Ny rapport: fastfoodkæder dumper på dyrevelfærd

Ny rapport afslører store forskelle på dyrevelfærden for slagtekyllinger anvendt i café- og restaurationsbranchen. Mens kæder som Espresso House, Vivaldi og Halifax ligger i top, er der ingen positive tiltag at spore hos de store fastfoodkæder Burger King og McDonald's. Dyreværnsforeningen Anima roser de ambitiøse restauratører, mens de store internationale fastfoodkæder kritiseres for “et direkte skandaløst niveau”.

Turbokyllinger har alvorlige velfærdsproblemer og må deles 20 kyllinger om en kvadratmeter.

Der er sket klare forbedringer af dyrevelfærden for slagtekyllinger anvendt i den danske café- og restaurationsbranche. Flere og flere toneangivende aktører sikrer kyllingerne bedre pladsforhold og fravælger de udskældte turbokyllinger. Det kan dyreværnsforeningen Anima afsløre i en netop udgivet rapport.

20 danske og internationale café- og restaurantkæder indgår i rapporten om dyrevelfærd for slagtekyllinger. Virksomhederne er rangeret efter hvilke konkrete tiltag, de har gjort, og hvilke ambitioner de har for de kommende år. Som det fremgår af rapporten, er der meget stor forskel på, hvor godt de enkelte kæder klarer sig i rangeringen. 80% af de kendte brands udfaser turbokylling, og mens de ambitiøse kæder får ros med på vejen, så får særligt to store internationale kæder en hård medfart:

“McDonald’s og Burger King er fremtrædende eksempler på virksomheder, som befinder sig på et direkte skandaløst niveau, når det kommer til ambitionerne for kyllingers velfærd,” forklarer kampagneleder i Anima, Mathias Madsen og fortsætter:

“Kæderne anvender kyllinger, som notorisk lever med kroniske smerter og vejrtrækningsproblemer. Når man kigger på resten af branchen, står det jo klart, at det er helt ude af trit med tiden at insistere på at sælge så elendig dyrevelfærd.”

Anima fører lige nu en oplysningskampagne, som sætter fokus på McDonald’s brug af turbokyllinger, og har i den forbindelse afholdt protester i bl.a. København. Kun McDonald’s og Burger King scorer nul point i rapportens rangering. Det skyldes, at kæderne hverken har politik, tiltag eller ambitioner for at hæve dyrevelfærden for slagtekyllinger. McDonald’s lovede både Anima og Dyrenes Beskyttelse allerede i 2020 at droppe turbokyllinger inden 2023, men har siden valgt at beholde de udskældte kyllinger.

Cafékæder og burgerrestaurant til tops

Anderledes ser det ud, hvis man vender blikket mod kæderne Espresso House, Halifax og Vivaldi. Kæderne ligger i top i Animas rangering, fordi de er godt i gang med at implementere den internationale standard for kyllingevelfærd, European Chicken Commitment. Standarden sikrer bl.a. bedre pladsforhold og et stop for turbokylling. Hos Espresso House er man positive over udviklingen i branchen:

“Vi er glade for at kunne være med til at løfte niveauet for dyrevelfærd i vores branche. Vores brand er i høj grad synonymt med en bæredygtig og ansvarlig politik, når det kommer til dyrevelfærd og bæredygtighed mere generelt. Men det er komplekst og kræver både en bredspektret indsats i hele produktions- og forsyningskæden, ligesom det kræver de rette incitamenter fra lovgiverne. Og så kræver det, at flere går sammen. Men vi fortsætter rejsen med at forbedre dyrevelfærden og bæredygtigheden på vores produkter. Forhåbentlig kan vi på den måde inspirere både vores kolleger i branchen og andre brancher til at løfte det samme ansvar,” udtaler Mads Holmgaard, landechef, Espresso House Denmark.

Rapporten “Kyllingevelfærden på danske restauranter” bygger på data delt med Anima af restauratørerne samt offentlig tilgængelig information.

European Chicken Commitment er en international standard for kyllingevelfærd. Standarden kræver blandt andet langsommere kyllinger, bedre pladsforhold og berigelse.