ITD bakker op om politiske millioner til grønne lastbiler

Aftalepartierne bag Grøn Fond udmønter i en ny aftale 75 af fondens millioner til indkøb af ellastbiler og hjemmeladere ude hos vognmandsforretningerne. International Transport Danmark er positiv over, at der kommer gang i udmøntningen af midler fra fonden, men opfordrer også politikerne til at tænke i andet end støtteordninger.

Der er i alt afsat 750 statslige millioner kroner i Grøn Fond. Pengene skal bruges til at sætte gang i grønne tiltag og effektiviseringer af vejgodstransporten fra og med i år og frem til 2030.

I dag har et bredt flertal af Folketingets partier besluttet, at vognmændene allerede fra den 15. august kan søge om støtte til indkøb af grønne lastbiler og etablering af depotladestandere eller brinttankstationer.

Der er afsat 75 millioner i den pulje der løber frem til den 15. november, og selvom 75 millioner ikke kommer til at gøre ret megen forskel for den grønne omstilling, så er International Transport Danmark (ITD) tilfreds med, at arbejdet med at udmønte nogle af Grøn Fonds midler nu går i gang.

”Det er fint, at vores medlemmer allerede i august kan begynde at søge midler til grønne projekter ude i deres vognmandsforretninger. 75 millioner er ikke meget, når man ser på hvad ellastbiler og ladestandere koster, men så er vi da i gang med processen”, fortæller Stefan K. Schou, der er administrerende direktør i International Transport Danmark.

Transportministeriet skriver i en pressemeddelelse, at det bliver Vejdirektoratet der skal administrere puljen på 75 millioner kroner, og at aftalen vil prioritere mindre virksomheder, som kan have sværere med at komme i gang med den grønne omstilling.

International Transport Danmark ser gerne, at politikerne og transportbranchens aktører, efter de 75 millioner kroner er delt ud til ansøgerne, drøfter, hvordan de resterende 675 millioner kroner fra Grøn Fond skal anvendes.

”Jeg håber transportminister Thomas Danielsen tager branchen med på råd, når politikerne skal se på udmøntningen af resten af midlerne fra Grøn Fond. Det er især vigtigt, at vi får skub i udrulning af infrastrukturen, herunder især virksomhedernes egne ladestandere. Før giver flere el-lastbiler ikke mening”, siger Stefan K. Schou.

Transportministeriet oplyser, at en virksomhed maksimalt kan tildeles fem procent af puljen på de 75 millioner kroner, og at der kan søges om støtte til meromkostningerne ved indkøb af nye el- eller brintlastbiler og investeringer i depotladninger til både el og brint.

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark