Planetary Responsibility Foundation

Planetary Responsibility Foundation investerer i banebrydende naturgenopretning

Den danske fond, Planetary Responsibility Foundation (PRF) har foretaget en strategisk investering i det britiske selskab Ponterra Ltd. Med investeringen bliver PRF medejere af et ambitiøst projekt, der sigter mod at gennemføre 35 omfattende naturgenopretningsprojekter globalt over de næste ti år.

Fotos: Ponterra Ltd.

Med 70% af verdens biodiversitet tabt siden 1970'erne står planeten overfor alvorlige miljømæssige udfordringer. Ponterras projekter omdanner uproduktive landbrugsarealer til naturgenopretningsområder med høj biodiversitet gennem salg af klima- og biodiversitetskreditter, hvilket giver landmændene en økonomisk attraktiv løsning for deres mindre rentable jordarealer.

"Vores investering i Ponterra understøtter en forretningsmodel, der ikke alene fremmer et af PRF fondens grundlæggende formål - naturgenopretning, men som også sikrer socioøkonomisk vækst i de berørte områder," udtaler Jens Böhme, direktør for PRF.

"Vores mål med investeringen i Ponterra er ikke kun at opnå et kommercielt afkast, men også at realisere reel naturgenopretning, hvilket er centralt for fondens mission," påpeger Jens Böhme.

"Selvom biodiversitetskrisen ikke altid får samme opmærksomhed som klimakrisen, er den ikke mindre akut. Naturen er ikke blot værdifuld i sig selv, vores økonomier er også dybt afhængige af dens ressourcer. Det er derfor på alle måder afgørende, at vi fremskynder arbejdet med biodiversitet både i erhvervslivet og blandt myndigheder," fortsætter Böhme.

"Ponterras arbejde med at fremme investeringer i natur og CO2-optag gennem biodiversitetsrige klimakreditter er en konkret og reel løsning på de presserende klima- og biodiversitetsudfordringer, vi står overfor. Det er vigtigt for os i fonden, at det er håndgribelige, reelle tiltag vi investerer i," udtaler Jens Böhme, direktør for PRF.

"Ponterras mission om at genoprette biodiversitet og løfte lokalsamfund ved at designe og drive naturprojekter med høj kvalitet bliver nu realiseret. For at give stor skala til vores projekter, arbejder vi med nogle af de mest respekterede købere af naturbaserede carbonkreditter på markedet. Med deres engagement og køb af kreditter, får projekterne et reelt impact på både biodiversitet- og klimakrisen," siger Celia Francis, administrerende direktør for Ponterra Ltd.

Som pionerer i udviklingen af naturbaserede klimaprojekter binder Ponterra effektivt CO2, genopretter biodiversitet og styrker lokalsamfund. I Panama har Ponterra igangsat flagskibsprojektet, ARC, på 10.000 hektar land, hvor over 75 lokale træarter vil blive plantet for at fremme biodiversitet og udvikle en skalerbar model for naturgenopretning. Modellen vil danne grundlag for virksomhedens videre globale udbredelse og det forventes at dette ene projekt alene kan opsamle 3,24 mio. tons Co2”.

Ponterra etablerer i 2024 desuden 'Living Lab,' et globalt forskningscenter i samarbejde med forskere og videnskabsfolk fra anerkendte institutioner som ETH Zürich, Crowther Lab og Smithsonian Research Institute. Flere af forskerne er støttet af en donation fra Google, og vil fokusere deres forskning på avanceret biodiversitetsovervågning.

I 2024 vil Ponterra i sin planteskole have kapacitet til at dyrke op mod en million planter, hvilket vil accelerere udplantning til forventet seks millioner træer over de næste par år.

Ponterras forretningsmodel er baseret på langtidsleje af landbrugsjord, hvilket muliggør både naturgenopretning og en vedvarende indtægtskilde for landmændene gennem salg af klimakreditter.

Ponterras pilotprojekt ARC har netop i sidste uge sikret fuld finansiering fra et konsortium bestående af nogle af verdens førende investorer indenfor naturprojekter.

Microsoft, Rubicon Carbon og Carbon Streaming har indgået aftaler, der fuldt ud finansierer ARC-projektet. De tre investorer har købt en procentdel af de fremtidige CO2-kreditter fra projektet i bytte for at finansiere opstartsomkostningerne til etablering af den 10.000 hektar store skov, der vil opsamle 3,24 millioner tons CO2. Parallelt med dette har Microsoft indgået en aftale om yderligere CO2-kreditter frem til 2040. Microsoft alene erhvervede 1,6 mio. Co2-kreditter fra ARC-projektet.

Om PRF fonden:

Grundlagt i 2022 af Andreea Kaiser og Ludvig Find, der ejer by- og ejendomsudviklingsvirksomheden ALFA Development, www.alfadev.dk. Selskabet donerer over en tiårig periode godt 100 mio. kr. til PRF.

PRF fondens formål er at medvirke til at genoprette og beskytte klodens natur og biodiversitet samt fremme bæredygtig udvikling i et internationalt perspektiv. Det gør fonden gennem missionsrettede investeringer og holistisk tænkning, der gør en forskel for mennesker og natur og samtidig skaber et afkast, der geninvesteres i fondens arbejde med at skabe varige forandringer. Mere info: www.planetaryresponsibility.org.

Om Ponterra:

Ponterra er en førende udvikler og operatør af Co2- og biodiversitetsprojekter. Ved at fokusere på naturgenopretning på udpinte landbrugsarealer sigter Ponterra mod at vende klimaforandringerne, bringe biodiversitet tilbage og løfte lokale landdistrikter. Forretningsmodellen muliggør end-to-end styring af hele genopretningsprocessen af naturen. Modellen er skalerbar så den kan replikkers andre steder på kloden med det formål at skabe økologisk og menneskelig velstand. Virksomheden er grundlagt i 2023 i London af erfarne folk inden for naturbaserede løsninger og klimateknologi. Ponterra har i dag et bredt team af professionelle fordelt over Storbritannien, USA og Latinamerika. Mere info.:www.ponterra.eco.

Mere info.:

Ponterra | Unlocking investments in Nature