EU giver ITD ret – Regeringen mangler fagligt belæg for indførslen af dansk særregel
International Transport Danmark (ITD) har ret, når brancheorganisationen siger, at der ikke er et ordentligt fagligt grundlag for at indføre et nyt krav om indvendig etagehøjde på dyretransporter. Det er konklusionen på en skriftlig kommentar, som Europa-Kommissionen netop har udsendt.
Sagen handler om, at den danske regering vil øge dyrevelfærden ved at indføre en lovændring, der giver mere plads over ryggen til grise under transport.
International Transport Danmark (ITD) bakker op om bedre dyrevelfærd. Problemet her er bare, at der ikke er videnskabelig evidens for, at loven fører til bedre dyrevelfærd. Tværtimod har forskning fra Aarhus Universitet konkluderet, at en øgning af den indvendige etagehøjde på 20 centimeter kun vil have ”sporadiske og ubetydelige effekter”.
Ved at hæve den indvendige højde, vil danske dyretransportører være nødt til at køre med færre etager. Det betyder, at der skal bruges flere biler til at fragte det samme antal dyr. Så dyrene får ikke bedre forhold – til gengæld vil lovændringen øge klimabelastningen.
Det er her, Europa-Kommissionen nu går ind og bakker ITD op ved at sige, at Danmark skal sikre, at en lovændring er proportionel og reelt fører til bedre dyrevelfærd. Det glæder formand for ITD, John A. Skovrup.
"Vi har igennem hele forløbet forsøgt at råbe regeringen op og spørge til, hvorfor man vil indføre en lov, der ikke gør det, der påstås – at øge dyrevelfærden. Derfor er jeg glad for, at Kommissionen nu kommer med en løftet pegefinger", siger John A. Skovrup.
Når Europa-Kommissionen er inde over sagen, skyldes det, at den danske lovgivning vil være mere vidtgående end den gældende EU-lov. Og når der lægges op til, at reglerne skal gælde for alle grisetransporter, der kører i Danmark – også selvom det er transit – skal Kommissionen informeres om loven og have adgang til at komme med bemærkninger for at sikre, at der ikke laves særregler, der hindrer det indre marked.
Derfor skal Danmark ’notificere’ EU om, at der er en lovændring på vej, og det er i den forbindelse, at Europa-Kommissionen nu har sat flere spørgsmålstegn.
Foruden den manglende dokumentation for øget dyrevelfærd, beder Kommissionen også Danmark om at redegøre for, at lovændringen ikke vil blive konkurrenceforvridende for hverken danske eller udenlandske vognmænd.
"Denne regel vil uden tvivl sætte danske vognmænd – som er nogle af de bedste til at transportere dyr i hele EU – i en markant dårligere situation, når reglerne kun gælder for kørsel i Danmark. Transport er et internationalt erhverv, og derfor duer det ikke, at vi begynder at lave vores egne særregler i Danmark", siger John A. Skovrup.
Hele misæren udspringer af en gammel politisk aftale fra 2018. Her gav den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti håndslag på, at man ville øge det indvendige højdekrav for dyretransporterne. Men en del af aftalen var, at man ville bede forskerne fra Aarhus Universitet om at lave den førnævnte undersøgelse, før man endeligt ville indføre loven.
Nu kender man resultatet, men alligevel forsøger regeringen at presse sit lovforslag igennem, hvilket både undrer og ærgrer John A. Skovrup.
"De drager nogle konklusioner, der tydeligt viser, at loven skader klimaet uden at give bedre dyrevelfærd. De har endda haft muligheden for at finde de bedste argumenter frem, da de sendte notificeringen til Europa-Kommissionen. Men når kommissionen – ligesom ITD – finder argumenterne utilstrækkelige, må det efterhånden være tydeligt for enhver, at dette er en håbløs lovændring", siger ITD-formanden og fortsætter:
"Derfor er min opfordring til politikerne egentlig klar. Det er tilladt at blive klogere, så det er ikke for sent at sige nej tak til en dårlig aftale".
Nu er det op til den danske regering, om man vil tage Kommissionens løftede pegefinger til sig, eller om den vil indføre en lov, der taler imod den videnskabelige evidens.
Kontakter
John Agervig SkovrupBestyrelsesformand, ITD International Transport DanmarkITD
Tlf:40781611jas@skovruptransport.dkBilleder
ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Vejafgift: Vognmandsorganisation stævner flere ministerier3.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Brancheorganisationen International Transport Danmark har stævnet Transportministeriet og Skatteministeriet for at bryde loven i forbindelse med den kilometerbaserede vejafgift.
Søg støtte til projekter, der udvikler fremtidens vejgodstransport2.9.2025 11:51:33 CEST | Pressemeddelelse
FDE Fonden, stiftet af ITD, åbner for en ny ansøgningsrunde. Der kan søges midler til grøn omstilling, digitalisering, uddannelse, færdselssikkerhed og sociale initiativer i transportbranchen.
Vejafgift: Sund & Bælt taber sag om mørklægning af vejafgiftsdata6.8.2025 10:17:21 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælts afslag på aktindsigt i vigtige vejafgiftsdata er nu ophævet, og beslutningen skal omgøres. Afgørelsen falder efter en formel klage fra ITD i juni og er ifølge ITD’s formand en vigtig sejr for vognmændenes retssikkerhed.
ITD advarer: Vejafgiftsbøder overgives nu til politiet31.7.2025 10:36:40 CEST | Pressemeddelelse
ITD – International Transport Danmark – ser nu de første eksempler på vejafgiftsbøder, der lander hos politiet. Derfor advarer brancheorganisationen vognmændene: Et nyt bødeforlæg fra politiet kræver en ny indsigelse – også selvom der tidligere er klaget.
ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata25.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt nægter at give offentligheden indsigt i tallene bag transportministerens påstande om, at vejafgiften fungerer, som den skal – og vil heller ikke oplyse, hvordan det digitale kontrolsystem bag afgiften er blevet testet. Nu har ITD fået nok og indgivet en formel klage over den manglende transparens.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum