Ofelia Plads

SOLEIMA x LIVE STRINGS SPILLER MIDSOMMERNATTEN IND TIL SANKT HANS PÅ OFELIA PLADS

Sommeren er sat ind, og med den skydes også sommerprogrammet på Ofelia Plads i gang. Her bydes blandt andet på Kongelig Sommerballet, den stemningsfyldte Sankt Hans-fejring, Copenhagen Summerdance samt selvfølgelig flydende koncerter og jazzede toner i signaturformaterne Klassisk på Kyssetrappen og Jazz på Pladsen.

Sankt Hans på Ofelia Plads 2023
Sankt Hans på Ofelia Plads 2023 Foto: Frida Gregersen for Foreningen Ofelia Plads

Sankt Hans på Ofelia Plads

Det bliver Soleima x Live Strings, der spiller midsommernatten ind, når Ofelia Plads traditionen tro inviterer til en stemningsfuld Sankt Hans-fejring den 23. juni med et flydende bål, midsommertale, fællessang og koncert under åben himmel. Alt sammen i smukke rammer ved på Ofelia Plads.

Aftenens program på scenen indledes med båltale ved aktivist og debattør Moussa Mchangama, hvorefter alle inviteres til at synge med, når koret UngKlang, der består af 9 unge kvinder udsprunget af DR Pigekoret, synger for til Midsommervisen, mens bålet tændes.

Når mørket begynder at sænke sig, indtager Soleima x Live Strings scenen og fylder sommernatten på Ofelia Plads med sprøde toner, når de sammen fortolker Soleimas sange i en smuk sammensmeltning af deres musikalske universer.

Fra sidst på eftermiddagen og aftenen igennem er der rige muligheder for at nyde sommerstemningen på pladsen, hvor både Luftkastellet og Meyers stiller an med salg af mad og drikkevarer.

Sommeren på Ofelia Plads – fra Kongelig Sommerballet over tilbagelænet jazz og flydende koncerter til spektakulært Dansk Danseteater

Sankt Hans-fejringen er ikke det eneste, Foreningen Ofelia Plads har arbejdet på at kunne byde velkommen til, og sommerens program rummer traditionen tro en stribe gratis kulturoplevelser.

Således kan man allerede torsdag den 20. juni opleve det populære sommertiltag Kongelig Sommerballet, hvor 16 solodansere, solister og korpsdansere fra den kongelige ballet danser ud i sommervejret og optræder under åben himmel. Ofelia Plads er den sidste forestilling i rækken, hvor dansere fra Den Kongelige Ballet optræder live og gratis for publikummer over hele landet.

Når den populære koncertrække Klassisk på Kyssetrappen holder sommerferie fra de faste koncerter torsdag eftermiddag, tager et andet musikalsk signaturformat over: Jazz på Pladsen er et samarbejde med den etablerede jazzmusiker, komponist og bassist, Kasper Lang Eriksen, og byder tirsdage i juli og august til fyraftenskoncert på Ofelia Plads’ Pavillonscene. Her kan man opleve musikeren i koncert med en stribe anerkendte kunstnere fra ind- og udland. Se hele programmet for de i alt ni koncerter herunder.

Også helt ude på molespidsen sættes pladsens mange m2 i spil, blandt andet spektakulært flot udnyttet af Dansk Danseteater, som fra den 7. til den 11. august rykker ind med deres Copenhagen Summer Dance med dans i verdensklasse med Københavns Havn som bagtæppe. Årets program melder om nye spændende initiativer på dansegulvet og workshops for både store og små.

Med august er også Klassisk på Kyssetrappen tilbage igen med talks og koncerter torsdage fra kl. 16.20. Her ser vi frem til koncerter med Asbjørn og Who Killed Bambi, Hvalfugl, Ramez Mhaanna samt Brimheim med musikere fra Det Kgl. Kapel.

PRAKTISK:

Sankt Hans Aften på Ofelia Plads

PROGRAM:

▪️ 21.30-21.40: Båltale v. Moussa Mchangama
▪️ 21.40-22.45: Bålet tændes, Midsommervise ved koret UngKlang og koncert med Soleima x Live Strings

Arrangementet realiseres i samarbejde med Hotel Scandic Front og Admiral Hotel og finder sted søndag den 23. juni på Ofelia Plads, Kvæsthusbroen, København.

Det er gratis at deltage, og tilmelding er ikke nødvendig. Vi gør opmærksom på, at der bliver taget billeder og video til eventet. For mere information om brug eller ønske om sletning af billeder, skriv til info@ofeliaplads.dk

Sommeren på Ofelia Plads

13. juni:          Klassisk på Kyssetrappen – Absalon String Quartet
20. juni:          Kongelig Sommerballet