JDE Peet’s Norge

JDE PEET’S topper bærekraftindeks

Bærekraftsprogrammet Common Grounds har gitt det globale kaffe- og te-selskapet en plass på Dow Jones Sustainability Europe Index. JDE PEET’S er ett av bare fire europeiske næringsmiddelselskaper i denne anerkjente indeksen. Og det er en forpliktelse, mener selskapet, som i Norge står bak kjente merkevarer som Friele, L'OR og Senseo.

Når du skjenker din første kaffekopp om morgenen, er det kanskje smaken og den oppkvikkende effekten og ikke klimaet du først tenker på. Men det gjør selskapet. JDE PEET’S, som i Norge står bak kjente merkevarer som Friele, L’OR og Senseo lanserte i 2018 bærekraftsprogrammet "Common Grounds."

Takket være initiativene bak Common Grounds, som fokuserer på ansvarlig handel, minimering av fotavtrykk og sosialt ansvar, har JDE PEET’S nå fått en fremtredende plass i Dow Jones Sustainability Europe Index. Selskapet har til og med fått anerkjennelse for å ligge langt over bransjegjennomsnittet, og for å ha gjort en fremragende innsats for bærekraft og ansvarlig håndtering av relaterte risikoer, muligheter og påvirkninger.

Om plasseringen i indeksen, som anerkjenner de mest bærekraftige selskapene i Europa, sier Christian Linde, General Manager, JDE Nordics

«Jeg er utrolig stolt over at vi, som en av de største, kan være med på å vise vei i kaffebransjen. Vi er det eneste kaffeselskapet i indeksen, og det synes jeg virkelig viser engasjementet vårt. De siste årene har vi justert fokuset vårt for å sikre at våre ressurser, gjennomføring og innovasjon leverer verdi til kundene og forbrukerne våre på en ansvarlig måte. Bærekraft har spilt en nøkkelrolle i dette arbeidet. Det å bli sett på som ledende innen bærekraft i dag er en stor anerkjennelse av alt det harde arbeidet og engasjementet vi har lagt ned. Jobben med  å sikre bærekraft i kaffebransjen er en dynamisk oppgave, som vi vil fortsette å fokusere på gjennom Common Grounds."

I Dow Jones Sustainability Europe Index presterer også JDE PEET’S spesielt godt innen områder som utslipp, ressurseffektivitet og sirkularitet, avfallshåndtering, utvikling av menneskelig kapital, rekruttering og fastholdelse av talenter samt cybersikkerhet og systemtilgjengelighet.

Norske forbrukere oppfatter dessuten Friele som den mest bærekraftige merkevaren innen drikkevarer

For andre år på rad har Friele dessuten toppet bærekrafts-rangeringen Sustainable Brand Index (SBI) innen kategorien drikkevarer. Det betyr at norske forbrukere oppfatter Friele som den mest bærekraftige merkevaren i Norge innen drikkevarer.

Kåringen er foretatt av Sustainable Brand Index, Europas største merkevarestudie om bærekraft, hvor forbrukere rangerer de mest bærekraftige merkevarene ut fra to hovedområder; miljøansvar og sosialt ansvar.

”Vi er veldig stolte over denne anerkjennelsen. Bærekraft er et sentralt fokusområde for oss som jobber med Friele merkevaren, og kåringen viser at forbrukere har stor tiltro til merkevaren vår. sier Mona Lindgren, Senior Brand Manager for merkevaren Friele.

JDE PEET's Norge

JDE Peet's er verdens ledende kaffe- og teselskap og serverer rundt 4100 kopper i sekundet. JDE Peet's er tilgjengelig i mer enn 100 markeder med en portefølje på over 50 varemerker, inkludert L'OR, Gevalia, Friele, Senseo, Tassimo og Pickwick. I 2023 hadde JDE Peet's en samlet omsetning på 8,2 milliarder euro og en global arbeidsstyrke på mer enn 21 000 ansatte. Les mer om oss på www.jdepeets.com.

Følg pressemeddelelser fra JDE Peet’s Norge

Flere pressemeddelelser fra JDE Peet’s Norge