Fra madspild til overskud: Salling Groups nye øl er lavet på overskudsbrød

Der lander en god nyhed på hylderne i Salling Groups butikker, idet dagligvarekoncernen, FoodRemade og bryggeriet BRØL lancerer et nyt initiativ i kampen mod madspild. Brød fra 6.000 kilo ”overskudsbrød”, som ikke kan sælges, bruges i brygningen af to nye øl, der sælges i føtex og Bilka og fra uge 24 også i Netto. Projektsamarbejdspartnere øjner stort potentiale i samarbejdet.

Kampen mod madspild er langt fra slut, og der er brug for nye, effektive tiltag. Miljøstyrelsens allernyeste tal viser, at hele Danmarks madspild fra jord til bord udgør svimlende 873.014 ton årligt. Danmarks totale årlige madspild svarer til cirka 4 % af Danmarks samlede årlige CO2-udledning.

Samarbejdet mellem Salling Group, FoodRemade og BRØL er derfor godt nyt for øl-glade kunder i Salling Groups butikker og alle, der vil madspild til livs.

Ved at udnytte overskudsbrød fra udvalgte bagerudsalg i Salling Group har dagligvarekoncernen sammen med FoodRemade og bryggeriet BRØL skabt to nye øl.

Øllene fra BRØL sælges i to varianter under navnet “Upcycled”, henholdsvis som hvedeøl og IPA. Øllet produceres i samarbejde mellem Salling Group, BRØL og FoodRemade, som arbejder med cirkulær genanvendelse af fødevarer. Projektet er desuden støttet af Landbrugsstyrelsens Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP) i samarbejde med Foreningen Stop Spild Af Mad.

Salling Groups overskudsbrød kommer fra udvalgte føtex-varehuse og håndteres af FoodRemade, som ”river” brødet i stykker og leverer brødresterne til BRØLs bryggeri, som brygger øl på basis af brødresterne. Brødresterne bruges som delvis erstatning for malt. Begge øl indeholder hvad der svarer til to skiver overskudsbrød.

- De to nye øl er fantastiske eksempler på, hvordan vi ønsker at tænke genanvendelse, bæredygtighed og innovation sammen. Selvom vi arbejder benhårdt på det, så vil vi aldrig, på tværs af Salling Group, lykkes med at bringe vores madspild til nul, og derfor er sådan et samarbejde et vigtigt skridt på vejen mod, at mindst muligt overskudsmad går til spilde. Nu har vi de første to øl på hylderne og er spændt på kundernes modtagelse, siger Bo Klostergaard, kategorichef i Salling Group med ansvar for bl.a. drikkevarer.

Samarbejdspartnernes mål for 2024 er at brygge op mod 170.000 dåser, der hver indeholder en halv liter (44cl) øl, hvoraf maltindholdet suppleres af godt 6.000 kilo brød fra Salling Group.

- Over de sidste syv år har vi udviklet og skabt et cirkulært bryggeri, udsprunget af nysgerrighed og med smagen som nordstjerne. BRØL er opstået i samspil med Københavns restaurant- og barscene og med deres uvurderlige feedback og støtte, ser vi nu hvordan upcyclede føde- og drikkevare og den cirkulære livsstil udbredes og bliver mainstream, og med det nye partnerskab håber vi at kunne udbrede kendskabet og inspirere mennesker i hele landet, siger Saimon Skurichin, grundlægger og administrerende direktør hos BRØL.

FoodRemade har gjort sig til eksperter i at genanvende og producere nye fødevareprodukter og smagsoplevelser med fokus på at forbedre og udnytte ressourceeffektiviteten i fødevareproduktionen. Selvsamme FoodRemade er også limen i den nye trekløver.

- Hos FoodRemade har vi en klar ambition om, at så meget overskudsbrød som muligt finder anvendelse i nye fødevarer. Samarbejdet med Salling Group er et godt eksempel på, hvorledes overskudsmad kan værdiforøges og få nyt liv som værdifuld ressource i ny fødevareproduktion. Her er anvendelse i ølproduktion bare én mulighed af mange og vi tror på, at vores samarbejde med Salling Group kan inspirere fødevareproducenter og forbrugere til at se overskudsbrød som en mulighed, der kan udnyttes i nye innovative og smagfulde produkter, siger Henrik Ottesen, Direktør i FoodRemade.

Øllet er klar til den danske sommervarme og de mange danske festivaler og folkemøder - og sælges for 25 kr. i Bilka og Føtex eller fem styks for 100 kr. Fra uge 24 vil øllet også findes på Spot-hylderne i Netto.

Om Salling Group

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 59.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 12 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 2,1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Salling åbner nye BOSS- og HUGO-franchisebutikker i strategisk samarbejde med HUGO BOSS27.5.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Som del af et stort nyt samarbejde med den internationale modegigant HUGO BOSS bliver Salling francisetager for de to brands BOSS og HUGO og planlægger at åbne et tocifret antal BOSS- og HUGO-butikker i Danmark over en femårig periode. Udover de nye butikker vil de to nuværende shop-in-shops i Salling Aarhus og Aalborg blive yderligere ekspanderet for at afspejle de to brands nye butikskoncepter.