Dyrevenner gik på gaden for strengere straffe

Danskere fra hele landet demonstrerede lørdag med et højlydt krav om strengere straffe for dyremishandling. Fra Rådhuspladsen i København til Christiansborg Slotsplads marcherede demonstranterne med dyremaskotter, skilte og bannere og et brændende ønske om retfærdighed for dyrene. Anima, som stod bag demonstrationen, vil have dyremishandling skrevet ind i straffeloven.

Dyrevenner marcherer gennem Strøget i København

Fra nær og fjern var dyrevenner kommet rejsende for at deltage i demonstrationen under banneret “Stop dyremishandling - retfærdighed for alle dyr”. Kravet om strengere straffe udspringer af en stigende frustration over de milde domme for dyremishandling. Senest vakte dyreværnssager omhandlende store antal heste sidste år befolkningens forargelse.

“Anima foreslår, at vi skriver dyremishandling ind i straffeloven med en strafferamme på op til 6 års fængsel. Som det er i dag, kan du mishandle din hund eller vanrøgte dine grise uden store konsekvenser, og det krænker mange danskeres retsfølelse. Grov dyremishandling bør i langt højere grad straffes med ubetingede fængselsdomme,” siger Mathias Madsen, kampagneleder i Anima.

Han fortæller: “Sidste år så vi eksempelvis, at en mand blev dømt for at have tævet sin hund med spark og knytnæveslag. Nogle år forinden blev en deltidslandmand dømt for at sulte flere end 50 køer og kalve, så de blev alvorligt syge. Begge tilfælde udløste blot små bødestraffe.”

Politisk momentum

Med dyrevelfærdsaftalen Sammen om dyrene, som blev indgået i februar mellem regeringen og tæt på samtlige folketingspartier, blev det besluttet at undersøge retspraksis på området i løbet af 2024. Undersøgelsen skal munde ud i konkrete forslag til strafskærpelser.

“Det er glædeligt, at partierne bag dyrevelfærdsaftalen anerkender problemet. Men resultatet skal være markante strafskærpelser og flere frakendelser af retten til at holde dyr, ellers risikerer vi fortsat, at dyremishandling ikke tages alvorligt nok”, udtaler Mathias Madsen, kampagneleder i Anima, og fortsætter:

“Hvis dyr i praksis skal anerkendes som sansende, levende væsener, må samfundet møde overgreb og vanrøgt med passende sanktioner, og det gør vi langt fra i dag.”

Fakta

I dag kan vanrøgt “med karakter af mishandling” straffes med fængsel i op til 2 år efter Dyrevelfærdsloven §58. Fordi overgreb af dyr er reguleret ved denne særlov, er der en begrænsning på strafferammen på netop 2 år.

Anima vil have dyremishandling genindskrevet i straffeloven, således at dyremishandling kan straffes med større bøder og længere fængelsstraffe.

Dyremishandling er skrevet ind i straffeloven i flere lande, blandt andre Finland, Sverige og Østrig.

I Sverige og Finland kan grov dyremishandling straffes med fængsel indtil 4 år, mens strafferammen er endnu højere i visse andre lande, eksempelvis Polen og Storbritannien, hvor særlig grov dyremishandling straffes med fængsel indtil 5 år.

Dyrevenner marcherer gennem Strøget i København

Ny rapport: fastfoodkæder dumper på dyrevelfærd1.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Ny rapport afslører store forskelle på dyrevelfærden for slagtekyllinger anvendt i café- og restaurationsbranchen. Mens kæder som Espresso House, Vivaldi og Halifax ligger i top, er der ingen positive tiltag at spore hos de store fastfoodkæder Burger King og McDonald's. Dyreværnsforeningen Anima roser de ambitiøse restauratører, mens de store internationale fastfoodkæder kritiseres for “et direkte skandaløst niveau”.