EU skal styrke indsatsen for et mere bæredygtigt forbrug
Valget til Europa-Parlamentet er vigtigt for den grønne omstilling, som haster, hvis vi skal nå klima- og miljømålene. EU’s indsats for at fremme et mere bæredygtigt forbrug og grønnere offentlige indkøb samt bekæmpe greenwashing skal prioriteres, mener et stort flertal af danske og nordiske politikere ifølge en ny undersøgelse.
Det haster med at gennemføre den grønne omstilling af samfundet, og valget til Europa-Parlamentet i starten af juni spiller en vigtig rolle. De politikere, der bliver valgt, står nemlig over for nogle helt afgørende beslutninger i forhold til miljø- og klimaindsatser, hvor der bl.a. skal fastlægges nye mål for 2040.
Det skal være nemmere at træffe mere bæredygtige valg
En væsentlig faktor for at nå nuværende og fremtidige klimamål er omstillingen til mere bæredygtigt forbrug – og det skal ifølge størstedelen af de nordiske politikere og de danske spidskandidater prioriteres. Det viser en ny undersøgelse fra Nordisk Miljømærkning, der står bag Nordens officielle miljømærke, Svanemærket, og som er ansvarlig for det europæiske miljømærke, EU Ecolabel (EU-Blomsten).
8 ud af de 11 danske spidskandidater til EU-valget har svaret på undersøgelsen, og af dem svarer 75 %, at EU skal gøre mere for at understøtte et mere bæredygtigt forbrug, mens det er hele 90 % af politikerne i Norden, som har svaret på undersøgelsen.
I arbejdet mod et mere bæredygtigt forbrug er officielt anerkendte miljømærker vigtige redskaber til at gøre det nemmere at træffe mere miljøvenlige valg og samtidig sikre troværdighed.
Til kamp mod greenwashing
87 % af de nordiske politikere, der har svaret, mener, at uafhængige miljømærker som Svanemærket og EU Ecolabel spiller en vigtig rolle i kampen mod greenwashing. Blandt de danske spidskandidater er det 75 %.
”Det er utroligt vigtigt, at forbrugerne kan stole på den information, de får om det produkt, de køber. Det er desværre ikke alle mærker, man kan det med. Men vi har nogle stærke mærker – der er fx EU-Blomsten (EU Ecolabel), og det danske Svanemærke,” siger Christel Schaldemose, medlem af Europa-Parlamentet, Socialdemokratiet.
EU arbejder allerede på at rydde op i de grønne anprisninger og skærpe kravene til, hvad man må kommunikere som grønt og bæredygtigt. Et vigtigt skridt i den rigtige retning, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark:
”EU har taget et vigtigt skridt mod mere bæredygtigt forbrug med Empowering Consumers-direktivet. Det næste skridt til at bekæmpe greenwashing er Green Claims-direktivet. Det er positivt, at der fremover bliver ryddet op i de grønne anprisninger, og at der er lagt op til at sikre, at alle miljømærker lever op til en række ordentlighedskrav. Dermed får forbrugerne også større tillid til de grønne anprisninger.”
Offentlige indkøb skal gøres grønnere
Det offentlige forbrug er ofte blevet udråbt som en afgørende indkøbsmuskel, der kan være med til at drive den grønne omstilling. Også her er der blandt de danske og nordiske politikere bred enighed om, at indkøbene skal gøres grønnere.
Blandt de nordiske politikere, der har svaret på undersøgelsen, siger 79 %, at EU bør gøre mere for at fremme mere bæredygtige offentlige indkøb, mens det er 71 % af de danske kandidater. Derudover svarer 78 % af de nordiske politikere og 71 % af de danske kandidater, at det skal være lettere at stille krav om miljømærker i offentlige indkøb.
Tal fra undersøgelsen:
Danske spidskandidater om forbrug og greenwashing:
- 75 % mener, at EU bør gøre mere for at omstille til mere bæredygtigt forbrug
- 75 % påtænker at arbejde med spørgsmål om mere bæredygtig produktion og den grønne dagsorden
- 75 % mener, at offentligt anerkendte miljømærker, som for eksempel Svanemærket, spiller en vigtig rolle i kampen mod greenwashing
- 71 % mener, at EU bør gøre mere for at fremme mere bæredygtige offentlige indkøb
- 71 % mener, at det skal være lettere at stille krav om miljømærker i offentlige indkøb
Nordiske kandidater om forbrug og greenwashing:
- 90 % mener, at EU bør gøre mere for at omstille til mere bæredygtigt forbrug
- 88 % påtænker at arbejde med spørgsmål om mere bæredygtig produktion og den grønne dagsorden
- 87 % mener, at offentligt anerkendte miljømærker, som for eksempel Svanemærket, spiller en vigtig rolle i kampen mod greenwashing.
- 79 % mener, at EU bør gøre mere for at fremme mere bæredygtige offentlige indkøb
- 78 % mener, at det skal være lettere at stille krav om miljømærker i offentlige indkøb.
Om undersøgelsen:
Undersøgelsen, der er foretaget af Nordisk Miljømærkning, er sendt via e-mail til kandidater og til de respektive partikontorer i perioden 8. – 25. april 2024. Undersøgelsen er sendt til politikere i Sverige, Finland og Danmark. Resultaterne er baseret på i alt 240 besvarelser. I Danmark er undersøgelsen kun sendt til spidskandidaterne til EU-valget, hvoraf 8 ud af de 11 har svaret.
Fakta om Green Claims:
Formålet med Green Claims-direktivet er at forbyde greenwashing, og med direktivet er der lagt op til at rydde op i de grønne anprisninger og sikre, at alle miljømærker lever op til en række ordentlighedskrav.
Direktivforslaget om grønne anprisninger skal:
- Gøre grønne anprisninger pålidelige og verificerede i hele EU.
- Beskytte forbrugerne mod greenwashing.
- Bidrage til at skabe en mere cirkulær og grøn EU-økonomi ved at give forbrugerne mulighed for at træffe informerede valg i købssituationen.
- Beskytte virksomheder mod unfair konkurrence i forhold til produkters miljøpræstationer.
På grund af valget til EU-parlamentet forventes det, at Green Claims-direktivet tidligst bliver endeligt vedtaget i foråret 2025. Herefter skal det implementeres i den nationale lovgivning. Derfor vil det sandsynligvis først komme til at være gældende lov om nogle år.
Kontakter
Lisa Olufson KlæsøeMiljømærkning Danmark
Tlf:27 12 93 69lio@ecolabel.dkOm Miljømærkning Danmark
Miljømærkning Danmark har ansvaret for Svanemærket og EU-Blomsten i Danmark og fungerer som uafhængig kontrolinstans i forhold til de officielle miljømærker. Miljømærkning Danmark er en selvstændig enhed hos Dansk Standard.
Svanemærket
Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som gør det enkelt for forbrugere, virksomheder og det offentlige at bidrage til den grønne omstilling. Læs mere på www.svanemaerket.dk.
EU Ecolabel
EU Ecolabel (EU-Blomsten) er EU’s officielle miljømærke. EU Ecolabel blev etableret i 1992 af EU-Kommissionen for at bidrage til mere bæredygtig produktion og forbrug. Læs mere på www.eublomsten.dk.
Følg pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter10.12.2024 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne.
Rekordvækst i antal miljømærkede produkter med EU Ecolabel5.12.2024 06:20:00 CET | Pressemeddelelse
Antallet af produkter og serviceydelser på det europæiske marked, der har opnået EU Ecolabel, er steget med mere end 10 procent på blot et år. Det betyder at de europæiske forbrugere nu kan vælge mellem knap 100.000 certificerede produkter og serviceydelser.
Hver fjerde dansker ønsker et opgør med slagtilbud27.11.2024 06:20:00 CET | Pressemeddelelse
1 ud af 4 danske forbrugere ønsker, at butikkerne stopper med at tilbyde ”3 for 2’s pris”, så de ikke bliver lokket til at købe mere, end de har brug for.
Jyllands første svanemærkede renovering står klar26.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Den gamle tobaksfabrik i Aalborg har gennemgået en stor renovering og er blevet omdannet til 65 lejligheder. Projektet, som er den første svanemærkede renovering i Jylland, har haft fokus på at bevare den oprindelige konstruktion og samtidig sikre en reduceret miljøbelastning og mindsket energiforbrug.
Black Friday: Ny tendens tyder på mindre købelyst blandt danskerne21.11.2024 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
”Årets vildeste tilbud”, ”Køb 3 betal for 2”, ”Spar op til 70 pct.” – Black Week og Black Friday-tilbuddene vælter ind, og ser man på de seneste års udvikling, er danskernes købetrang blot vokset. Der er dog indikationer på, at danskernes indkøb ikke nødvendigvis følger med i samme hast som tidligere.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum