Succes med ekstra busser til koncert- og fodboldfans

Midttrafiks tilbud med ekstra busser til Kongelundens arrangementer er populært. Bussernes tælleudstyr har registreret op til 4.000 ekstra passagerer til et arrangement sammenlignet med en almindelig aften. Også arrangementer som Ragnarok på Moesgård Museum og Northside festivalen har fået indsat ekstra busser, der sikrer publikum en let transport til og fra arrangementerne.

Mere end 20.000 kunder har valgt at hoppe på Midttrafiks ekstrabusser til Fed Fredag koncerter og AGF-kampe siden februar 2024. Ekstrabusserne kører fra Park Allé cirka hvert tiende minut. Sammen med Midttrafiks øvrige buslinjer er de et godt alternativ til bilen, hvis man ønsker at undgå bilkøer og parkeringsproblemer.

92 procent af aarhusianerne bruger kollektiv trafik
Den store interesse for brugen af kollektiv trafik i forbindelse med arrangementer stemmer fint overens med resultatet fra en borgerundersøgelse, som Midttrafik gennemførte i samarbejde med Aarhus Kommune tidligere på året.

Ifølge borgerundersøgelsen bruger hele 92 procent af aarhusianerne den kollektive trafik minimum en gang om året. 44 procent bruger den ugentligt, mens 48 procent bruger kollektiv trafik en gang imellem. Midttrafik betegner de sidstnævnte som lejlighedsvise kunder.

Henrik Juul Vestergaard, planchef hos Midttrafik, fortæller:

”Når så mange kunder vælger at tage bussen i forbindelse med arrangementer, er det for os at se win-win-win. Trafikken til og fra området afvikles langt mere effektivt end, hvis alle havde siddet i deres egen bil. Kunderne får en god aften og kommer sikkert ud og hjem. Og vi får synliggjort bussen som et stærkt og grønt alternativ til bil, hvilket kan inspirere kunderne til også at vælge bussen til på andre tidspunkter.”

Ekstrabusser til flere af sommerens arrangementer
Ekstrabusserne startede op som et pilotforsøg i 2023. På grund af den store efterspørgsel besluttede Aarhus Kommune og Midttrafik at fortsætte med tilbuddet i 2024. Det er dog ikke kun publikum til Fed Fredag og AGF-kampe, der med fordel kan kigge efter ekstrabusser på Midttrafiks hjemmeside eller i Rejseplanen. Flere af sommerens arrangementer får også indsat ekstrabusser. Her er et par eksempler:

• Alle Fed Lørdagskoncerter i Tivoli Friheden
  • Forestillingen Ragnarok på MoMu (23. maj – 29. juni)
  • NorthSide (6.-8. juni)
  • Grøn Koncert (20. juli)
  • Smukfest (30. juli – 6. august)

Find information om kørsel til arrangementer og billetter på Bus til arrangementer - årets store oplevelser (midttrafik.dk)