Sejr for hundene! Dyreværnet vinder banebrydende sag i retten

I går tirsdag den 28. maj blev der afsagt dom i banebrydende sag om 11 hunde ved retten i Hjørring. Ejer fik frakendt retten til at holde hund i fem år og fik 40 dages betinget fængsel. Ejer har anket dommen

Dyreværnets udrykningschef Nina Amdi med en af hundene fra sagen
Dyreværnets udrykningschef Nina Amdi med en af hundene fra sagen foto Katja Lund Sohl Dyreværnet

I maj 2021 blev Dyreværnets udrykningschef Nina Amdi ringet op af foreningen ”Alle dyrs ret” (som desværre ikke eksisterer mere) om en sag i Nordjylland.

Det drejede sig om et betydeligt antal Collier. Da Nina ankom, var Lise Lotte Christensen fra Dansk Kennelklub (DKK) også til stede, da ejer var medlem af DKK.

Dyrene var i så dårlig stand, at Dyreværnet i samarbejde med DKK den 5. maj 2021 fik overdraget seks voksne hunde og seks hvalpe. Den 12. maj fik Dyreværnet yderligere overdraget fire hunde og den 14. maj tre voksne hunde og fem hvalpe – altså 24 hunde i alt. Sagen omhandlende dog kun 11 af hundene.

Hundene var tynde og muskelfattige, havde ikke fået pelspleje og havde afføring i pelsen. Nogle havde svært ved at bevæge sig, fordi pelsen var så knudret. Nogle havde skader på øjne og dybe sår på hornhinden. De havde stort set alle sammen skadede og knækkede tænder. Ydermere havde de blærebetændelse og pletter på lungerne, som kan skyldes ophold i meget støvet og beskidt miljø.

”Det var nogle meget bange hunde, vi fik ind. Vi bar dem rundt, fordi de simpelthen var så bange og understimulerede. De havde været underlagt et kæmpe stressniveau hos ejer, hvilket er dybt uacceptabelt” udtaler Nina Amdi Dyreværnets udrykningschef.

Desværre måtte Dyreværnet aflive to af hundene, da deres sundhedsmæssige tilstand var alt for dårlig. Men resten af hundene lever i dag et dejligt liv hos deres nye familier.

”Vi er glade for, at den dømmende magt endelig tager vores elskede kæledyr seriøst og slår hårdt ned på dyrevelfærdsovertrædelser. Alle kæledyr i Danmark fortjener at have det godt og det her er et skridt i den rigtige retning” slutter Nina Amdi.

Læs meget mere om Dyreværnets øvrige aktiviteter på www.dyreværnet.dk

Sort hund fra den nu afgjorte dyreværnssag
Nina Amdi ankommer til Dyreværnets internat i Rødovre med to hunde fra sagen

Om dyreværnet

Dyreværnet, der er stiftet i 1898, er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger med internat i Rødovre ved København, tre dyreambulancer og de to mobile non-profit dyreklinikker, Frynseklinikkerne, hjælper foreningen hvert år tusindvis af kæledyr til en bedre tilværelse.