FCK-boss gæster Danmarksmesterskab: Tirsdag kåres landets bedste idé

64 studerende fra videregående uddannelser landet over tørner tirsdag sammen i Danmarksmesterskabet i entreprenørskab. Foruden de studerende, der har været skarpe nok til at kvalificere deres projekter til DM, ja, så kommer der fint besøg fra bl.a. FC Københavns adm. direktør.

For de studerende bliver tirsdagens begivenhed lige så vigtigt, som forrige uges kamp mod FC Nordsjælland var for FC København, hvor sidstnævnte sikrede sig bronze efter en turbulent sæson i Superligaen.

Men for de studerendes vedkommende er det ikke blot tredjepladsen, der er på spil. De skal nemlig kæmpe om guldet til Danmarksmesterskabet i Start Up Programme, som afholdes af Fonden for Entreprenørskab d. 4. juni på Nationalmuseet.

Fælles for både FCK-kampe og DM i Start Up Programme er, at Jacob Lauesen, adm. direktør for FCK er til stede. Tirsdag gæster han nemlig finalen for at fortælle om de redskaber, han har fået med, da han i sin tid deltog i Fonden for Entreprenørskabs konkurrencer. Her deler han ud af de guldkorn, han har brugt til at bygge FCK-forretningen op.

Finalisterne kommer fra videregående uddannelser landet over og har kvalificeret sig via de regionale mesterskaber, som blev afholdt tidligere på foråret. Endnu en gang skal de imponere en række dommere med et skarpt pitch for at score flest muligt point.

I løbet af dagen vil der – som altid – være forskellige inspirerende besøg. Foruden FCK-direktøren lægger Brian Mikkelsen, adm. direktør for Dansk Erhverv, og Vibeke Bak Solok, adm. direktør hos Lunar Bank, vejen forbi for at gøre deltagere og gæster klogere.

Til sidst vil der være konfetti og fejring af dem, der ifølge dommerne har leveret de mest overbevisende pitches.

Og selvom de studerende har haft et knap så turbulent entreprenørskabsforløb som FCK’s Superliga-sæson, får de også muligheden for at kvalificere sig til europæisk spil – bare helt uden playoff-kampen. De bedste får nemlig en billet til Europamesterskabet i entreprenørskab, som afholdes på Sicilien til sommer.

FINALISTERNE KOMMER FRA:

Københavns Erhvervsakademi, KEA

Erhvervsakademi Aarhus, EAAA

Via University College

Professionshøjskolen UCN

Svendborg International Maritime Academy, SIMAC

Erhvervsakademi Dania

CPH Business

OM DANMARKSMESTERSKABET:

I slutningen af april og starten af maj blev Start Up Programmes Regionale Mesterskaber i Entreprenørskab afholdt i Randers og på KEA i København. 19 teams gik videre og skal den 4. juni konkurrere om at blive Danmarksmester i Entreprenørskab 2024, når vi mødes på Nationalmuseet i København.

Du kan komme med som gæst og opleve de dygtige studerende og høre spændende oplæg samt netværke. Vær med enten hele dagen eller til finaleshowet om eftermiddagen. Tilmeld dig på fondens hjemmeside.

Pressen er meget velkommen. Akkreditering til kommunikations- og pressechef, Sigurd Schou Madsen på sigurd@ffefonden.dk

Etableret i 2010 arbejder Fonden for Entreprenørskab med at fremme entreprenørskab for alle, for det giver børn og unge evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for Entreprenørskabs vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og uddannelser.

Fonden for Entreprenørskab hjælper skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Helt konkret arbejder Fonden for at sikre, at alle elever og studerende færdiggør skole og uddannelse med evner til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi som både talentfulde iværksættere og værdifulde medarbejdere til gavn for Danmark. Vi kalder det entreprenant dannelse.

Fonden for Entreprenørskab er desuden det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Fra blåt til grønt - innovationskraften skal løftes7.6.2024 11:34:40 CEST | Pressemeddelelse

Der er dansk udstyr på stort set alle oceangående skibe i verden, og maritime løsninger udviklet i Danmark har således stor betydning for at kunne nå i mål med klimamålene. Men for at Danmark også fremtidigt kan sikre sig pladsen i front for den grønne omstilling i den maritime industri, er der brug for medarbejdere med entreprenant tankegang fra alle fagligheder for at sikre fremtidig innovation.