Ny undersøgelse: Hver sjette dansker dropper firmafester pga. alkoholkultur

Alkohol fylder for meget til fester og andre sociale arrangementer på arbejdspladser. Så meget, at flere helt undlader at deltage eller går tidligt hjem, viser ny meningsmåling foretaget af Voxmeter for Blå Kors Danmark.

Alkoholkulturen på arbejdspladser har konsekvenser, viser ny meningsmåling. Foto: Adobe Stock.

Inden sommerferien står for døren, er der i mange virksomheder tradition for en årlig sommerfest med festlige aktiviteter, god mad, vin og fadøl på hanen.

Men alkohol kan ofte spille en for stor rolle til den slags arrangementer, og det er et problem, viser en helt ny undersøgelse foretaget af Voxmeter på vegne af Blå Kors Danmark.

Ifølge undersøgelsen mener 40 procent af danskerne, at alkohol fylder for meget til fester og andre sociale arrangementer på deres arbejdsplads. Knap 25 procent af de adspurgte har valgt at gå tidligt hjem fra sociale arrangementer, mens 16 procent helt har undladt at deltage.

Morten Skov Mogensen, som generalsekretær i Blå Kors Danmark, er overrasket over, at alkoholkulturen på arbejdspladserne betyder, at så mange danskere helt vælger at droppe fester og andre sociale arrangementer:

"Det er trist, at så mange ser sig nødsaget til ikke at være en del af det sociale fællesskab på arbejdspladsen, fordi alkohol fylder for meget. Det kollegiale er en stor del af vores arbejdsliv, og jeg håber, at flere virksomheder vil tage undersøgelsen til efterretning, så ingen føler sig uden for til sociale sammenkomster.

Hos Lederne, som er Danmarks største faglige organisation for ledere, ser man en tendens til, at alkohol fylder mindre ved sociale arrangementer på arbejdspladsen.

I december svarede hver fjerde leder i en spørgeundersøgelse, at deres arbejdsplads havde droppet den hårde spiritus til julefrokosten.

"Der skal være plads til alle, når man holder fest på arbejdet. Alle skal føle sig trygge og godt tilpas, uanset om man drikker alkohol eller ej. Hvis man laver en fest, som reelt kun er for en del af medarbejderne, misser man en væsentlig del af pointen ved at samles. Så det handler om at finde en god balance, hvor alle føler sig velkommen", siger Lars Andersen, som er arbejdsmiljøpolitisk chefkonsulent i Lederne.

Om meningsmålingen/undersøgelsen:

• Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet Voxmeter på vegne af Blå Kors Danmark.
  • Dataindsamling i maj 2024 blandt personer over 18 år.
  • 1.071 respondenter har besvaret spørgeskemaet.

Alkoholkultur på arbejdspladser er også til debat til Folkemødet på Bornholm, hvor Blå Kors Danmark inviterer Lars Andersen fra Lederne og Nick Hækkerup fra Bryggeriforeningen til en snak om, hvilket ansvar virksomhederne har for at ændre alkoholkulturen. Debatten finder sted fredag den 14. juni kl. 11.00-11.45 i telt J40 på Kæmpestranden i Allinge.

Om Blå Kors Danmark

Blå Kors er en social og diakonal hjælpeorganisation, som hjælper socialt udsatte mennesker i Danmark.