har et betalt fritidsjob. I foreningen lærer unge at møde til tiden, planlægge træningen, motivere børnene, tale med forældrene, sparre med mere erfarne trænere og ledere og meget andet, alt sammen noget, de tager med videre i livet,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Frem til nu har arbejdsmiljøreglerne skabt usikkerhed om, hvad frivillige på 13 og 14 år må lave. Derfor har DGI gennem længere tid arbejdet politisk for, at der i bekendtgørelsen om unges fritidsjob specifikt skal stå, at reglerne omfatter lettere arbejde i en forening, herunder instruktør- og træneropgaver.

Kulturministeren: Det gavner unge at give en hånd med i foreningerne

Og de ændringer fremgår af Regeringens udspil om unges fritidsjob, der blev præsenteret på et pressemøde 3. juni med deltagelse af både kulturminister Jakob Engel-Schmidt, beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen og økonomiminister Stephanie Lose.

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt siger om det nye udspil:

"Foreningslivet opdrager os til demokratiet, og vi kan takke frivillige ildsjæle for utallige meningsfulde fællesskaber for børn, voksne og ældre, som er et afgørende fundament under det store demokrati. Derfor giver det ingen mening, at der indtil nu har været tvivl om, hvorvidt 13-14-årige unge overhovedet må give en hånd med i foreningslivet, eksempelvis som hjælpetrænere for fodbold- eller gymnastikholdet. Vi vil nu skabe klarhed i reglerne om, at det at løse opgaver i foreningslivet er noget af det, de unge gerne må. Det gavner både de unge selv og foreningerne, der har hårdt brug for trænere og andre frivillige."

Lettelse i Tuse GF

I Tuse Gymnastikforening ved Holbæk er formand Vinnie Huusom særdeles glad for, at der nu kommer en ændring i forhold til de unge frivillige.

”Det er virkelig godt, at det nu bliver mere klart, hvad unge frivillige kan og må. Vi er en af de foreninger, som har larmet meget omkring de uklare regler. Det har simpelthen været for uklart, hvor meget de 13-15-årige må, og hvad de ikke må. Derfor har vi forsøgt at lave vores egne retningslinjer indenfor lovgivningen,” siger Vinnie Huusom.

Hun understreger, at det er særdeles vigtigt, at foreningen har mulighed for at engagere de unge som hjælpetrænere eller i andre frivillige roller i en tidlig alder:

”Det er utrolig stor forskel på, om de unge bliver frivillige, når de er 13 år, eller når de er 15. Det er lige den alder, hvor de begynder at miste interessen for alle sportsgrene. Derfor kan vi kan simpelthen ikke vente med at få dem ind i foreningen, til de er 16 år,” siger Vinnie Huusom.

Minister besøgte unge hjælpetrænere i Valby

I maj besøgte beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen sammen med DGI foreningen Valby IF Gymnastik, hvor ministeren både mødte unge frivillige og lyttede til foreningens mange argumenter om, hvorfor der er behov for mere klarhed om, hvad frivillige på 13 og 14 år må have af opgaver.

Under foreningsbesøget slog ministeren fast, at det var meget tydeligt, hvad det har af værdi at have unge frivillige som hjælpetrænere, og derfor lagde ministeren op til, at det skulle gøres mere enkelt og simpelt for foreningerne.

Fakta om frivilligt arbejde for unge på 13 og 14 år:

• Unge mellem 13 og 15 år må gerne være frivillige i en idrætsforening, men arbejdsmiljøreglerne har skabt usikkerhed, fordi de unge ”falder ned mellem to stole.” De er omfattet af reglerne, men uden at det er præciseret, hvad de må lave. DGI har arbejdet politisk for en ændring for at hjælpe idrætsforeningerne.
  • DGI kender til en række foreninger, der undlader at have unge frivillige på grund af usikkerheden
  • Regeringens udspil gør det tydeligt, at unge på 13 og 14 år godt må være frivillige, herunder ”med assistance af trænere, spejderledere mv. ved at igangsætte og facilitere lege og sport.” Derudover er der lagt op til en gennemgribende forenkling af ungereglerne og at reglerne bliver mere tidssvarende.

Foto fra Tuse Gymnastikforening. Arkivfoto til fri afbenyttelse.

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6600 foreninger har over 1,7 mio. medlemmer.