Ny undersøgelse: Hver sjette dansker dropper firmafester pga. alkoholkultur
Alkohol fylder for meget til fester og andre sociale arrangementer på arbejdspladser. Så meget, at flere helt undlader at deltage eller går tidligt hjem, viser ny meningsmåling foretaget af Voxmeter for Blå Kors Danmark.
![Alkoholkulturen på arbejdspladser har konsekvenser, viser ny meningsmåling. Foto: Adobe Stock.](/data/images/public/4443536/13872177/bfa8d621-9480-49b8-81e5-9d5fff691f2f-w_720.png)
Inden sommerferien står for døren, er der i mange virksomheder tradition for en årlig sommerfest med festlige aktiviteter, god mad, vin og fadøl på hanen.
Men alkohol kan ofte spille en for stor rolle til den slags arrangementer, og det er et problem, viser en helt ny undersøgelse foretaget af Voxmeter på vegne af Blå Kors Danmark.
Ifølge undersøgelsen mener 40 procent af danskerne, at alkohol fylder for meget til fester og andre sociale arrangementer på deres arbejdsplads. Knap 25 procent af de adspurgte har valgt at gå tidligt hjem fra sociale arrangementer, mens 16 procent helt har undladt at deltage.
Morten Skov Mogensen, som generalsekretær i Blå Kors Danmark, er overrasket over, at alkoholkulturen på arbejdspladserne betyder, at så mange danskere helt vælger at droppe fester og andre sociale arrangementer:
"Det er trist, at så mange ser sig nødsaget til ikke at være en del af det sociale fællesskab på arbejdspladsen, fordi alkohol fylder for meget. Det kollegiale er en stor del af vores arbejdsliv, og jeg håber, at flere virksomheder vil tage undersøgelsen til efterretning, så ingen føler sig uden for til sociale sammenkomster.
Hos Lederne, som er Danmarks største faglige organisation for ledere, ser man en tendens til, at alkohol fylder mindre ved sociale arrangementer på arbejdspladsen.
I december svarede hver fjerde leder i en spørgeundersøgelse, at deres arbejdsplads havde droppet den hårde spiritus til julefrokosten.
"Der skal være plads til alle, når man holder fest på arbejdet. Alle skal føle sig trygge og godt tilpas, uanset om man drikker alkohol eller ej. Hvis man laver en fest, som reelt kun er for en del af medarbejderne, misser man en væsentlig del af pointen ved at samles. Så det handler om at finde en god balance, hvor alle føler sig velkommen", siger Lars Andersen, som er arbejdsmiljøpolitisk chefkonsulent i Lederne.
Om meningsmålingen/undersøgelsen:
- Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet Voxmeter på vegne af Blå Kors Danmark.
- Dataindsamling i maj 2024 blandt personer over 18 år.
- 1.071 respondenter har besvaret spørgeskemaet.
Alkoholkultur på arbejdspladser er også til debat til Folkemødet på Bornholm, hvor Blå Kors Danmark inviterer Lars Andersen fra Lederne og Nick Hækkerup fra Bryggeriforeningen til en snak om, hvilket ansvar virksomhederne har for at ændre alkoholkulturen. Debatten finder sted fredag den 14. juni kl. 11.00-11.45 i telt J40 på Kæmpestranden i Allinge.
Nøgleord
Kontakter
Morten Skov MogensenGeneralsekretær i Blå Kors Danmark
Tlf:40 41 12 30msm@blaakors.dkThomas Røddik KorneliussenChef for kommunikation og CSR i Blå Kors Danmark
Tlf:26 20 20 46trk@blaakors.dkBilleder
![Alkoholkulturen på arbejdspladser har konsekvenser, viser ny meningsmåling. Foto: Adobe Stock.](/data/images/public/4443536/13872177/bfa8d621-9480-49b8-81e5-9d5fff691f2f-w_240.png)
Om Blå Kors Danmark
Blå Kors er en social og diakonal hjælpeorganisation, som hjælper socialt udsatte mennesker i Danmark.
Følg pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark
Udsatte børn får ferieoplevelser takket være sommerferiehjælp24.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Blå Kors Danmark har samlet fået 2,2 mio. kroner til sommerferieaktiviteter i hjælpeorganisationens familienetværk og Barnets Blå Hus. Pengene går til sommerlejre og opfølgende aktiviteter, der skal styrke socialt udsatte familiers netværk.
Blå Kors Danmarks ferielejre er blevet et hjertebarn for frivillige6.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver sommer glæder Rebekka Knudsen og Andreas Nørgård Lodahl sig til at være frivillige på en af Blå Kors’ ferielejre for udsatte børn og unge. De oplever det som meningsfuldt at være med til at give deltagerne gode oplevelser og et tiltrængt pusterum fra en svær hverdag.
Ny kampagne: Flere børn og unge skal have gode ferieoplevelser3.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ferielejre giver børn og unge et tiltrængt frirum. Blå Kors Danmark lancerer en ny kampagne i samarbejde med dagligvarekæden Lidl, som skal samle penge ind til endnu flere ferieoplevelser for børn og unge, der har det svært.
Voldsom vækst: Familienetværk rækker ud til endnu flere familier i nød27.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et øget behov for økonomisk hjælp og trygge fællesskaber betyder, at rekordmange familier opsøger Blå Kors Danmarks familienetværk, som drives i partnerskab med lokale kirker.
Udsatte børn og unge møder ligesindede på ferielejre23.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Til sommer deltager 245 børn og unge på Blå Kors Danmarks ferielejre. En af dem er 20-årige Elizabeth Nørlev Bengtsen, som skal afsted for tredje gang. På ferielejren har hun fundet et sted, hvor hun føler, hun kan være sig selv.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum