Brancheforening: Vi har brug for plast i et cirkulært samfund

Plast er et udskældt materiale. Men nu vil brancheforeningen Plastindustrien sætte fokus på de plastprodukter, som vi ikke kan undvære. Behovet for grønne løsninger vil de kommende år øge efterspørgslen på plast endnu mere.
– Der er masser af gode grunde til at ranke ryggen og gå stolte på arbejde i den danske plastbranche, siger Plastindustriens direktør.

Vindmøller, fjernvarmerør, stomiposer og dele til lette køretøjer. Mange uundværlige produkter er lavet af plast. Nu vil brancheforeningen Plastindustrien sætte fokus på de steder i samfundet, hvor plast er det mest optimale materiale.

Plastindustrien er brancheforening for omkring 300 danske virksomheder, der producerer produkter i plast eller leverer materialer og råvarer til industrien.

Når foreningen på sit årsmøde i dag præsenterer sin nye strategi, ’Plastens bidrag til et cirkulært samfund’, er den et resultat af et årelangt arbejde for at skabe et mere nuanceret syn på plast. Et materiale som ofte er meget udskældt, men som spiller en afgørende rolle mange steder i et moderne samfund.

Det fortæller adm. direktør i Plastindustrien, Thomas Drustrup.

- I de seneste år har Plastindustrien haft stort fokus på ansvarlig plastproduktion. Vi har arbejdet for at sikre, at produkter designes med omtanke, at vores virksomheder opererer så effektivt som muligt med mindst mulig klima- og miljøpåvirkning, og at vi som forening er dialogsøgende og aktive i løsningen af de reelle udfordringer ved plast, siger han.

Vælg altid det rette materiale

Med den nye strategi videreføres disse værdier – men med større fokus på de kompetencer, de produkter og løsninger, plastbranchen bidrager til samfundet med.

Plastindustrien vil fremhæve plastens uundværlige rolle og den betydelige værdi, branchen tilfører, forklarer Thomas Drustrup.

- Der er mange ting, der ikke ville være mulige uden plastmaterialer. Vi har allesammen et fælles ansvar for, at vores ressourcer bruges på den bedste måde og at vi bruger de rigtige materialer. Nogle gange er det plast, andre gange kan det være andre materialer. Der er steder, hvor vi skal bruge mindre plast, og så er der områder, hvor vi slet ikke kan undvære det, fordi plast har nogle særlige egenskaber. Derfor kan vores virksomheder være stolte af deres arbejde, siger han.

Plastindustrien præsenterer den nye strategi på sit årsmøde Plastdagen 2024 i Industriens Hus i dag.

Plastindustrien er brancheforening for danske plastvirksomheder og tæller over 26.000 jobs inden for produktion af plast, maskiner og råvarerleverandører.