Værksted bliver en del af landsdækkende fællesskab
Erik Gransgaard fra Vestjysk Auto tænker fællesskabet ind i alle kroge af forretningen. Fra at ansætte folk i skånejob, tilbyde lærepladser til kvinder, have en kontorhund og invitere medarbejderne på tur, til nu at være med i AutoMester E+ - en kæde af værksteder, der er lidt grønnere end alternativet

I Lemvig finder man Vestjysk Auto. Ved roret står den 55-årige mekaniker Erik Gransgaard, der har boet i byen hele sit liv. Efter at have ejet værkstedet og været en del af AutoMester de seneste 19 år, fordi de ifølge værkstedsejeren “er kendt for velfungerende værksteder med styr på tingene,” træder han og teamet ind i en ny æra som AutoMester E+-værksted, hvilket blandt andet betyder, at de også tager imod elbiler.
“Der begynder at trille flere elbiler ind her på værkstedet. Så nu har vi to uddannede teknikere med speciale i elbiler, der håndterer både reparation og service,” afslører Erik Gransgaard.
Et værksted fyldt med gode folk
Værkstedet har et stort fokus på medarbejdernes trivsel. Ikke fordi et stigende antal danskere har det med i deres overvejelser, når de skal købe et produkt eller en ydelse, men alene fordi ejeren driver sin forretning med hjertet.
“Vi har et dygtigt personale, der virkelig går op i deres arbejde. Hver eneste dag leverer de noget til kunderne, der bare fungerer,” oplever Erik Gransgaard.
Derfor investerer han også gerne i dem - både i og uden for arbejdstiden.
“Vi laver forskellige sociale arrangementer i løbet af året som at tage ud at spise eller på ture. Sidste år var vi alle til Formel 1 i Spanien. Det var dyrt men godt, og det er noget, vi snakker om endnu. Det er vigtigt at lave andet end kun at skrue i biler sammen, så vi har noget at snakke om i frokostpausen,” vurderer chefen, der allerede i 8. klasse vidste, hvad han ville, da han skrev en stil om at være selvstændig mekaniker.
Udover Erik Gransgaard består værkstedet af fire svende, to lærlinge, en flexjobber og en i skånejob. Og når man spørger ind til de to sidstnævnte, beskriver han samarbejdet som ren win-win:
“Dem kan jeg ikke undvære. De laver et godt stykke arbejde i de timer, de må og kan. Så det vil vi altid have.”
Vestjysk Auto er også et af de få værksteder, der har en kvindelig lærling.
“Det kan jeg i den grad anbefale andre,” fortæller han og kommer med en klar opfordring til branchen, der lader til at hænge i bremsen: “Der er mange, der siger, at de ikke kan få lærlinge. Så der må det, at det er en kvinde, der banker på, ikke være grund til, at de siger nej. Det kan godt være, hun ikke er så stor, men så har vi købt nogle hjælpemidler, og så er det løst.”
Logrende velkomst og vækstplaner
Og så ved venner af huset, at hunden Sally også er fast inventar på matriklen.
“Hun er en vigtig del af vores hold og er med hver dag. Mange synes, det er hyggeligt at sidde og snakke med hende, mens de venter,” beretter værksteds- og hundeejeren og tilføjer i et grin: “Hun er den sidste, der bliver fyret.”
Fyringer er der dog ikke udsigt til, for selv med jysk beskedenhed går det godt i forretningen, der måtte bygge ud for seks år siden og som - uden at afsløre for meget - “pønser på flere ting”, som Erik Gransgaard selv udtrykker det:
“Vi udvikler os hele tiden og har også flere planer på grund af en stigende kundekreds.”
Spørger man mester selv, er årsagen ikke til at tage fejl af:
“Vi har nogle fantastiske kunder. Trofaste, gode kunder. Nogle gange kommer de endda med kage og siger tak for hjælpen. Vi er meget priviligerede, vi er glade, og vi elsker kage,” griner han og understreger, at det ellers er nok, at kunderne er glade og tilfredse.
Og det er der noget, der tyder på, at de er. Værkstedet har hele 4,9 ud af 5 stjerner på Trustpilot, hvor der i skrivende stund er 443, der har skrevet en anmeldelse af deres oplevelse på værkstedet.
“Det kan man kun blive stolt af. Så vi holder fast i den gode service og forsøger alt, vi kan, for at blive ved med at leve op til deres tillid og opbakning,” lover den lokale AutoMester E+.
Nøgleord
Kontakter
Lena Britt PedersenMarketing ManagerAutoMester ApS
Tlf:+ 45 63 41 89 88lena.pedersen@automester.dkBilleder

Om AutoMester
AutoMester er Danmarks største værkstedskæde med næsten 400 værksteder. Den prisvindende kæde investerer i grønnere tiltag og nye teknologier, mens de tilbyder service og reparation af alle slags biler - uanset mærke, model og årgang. Fordi det skal være enkelt at være bilejer.
Følg pressemeddelelser fra AutoMester Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra AutoMester Danmark
Ny AutoMester vil ændre synet på bilbranchen13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange danskere har fordomme om mekanikere - og Jonas Andersen giver dem ret. Han har selv set værksteder, hvor det handler mere om samlebånd og profit end kunderne. Netop derfor er filosofien i hans værksted helt anderledes. “Jeg forsøger altid at gøre noget ekstra”
Første AutoMester-hold gennemfører svendeprøven i Skjern9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er rift om fremtidens mekanikere, der skal kunne håndtere hele bilparken og kundernes bekymringer. I tæt samarbejde med værkstedsindehaverne er et nyt hold klar, fortæller uddannelseschef
Pers Auto bliver en del af Autocentrum Rudkøbing8.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Jesper Ejlersen har overtaget værkstedet på Mjølbyvej. Det bliver markeret med åbent hus d. 10. oktober, hvor kunder inviteres forbi det nyistandsatte værksted, der er bygget på fællesskab
Uldum Auto lytter til byen: Sætter strøm til værkstedet30.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
39-årige Claus Lauritzen har altid været klar over, at han skulle lave biler som sin onkel. Men at bilerne skulle køre på el, havde han ikke forestillet sig, da drømmen først spirede. Nu bliver hans værksted en del af AutoMester E+ og dermed også bedre rustet til at håndtere kundernes el- og hybridbiler
Claus’ værksted brændte - nu er han tilbage30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
KP Biler brændte ned for to år siden. Siden da har Claus Pedersen drevet forretningen videre hos en god kollega. Nu er han tilbage på hjemmebane i et nyt og miljørigtigt værksted. “Det kunne kun lade sig gøre, fordi alle kunder fulgte med”
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum