Udenlandsk delegation skal skabe fokus på ny velfærdsteknologi til bedre indeklima og luftkvalitet i de offentlige bygninger.

Der står demokrati, velfærdsteknologi og sundhed på programmet, når en større delegation fra en af verdens førende producenter af ventilations- og luftrensnings systemer Airgle® Corp. besøger Danmark i denne uge. Delegationen skal bl.a. besøge Folketinget og Københavns Rådhus, og møde tre folkevalgte, der vil give dem et indblik i vores politiske system i Danmark.

Yildiz Akdogan, Lars Christian Brask, Thomas Rohden

Bag arrangementet står det danske firma GC Healthcare, der har Airgle®-agenturet i Skandinavien. Værterne har lavet et omfattende program for gæsterne, der kommer fra så fjerne steder som Sydkorea, Hong Kong, Japan, USA, Kina.

Gæsterne starter torsdag d. 6. juni med et besøg på Christiansborg, hvor Liberal Alliances Erhvervsordfører Lars-Christian Brask (MF) vil vise rundt sammen med det tidligere folketingsmedlem, Per Ørum, der er ekstern rådgiver for GC Healthcare.

”Besøget fra vores internationale samarbejdspartnere er en kærkommen mulighed for at skabe gensidig sparring og inspiration for at skabe endnu bedre velfærd og arbejdsmiljø i de offentlige bygninger,” siger Ulrik Lindkvist, der er direktør for GC Healthcare. Han forventer, at inspirationen bliver gensidig, så de beslutningstagere og fagfolk, der er involveret i besøget, vil få ny inspiration med hjem.

Fokus på innovation, sundhed og velfærdsteknologi

Der er efter Covid-19 epidemien kommet ekstra meget fokus på indeklima og luftkvalitet i de offentlige bygninger. Man har oplevet massive udfordringer med bl.a. skimmelsvamp, senest har Rigshospitalet i København oplevet dårligt indeklima til skade for patienterne, har skabt stor politisk interesse i at finde løsninger til et bedre og sikrere indeklima i de offentlige bygninger.

Gæsterne besøger i den forbindelse Københavns Rådhus, hvor Thomas Rohden tager imod. Den radikale 2. næstformand for regionsrådet​ i Region Hovedstaden er også medlem af Visionsgruppen for Fremtidens Rigshospital. Efter en gennemgang af Regionens aktiviteter vil Yildiz Akdogan tage over og fortælle lidt om Københavns Kommune. Det tidligere folketingsmedlem Yildiz Akdogan, der er medlem af både Socialudvalget og Sundheds- og Omsorgsudvalget i Københavns Kommune har før besøget givet udtryk for, at hun ser frem til at blive inspireret af de udenlandske gæster i forhold til at blive præsenteret for ny innovation og velfærdsteknologi på sundhedsområdet.

Et blik ind i virkeligheden

Fredag d. 7. juni tages gæsterne med ud i den praktiske virkelighed, hvor en af landets førende eksperter indenfor test af luftrensere og ventilationssystemer, Forretningsleder, ph.d.
Miljøteknologi, Stig Koust viser hvordan de foretager test på Teknologisk Institut i Taastrup.

Derefter besøges en velfærdsteknologisk lejlighed på ZBC Næstved, hvor flere af Airgle® Medical Grade produkter er samlet i Næstved Kommune, hvor man også besøger plejecentret Kildemarkscentret, og hører om erfaringerne med professionel luftrens i en kommune, som har gennemført et EU-udbud med de mest ambitiøse kvalitetskrav til partikler og gasarter nogensinde.

Dette har resulteret i frigivelse af ressourcer til andre opgaver samt en markant målbar og mærkbar forbedring af medarbejdernes sikkerhed. Der er således lagt op til et par enormt spændende og inspirerende dage og et ambitiøst program for den udenlandske delegation, der gæster Danmark for første gang.

OM Airgle® Corporation

Siden 1999 har Airgle® Corp. forpligtet sig til at forbedre sundheden og trivslen for kunder over hele verden. Som industriens førende producent af medicinske luftrensningsløsninger, udvikler og fremstiller Airgle® de sikreste og mest pålidelige ventilations- og luftrensesystemer på markedet i dag til bekæmpelse af luftbårne patogener, herunder COVID (CoV-2), ultrafine partikler, forurening, skimmel, gas, kemi (VOC'er) i alle indendørs miljøer.

Med hovedkvarter i New York fremstiller Airgle® de eneste luftrensningssystemer med cHEPA-filtre, med en opsamlingsterskel ned til 0,003 mikroner og et patenteret Titanium Pro® modul, som neutraliserer vira, skimmel, patogener og VOC'er med teknologien.

Airgle® Corp. tilbyder deres systemer i hele Nordamerika, og har en derudover verdensomspændende distribution i Canada, Tyskland, Østrig, Danmark, Schweiz, Japan, Sydkorea, Indien, Singapore, Thailand, Vietnam, De Forenede Arabiske Emirater, Saudi-Arabien, Qatar, Kuwait, Kina (fastlandet, Hongkong og Macao) og mange andre lande.

Amerikansk teknologi skal sikre danske kaserners indeklima og forebygge spredning af skimmel24.6.2024 07:11:00 CEST | Pressemeddelelse

Det danske forsvar, herunder landets kaserner, står over for store udfordringer med indeklimagener grundet en aldrende bygningsmasse. Mange af de bygninger, der bruges til daglige operationer, træning og indkvartering af soldater, har stået i årevis og er ikke designet til at håndtere de moderne krav til luftkvalitet og miljøsikkerhed. Disse forhold skaber udfordringer, hvor skimmel og dårlig luftkvalitet er blevet en væsentlig bekymring. Det er derfor nødvendigt at finde effektive og økonomiske løsninger, der kan sikre et sundt arbejdsmiljø og forhindre skimmelspredning.

GC Healthcare vil i samarbejde med landets hygiejnesygeplejersker sikre et bedre fysisk arbejdsmiljø20.6.2024 07:15:00 CEST | Pressemeddelelse

Under det nyligt afholdte Faglige Selskab For Hygiejnesygeplejersker på Nyborg Strand, hvor temaet var ”Infektionshygiejne og resistente mikroorganismer - fremtidens udfordring”, præsenterede GC Healthcare sammen med Airgle® Medical Grade deres avancerede ventilations- og luftrensningsløsninger til forbedring af det fysiske arbejdsmiljø og sikring af det generelle indeklima.

Lancering af mobil Indeklimaløsning til sikring af luftkvalitet i kritiske områder på dyreklinikker- og hospitaler.16.5.2024 08:03:42 CEST | Pressemeddelelse

I hjertet af hver dyreklinik og dyrehospital er der en konstant strøm af aktivitet. Dyr i nød, bekymrede ejere og dedikerede dyrlæger, der arbejder utrætteligt for at sikre, at hver eneste patient får den bedst mulige pleje. Men med denne konstante aktivitet følger også en række udfordringer – især når det kommer til luftkvaliteten i faciliteterne. Bakterier, vira, støv, kemikalier, lugte og potentielt smitsomme sygdomme kan gøre luften tung og usund at indånde. Det er netop derfor, vi med stolthed annoncerer lanceringen af Airgle® Medical Grade enheder, som snart bliver tilgængelig for dyrehospitaler og dyreklinikker.