Dansk Flygtningehjælp

Carsten Stendevad bliver ny forperson for Dansk Flygtningehjælp

Med valget af tidligere ATP direktør Carsten Stendevad som ny forperson for Dansk Flygtningehjælp, fortsætter organisationen sin udvikling som global humanitær aktør.

På Dansk Flygtningehjælps årlige repræsentantskabsmøde onsdag den 29. maj blev Carsten Stendevad valgt som organisationens nye forperson. Carsten Stendevad overtager efter Agi Csonka, der har haft posten i seks år.

Carsten Stendevad har bred ledererfaring fra både den private og offentlige sektor samt NGO’er i Danmark og internationalt. Han har tilbragt det meste af sit liv uden for Danmark, men har stærke rødder og netværk i Danmark – det matcher Dansk Flygtningehjælps rejse fra at være en fortrinsvist dansk forankret organisation til en af verdens største humanitære spillere med flere end 8.000 medarbejdere fordelt over 40 lande, en omsætning på 3,6 milliarder kroner og indsatser, der hvert år når millioner af mennesker med humanitær bistand.

”Jeg er begejstret for valget af Carsten, og jeg ser meget frem til vores samarbejde. Med Carstens imponerende ledelseserfaring fra store organisationer i ind- og udland, med hans stærke netværk på tværs af regeringer, brancheorganisationer og virksomheder og med hans solide forståelse for humanitært arbejde, kunne vi ikke have fundet en bedre person til at hjælpe os med at føre organisationen ind i fremtiden,” siger Dansk Flygtningehjælps generalsekretær Charlotte Slente.

”Selv om Dansk Flygtningehjælp står stærkere end nogensinde, skal et stigende antal humanitære kriser håndteres med stadigt færre midler. Derfor er der behov for at tænke i nye, innovative og alternative finansieringsmuligheder, hvis millioner af flygtninge og fordrevne fortsat skal hjælpes. Vi ser derfor frem til at kunne trække på Carstens omfattende erfaring fra den finansielle verden, så vi får mulighed for at hjælpe endnu flere mennesker bedre” siger Charlotte Slente.

Carsten Stendevad ser også selv frem til at bruge de redskaber, som hans lange erfaring i erhvervslivet har givet ham, og han er særligt optaget af Dansk Flygtningehjælps humanitære mandat, der har fået ham til at sige ja til rollen som forperson:

”Jeg har altid haft en stor interesse for humanitære og udviklingspolitiske problematikker, og jeg har forsøgt at integrere dette i mit professionelle virke.  Dansk Flygtningehjælp er en stærk global aktør og gør en stor forskel i en virkelighed, hvor krige og konflikter fortsat sender millioner af uskyldige børn, kvinder og mænd på flugt. Jeg er taknemmelig for repræsentantskabets opbakning, og jeg glæder mig til at yde mit bidrag til denne vigtige mission”, siger Carsten Stendevad.

CV for Carsten Stendevad:

Carsten er uddannet cand.polit fra Københavns Universitet og har en Mastergrad i Public Policy fra Harvard Universitet. Han er født i Danmark, opvokset i Belgien og har topledererfaring fra både danske og internationale organisationer. I dag arbejder han som fondsdirektør for bæredygtige investeringer hos Bridgewater & Associates og er blandt andet bestyrelsesrådgiver i Singapores statsfond GIC. Carsten er også valgt ind i Council on Foreign Relations i New York.

Carsten Stendevad var direktør for ATP i perioden 2013-2016 og har arbejdet for Citigroup i New York og Mumbai samt for McKinsey & Co. i København og New York. Derudover har han været bestyrelsesmedlem i Novo Holding og Unicef Danmark. Carsten har deltaget i en række forskellige udvalg og kommissioner for skiftende danske regeringer herunder Komiteen for God Selskabsledelse, Disruptionrådet og Genopretningsfonden samt og en række internationale udvalg som Blended Finance Taskforce og Focusing Capital on the Long Term.

Om Dansk Flygtningehjælp

Dansk Flygtningehjælp er Danmarks største NGO. Vi er samtidig en af verdens førende organisationer med speciale i at hjælpe mennesker på flugt. Vi arbejder for verdens flygtninge i 40 lande rundt om i verden.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Flygtningehjælp

Flere pressemeddelelser fra Dansk Flygtningehjælp