Dansk Metal: Godt udgangspunkt for flere faglærte unge

Regeringens udspil om fritidsjob giver unge faglærte en stor skattelettelse. Dansk Metal forventer, at udspillet samlet set kan føre til flere faglærte - men det kræver, at politikerne åbner mere op for fritidsjob i industrien.

Kasper Palm

”Vi ved, at når unge mennesker får øjnene op for, hvor spændende jobs der findes i industrien, så bliver de inspireret til at vælge de uddannelser. Derfor er det godt, at regeringen nu præsenterer en pakke, som forhåbentligt kan skabe et større arbejdsmarked i industrien for unge. Det er den helt rigtige vej til at skabe en større fødekæde til de fede, faglærte uddannelser, hvor man tjener godt og er sikker på at få et spændende job,” siger Kasper Palm, som er forbundssekretær og ansvarlig for uddannelse i Dansk Metal.

Dansk Metal vil i den kommende tid presse på for, at der bliver åbnet mere op for fritidsjob i industrien.

”Regeringens udspil er et fornuftigt udgangspunkt, men hvis det rent faktisk skal føre til flere fritidsjob i industrien, bliver politikerne også nødt til at sørge for, at reglerne bliver mere tidssvarende. Ellers er det ikke en reel mulighed for industrivirksomhederne at få flere unge i fritidsjob. Så det kommer vi til at følge tæt,” siger Dan Mikkelsen, som er souschef i Dansk Metals Miljø- og Socialsekretariat.

Dansk Metal roser den skattelettelse, som regeringen giver de unge, når de ikke længere skal betale arbejdsmarkedsbidrag.

”Det er en stor fordel for de unge, der tager et fritidsjob, men det er jo også virkelig noget, som lærlinge og elever under 18 år kommer til at mærke. Regeringen fortjener ros for at give en håndsrækning til unge faglærte,” siger Kasper Palm.

Dansk Metal er skuffet over, at regeringen ikke bruger den her anledning til at ligestille unge på SU og på erhvervsskoler, der tager fritidsjobs. Lærlinge og elever fra erhvervsuddannelser må nemlig ikke tjene én krone ud over deres lærlingeløn, før de mister retten til gratis a-kasse under deres uddannelse. Studerende på SU må derimod tjene op til omkring 24.500 kroner om måneden.

”Det er totalt uretfærdigt, og reglerne giver ingen mening. Det bliver politikerne nødt til at få lavet om – og vel at mærke med tilbagevirkende kraft. Vi forventer, at vi alene i Dansk Metal har 600 unge medlemmer, som bliver ramt af det i år, og som skal betale mange tusinde kroner tilbage, fordi de har haft et fritidsjob. Samtidigt med at politikerne efterlyser øget arbejdsudbud, bliver de unge mennesker straffet for at tage et fritidsjob. Det er skuffende, at regeringen ikke bruger den her anledning til at få det rettet op,” siger hovedkasserer i Dansk Metal John Larsen.