Dronningen fortsætter som protektor for Julemærkefonden

H.M. Dronning Mary har valgt fortsat at støtte Julemærkefonden som protektor. Det har afgørende betydning for Julemærkehjemmenes arbejde for at hjælpe børn ud af mistrivsel.

H.M. Dronning Mary til åbningen af Julemærkehjemmet Liljeborg, 2018
H.M. Dronning Mary Julemærkehjemmene

Det er en glædens dag i Julemærkefonden. I dag har Kongehuset meddelt, at H.M. Dronning Mary har valgt at fortsætte som protektor for Julemærkefonden.

Julemærkefonden driver de fem Julemærkehjem i Danmark. Her får op mod 1.000 børn, hvert år et ophold, som hjælper dem i deres kamp mod mistrivsel, ensomhed og mobning.

”Vi er utrolig beærede af, at Dronningen har valgt at fortsætte med at være protektor for os. Det er en stor anerkendelse af det arbejde, vi hver dag laver for at hjælpe børn ud af mistrivsel”, siger Søren Ravn Jensen, direktør i Julemærkefonden.

Tilbage i 2004 i sin tid som kronprinsesse valgte Dronning Mary at blive protektor for Julemærkefonden. Det var en af hendes første protektioner. Efter tronskiftet i januar 2024 blev alle Kongeparrets protektioner sat på pause. Derfor er det ekstra glædeligt, at Dronningen endnu en gang har valgt at støtte Julemærkehjemmene.

Et stort hjerte for børnene
Som protektor har Dronningen altid vist stort engagement i Julemærkefondens arbejde. Hun har flere gange besøgt Julemærkehjemmene, hvor hun altid har givet sig tid til at tale med børnene og lytte til deres historier. Gennem årene har hun været med til at præsentere årets Julemærke, ligesom hun flere gange har løbet Royal Run sammen med børn fra Julemærkehjem.

”Med sit store fokus på børns trivsel og som mor til fire ved hun hvor stor betydning, det har at hjælpe børn til at tro på sig selv. Når hun har besøgt os, har vi tydeligt kunne mærke, at det er en sag, som står hendes hjerte meget nært. Hun prioriterer at spørge ind til børnene og deltage sammen med dem i leg og grin,” fortæller Søren Ravn Jensen.

Uvurderlig støtte
Det har uvurderlig betydning for Julemærkefonden at have Dronningen som protektor.

Julemærkehjemmene er næsten udelukkende finansieret af donationer fra privatpersoner, virksomheder og fonde. Derfor er det helt afgørende, at Kongehuset er med til at skabe opmærksomhed om det vigtige hjælpearbejde til gavn for børn. Mistrivsel blandt børn er desværre et stigende problem, og derfor er der mere end nogensinde behov for Julemærkehjemmenes indsats.

”Vi er dybt taknemmelig for Dronningens trofaste og fantastiske støtte. Børns trivsel er en fælles hjertesag, og det viser, at vi alle kan gøre noget for at hjælpe børn til bedre trivsel,” slutter Søren Ravn Jensen

Julemærkehjemmene giver børn en ny start
Hvert år hjælper Julemærkehjemmene ca. 1.000 børn i alderen 7-14 år til en ny start Det er børn, der bliver mobbet, er ensomme eller ikke tror, de er noget værd. Under et ophold bliver de del af et fællesskab med nærvær og omsorg fra både børn og voksne. Vi hjælper dem til at styrke deres selvværd og lærer dem nye måder at se sig selv og verden på.

Læs mere på julemaerket.dk

Dronningen med Julemærkebørn 2023 til præsentation af årets Julemærke
Dronningen spiller padel på Hobro Julemærkehjem 2019 i anledning af hjemmets 80 års jubilæum
Dronningen til åbningen af Liljeborg Julemærkehjem 2018