Consumer Panel Services GfK

Danskerne er mere skeptiske over for de økonomiske udsigter – alligevel er vi mere villige til at købe nyt end andre europæere

Del

Danskernes generelle holdninger og forventninger til den danske økonomi ser sorte ud. Alligevel er danskerne optimistiske, når det gælder egen indkomst og købelyst.

Danskerne er mere villige til at købe nyt end andre europæere
Danskerne er mere villige til at købe nyt end andre europæere Unsplash.com

Måned efter måned har danskernes forventninger til dansk økonomi generelt været lave og i bedste fald lunkne. Det viser tal fra den månedlige rapport over danskernes holdninger til egen privatøkonomi og forbrugertendenser fra Consumer Panel Services GfK, Consumer Climate Report, lavet i samarbejde med EU Kommissionen.

Men selvom danskernes forventning til økonomien over det næste år generelt er faldet fra indeks -2 i februar til indeks -18 i april, så peger tallene i rapporten fra Consumer Panel Services GfK på at det lysner forude, hvad angår danskernes forventninger til egen indkomst over de kommende 12 måneder. Disse forventninger er steget fra indeks -19 til indeks -13 fra marts til april og peger opad.

”Selvom danskerne fortsat er skeptiske over for den danske økonomi, faktisk hele 36 indekspoint mere skeptiske end de svenske forbrugere, så afspejler denne skepsis sig ikke i danskernes villighed til at købe varige forbrugsvarer, som har ligget på et stabilt niveau siden december sidste år. Dvs. at danskerne flittigt køber varer som biler, hårde hvidevarer, sportsudstyr, smykker osv. Faktisk oversteg danskernes købelyst de andre EU-markeders købelyst tilbage i november sidste år og ligger i dag stadig 4 indekspoint højere end andre EU-markeder,” fortæller Elin Scotford, analytiker hos Consumer Panel Services GfK.

Og selvom det kan virke selvmodsigende, at danskerne har et sortsyn på dansk økonomi, samtidig med at vi er glade og optimistiske forbrugere, så kan der findes gode forklaringer på dette. Forbrugerøkonom fra Sydbank, Ann Lehmann Erichsen fortæller:

”Vi bruger mindre, end det vi faktisk har råd til. Over de seneste 20 år har vi set en fordobling af danskernes opsparinger, så danskernes privatøkonomi er godt polstret. Så danskerne ved, hvad de har at gøre godt med og de ved også nogenlunde, hvad deres jobudsigter er i et glohedt jobmarked.”

I forrige uge blev der af den danske regering fremlagt nye prognoser for den danske økonomi, som opjusterer både den økonomiske vækst fra de forventede 1,4 % til 2,7 % i 2024 og forudser en inflation, der i 2024 og 2025 vil holde sig tæt til de normale 2 %.

Men der kan ifølge Ann Lehmann Erichsen alligevel godt findes en forklaring på danskernes sortsyn på samfundsøkonomien:

”Det giver god mening, at danskerne er skeptiske over for samfundsøkonomien, for vi har været igennem nogle vanskelige år med COVID-19, stigende energipriser, inflation og renter. Og sådanne ’wild cards’ vil der jo altid være: Bliver pensionsalderen hævet? Hvad med velfærden, når jeg selv bliver ældre? Der kan være mange ting, der truer i horisonten, så det er kun naturligt, at man forholder sig konservativt

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Danskerne er mere villige til at købe nyt end andre europæere
Danskerne er mere villige til at købe nyt end andre europæere
Download

Vedhæftede filer

Om undersøgelsen

GfK Euro Climate Report måler forbrugernes tillid til økonomien og viljen til at købe varige forbrugsgoder som fx biler, hårde hvidevarer mm. Analysen er baseret på omkring 2.000 forbrugerinterviews om måneden udført på vegne af Europa-Kommissionen.

Om Consumer Panel Services GfK

Consumer Panel Services GfK er specialiseret i analyse af forbrugeres indkøbsvaner og -adfærd og har repræsentative paneler i 18 lande. CPS GfK's eksperter analyserer de oplysninger, som panelmedlemmerne registrerer i forbindelse med køb i dagligvarehandlen. Det betyder, at analyserne af indkøbsadfærd, trends og udviklinger i den danske dagligvarehandel hele tiden er opdaterede.

Følg pressemeddelelser fra Consumer Panel Services GfK

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Consumer Panel Services GfK

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye