If hjælper virksomheder med at undgå retssager
Flere virksomheder undgår nu opslidende retssager efter, at If Forsikring i efteråret lancerede en rådgivningsydelse til erhvervskunder. Juridiske eksperter rådgiver virksomhederne om hvordan de bedst håndterer konflikter uden at skulle ty til retssager. Flere retssager er allerede undgået.

”Ofte vil det være bedre at søge en løsning på forkant. Det behøver ikke stille virksomheden ringere, end hvad de kunne have opnået i en retssag, og det sparer tid, bekymringer og udgifter til enten selvrisiko på retshjælpsforsikringen eller en advokat”, forklarer jurist og afdelingsleder hos If Erhverv, Charlotte Dahlstrøm.
"Ved at fokusere på forebyggelse og tidlig indgriben kan vi hjælpe vores kunder med at undgå de omkostninger og den stress, der følger med retssager. Vores mål er at finde den bedst mulige løsning for alle parter gennem dialog og forhandling, og erfaringen viser, at mange konflikter kan løses uden for retten, hvis man har de rette værktøjer og den nødvendige ekspertise", siger hun.
Som eksempel nævner Charlotte Dahlstrøm, at der ofte indgås gode forlig også efter en sag er blevet indbragt for retten, fordi det under processen viser sig, at konflikten baserer sig på en misforståelse mellem parterne eller et ukendskab til retsreglerne. Sager, som ikke behøvede at komme dertil, og som kunne være undgået, hvis man havde talt med en jurist inden.
Hver femte virksomhed har opgivet at føre sag
Lange behandlingstider er en af hovedårsagerne til at mere end hver femte danske virksomhed har opgivet at føre en sag ved domstolene. Det viser seneste Retssikkerhedsanalyse, som Advokatsamfundet offentliggjorde i efteråret.
Analysen konkluderer, at der ofte aldrig findes en løsning på konflikten i de sager som opgives. Hele 56% af de adspurgte virksomheder i rapporten opgav at finde en løsning efter de måtte opgive at føre eller fortsætte sagen ved en domstol. For 77% af virksomhederne var konsekvensen et økonomisk tab. Særligt mindre virksomheder opgiver at føre sager fordi de ikke har ressourcerne til det.
”Vi oplever, at kunderne er nølende overfor at kontakte en advokat, fordi de frygter at deres problemstilling vil udløse en stor regning. Men hvis vi vurderer at opgavens kompleksitet kræver en særlig ekspertise, vil vi altid anbefale kunden at kontakte en advokat”, siger Charlotte Dahlstrøm.
”Driver man en virksomhed uden egen juridisk afdeling, kan man som virksomhedsejer blive nødsaget til enten selv at bevæge sig ud på isen og forsøge at løse den juridiske problemstilling, eller kontakte en advokat for at sikre sig, at tingene bliver gjort rigtigt. Den ene mulighed indebærer en risiko for, at man foretager sig noget, der kan forværre situationen, den anden kan være uforholdsmæssigt omkostningstung."
Hun supplerer, at der selvfølgelig er retssager, der bør eller skal føres, og der står If fortsat klar til at hjælpe kunderne med den klassiske forsikringsdækning, hvor forsikringen dækker advokatbistand mv. til en retssag.
Til gavn for 6.000 virksomheder
Cirka 6.000 virksomhedskunder kan få gavn af ydelsen hos If. Det er virksomhedskunder, som har retshjælpsforsikring og som samtidig har en størrelse, som gør rådgivningen relevant.
Det er særligt mindre virksomheder, der opgiver at føre sager, fordi de ikke har ressourcerne til det. Også selvom det krænker deres oplevelse af retssikkerhed. Derfor er der brug for en forsikringsydelse, som er et sikkerhedsnet, uden at være en fuldblods advokatydelse, vurderer If.
”Vores kriterie er, at der er tale om sager, som endnu ikke har udviklet sig til en aktuel retslig tvist. Vi skal gribe kunderne før de oplever at blive sagsøgt, og vi hjælper dem så ved at klæde dem juridisk på til at imødegå en løsning. Det er dér, vi oplever et hul i markedet, som ønsker at fylde ud”, forklarer Charlotte Dahlstrøm.
For små-mellemstore virksomheder, de såkaldte SMV’er, er situationen ofte, at det er en forretningspartner eller en leverandør, man er kommet på kant med. Det er ikke ualmindeligt, at en civil sag tager op mod to år at får behandlet. Tid og ressourcer som ikke bruges på kerneforretningen, og dermed ikke der, hvor man tjener sine penge og rettelig bør have sit fokus.
Nøgleord
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschefIf Forsikring
Tlf:+45 6120 5009birgitte.ringbaek@if.dkBilleder


Links
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Stor milepæl: Nu er Topdanmark en del af If1.7.2025 07:46:35 CEST | Pressemeddelelse
1. juli markerer en vigtig milepæl: Topdanmark er nu officielt en del af If, Nordens største forsikringsselskab. Med integrationen samles to stærke selskaber i én fælles nordisk struktur. Integrationen betyder ikke noget for kunders forsikringer og dækninger – de vil fortsat have de samme gode dækninger og services. Med integrationen bliver If Danmarks næststørste forsikringsselskab med en markedsandel på cirka 21 procent og en ledende position i flere segmenter – for eksempel inden for sundhedsforsikringer til erhvervskunder. ”Det er en stor milepæl, at integrationen af Topdanmark nu er gennemført. Vi står med et stærkere fundament end nogensinde for at hjælpe vores kunder. Vi ønsker at være til stede, når det virkelig gælder, og tilbyde stabile og pålidelige forsikringer, der skaber reel værdi i hverdagen – for privatpersoner, virksomheder og samfundet som helhed,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Forsikringskoncernen Sampo gennemførte i september 2024 et købstilbud på Topdan
Her er den vigtigste faktor, når danskerne vælger job – det er ikke lønposen30.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
En attraktiv lønpakke står højt på ønskelisten hos mange danskere, når de er på udkig efter et job. Flere faktorer er dog vigtigere end en høj løn, når danskerne skal pege på, hvad der gør en arbejdsgiver attraktiv, og højdespringeren er fleksibelt arbejde. Det viser en ny, nordisk helbredsrapport udarbejdet af analysebureauet Verian for If, Nordens største forsikringsselskab. 58 procent af de 1.065 adspurgte danskere peger på fleksibelt arbejde som en faktor, der gør arbejdspladsen attraktiv. Kun 33 procent af de adspurgte danskere peger på ”høj løn”. ”Undersøgelsen understreger, at det ikke længere er nok at tilbyde høj løn og goder til sine ansatte. Som virksomhed skal man også være klar til at tilbyde fleksibilitet, hvis man vil tiltrække de dygtigste kandidater,” siger Kristina Ström Olsson, sundhedsstrateg i If. Kan give bagslag Fleksibelt arbejde kan blandt andet indebære, at medarbejdere har mulighed for at arbejde hjemme eller uden for almindelig arbejdstid. Denne arbejdsform
If og Topdanmark: Det dækker din rejseforsikring ved hedebølge eller skovbrand25.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere sydeuropæiske lande er ramt af en hedebølge, netop som mange danskere gør sig klar til sommerferie. Det rejser naturligt spørgsmålet: Hvordan er man dækket som forsikringskunde, hvis feriedestinationen rammes af ekstrem varme eller skovbrand? De senere år har særligt Sydeuropa oplevet gentagne hedebølger og naturbrande, og det har fået kunder hos If og Topdanmark til at henvende sig med spørgsmål om rejseforsikringens dækning. "Vi forstår godt, at det kan føles utrygt at rejse til et område ramt af skovbrand. Som udgangspunkt dækker afbestillingsforsikringen ikke i sådanne tilfælde. Men hvis myndigheder fraråder indrejse eller anbefaler evakuering på grund af naturkatastrofe, kan der være mulighed for dækning – forudsat at kunden har de rette dækninger,” siger Lama Chehade, skadeschef i Ifs danske forretning. Hvornår dækker afbestillingsforsikringen? Især forældre med små børn og ældre borgere har henvendt sig med et ønske om at gøre brug af afbestillingsforsikringen på grund af
Mange danskere arbejder, selvom de er syge: Kan bidrage til usund kultur16.6.2025 06:29:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver anden dansker fortsætter med at arbejde, selvom de føler sig syge. Det viser en ny, nordisk helbredsrapport gennemført blandt 1.065 danskere af analysebureauet Verian for If, Nordens største forsikringsselskab. “Man bør ikke arbejde, når man er syg. Arbejde under sygdom kan både have konsekvenser for den enkelte og arbejdspladsen, og derfor er det et problem, at så mange danskere arbejder trods sygdom,” siger Kristina Ström Olsson, sundhedsstrateg hos If. 51 procent af de adspurgte danskere svarer i undersøgelsen, at de arbejder, selvom de er syge. 24 procent tilkendegiver, at de møder fysisk op på arbejdspladsen under sygdom, mens 12 procent arbejder hjemmefra. 15 procent svarer, at det varierer, om de møder ind på arbejdspladsen eller arbejder hjemmefra under sygdom. Kun 39 procent vælger at lade arbejdet ligge, når de er syge, mens ti procent ikke svarer på, om de fortsætter med at arbejde under sygdom. "Man risikerer at smitte sine kolleger, hvis man tager på arbejde, når man
Danskere stresser i stilhed: Husker dårligere og sover ringere15.5.2025 13:09:15 CEST | Pressemeddelelse
Selvom Danmark er det land i Norden, hvor færrest oplever hyppig stress, viser en ny, omfattende rapport fra Nordens største forsikringsselskab, If, at mange danskere lever med skjulte symptomer på mental belastning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum