Godenergi A/S

Elbilskaravane til Le Mans vil modbevise skeptikere, der ikke mener, at man kan køre langt i elbiler

Del

Den 12. juni sætter 45 elbiler og en elektrisk lastbil kurs mod 24-timers løbet Le Mans i Frankrig. Turen skal sætte fokus på eltransportens mange muligheder og være med til at bevise, at elbiler – uanset størrelse – sagtens kan køre til Frankrig og tilbage til Danmark.

Flere og flere investerer i en elbil, når den gamle bil skal udskiftes, men selvom udviklingen inden for eltransport er opadgående, fylder usikkerhed og rækkevidde- og tilgængelighedsangst stadig hos mange. Dén skepsis vil man prøve at komme til livs i GodEnergi, der er specialister i ladeinfrastruktur. Derfor har de stablet non-profitinitiativet “Klub GodEnergi” på benene. I forbindelse med det, er der for andet år i træk arrangeret en elektrisk roadtrip på 1600 km til 24-timers løbet Le Mans.

”Jeg har været i elbilbranchen i mange år, og jeg har så ofte hørt, at elbiler jo alligevel ikke kan bruges til fx at køre på ferie sydpå. Det gav mig sådan en lyst til at modbevise de skeptikere, for jeg kan slet ikke genkende de begrænsninger, der bliver beskrevet”, fortæller Kasper Hjorth fra GodEnergi.

Netop Kasper Hjorth, der er EV-specialist hos GodEnergi, er initiativtageren bag projektet. Han har mange gange før kørt turen til Le Mans i privat regi, og det er på disse lange køreture til det franske, at han har fået ideen til at skabe det største elektriske roadtrip i verden:

”Jeg ville gerne stable et lidt overdrevet projekt på benene, så vi virkelig kunne bevise noget. Samtidig er det jo en spændende udfordring, for jeg ved, at ladefaciliteterne på vej til det franske findes, men kan de også holde til, at vi kommer 45 elbiler og en elektrisk lastbil på næsten samme tid? Dét skal vi selvfølgelig teste. På den måde kan vi sige med sikkerhed, at de lange køreture kan lade sig gøre. Og hvis ikke, så finder vi jo ud af undervejs, hvad der skal arbejdes på”, fortæller Kasper Hjorth.

Rekordhøjt antal deltagere

Det er andet år i træk, at elbilerne kører med GodEnergi mod Le Mans, og i år er den elektriske karavane blevet udvidet, så der nu er 110 deltagere fra seks forskellige lande, der er fordelt i de 45 elbiler og den elektriske lastbil. Det er nærmest en fordobling af antallet af deltagere sidste år, hvilket taler ind i en tid, hvor elbiler kommer mere og mere i fokus – både blandt virksomheder og hos den brede befolkning.

”Vi slog et stort brød op og valgte at arrangere en tur med plads til rigtig mange deltagere. Faktisk bookede vi alle værelserne på et helt hotel i Venlo i Holland, så deltagerne havde et fælles sted at overnatte på turen til Frankrig. Det var en kæmpe fornøjelse, da tilmeldingerne begyndte at rulle ind, og vi kunne se, at vores drøm om at samle en kæmpe karavane af elbiler og elbilsinteresserede deltagere kunne blive en realitet!”, fortæller en begejstret administrerende direktør i GodEnergi, Jan Darville.

Blandt de deltagende biler er der både hverdagselbiler, men der er også elbiler fra den absolut øverste klasse som fra eksempelvis Lotus og BMW. Derudover er der også sat en campingvogn fra HeroCamper bagpå en af bilerne, og som det absolut største køretøj i karavanen deltager Danfoss med en 100% elektrisk lastbil. Jan Darville, administrerende direktør i GodEnergi, fortæller:

“Med den her tur vil vi virkelig understrege, at vi ikke ser nogen begrænsninger for, hvad man kan opnå inden for eltransport. Derfor var vi ikke i tvivl om, at vi ville invitere Danfoss og en af deres elektriske lastbiler med på turen. De var heldigvis med på ideen, og vi glæder os enormt til sammen med Danfoss at vise, at teknologien og mulighederne for at elektrificere den tunge transport også findes”.

Tilslutningen er da også stor fra flere virksomheders side, hvor en lang række toneangivende virksomheder har valgt at sponsorere projektet, fordi de vil være med til at sætte en tyk streg under turens budskab. Derudover vil den populære bilentusiast Henrik Dreboldt, som står bag YouTube-kanalen Kuffert & Kørehandsker deltage på turen.

”Jeg er kæmpe oktannørd og elsker en god V8’er, men elbilen er kommet for at blive som hverdagsmobil. Og på sådan en tur til Le Mans viser vi, at den også sagtens kan fungere på langfart. Det er vigtigt for at udvide danskernes automobilhorisont, at vi fortæller den historie igen og igen”, fortæller Henrik Dreboldt, som undervejs laver livesendinger fra sin elbil, så hans knap 38.000 abonnenter på YouTube-kanalen kan få et indblik i, hvordan det går på den lange køretur.

Fælles afgang fra Sjællandsringen

Startskuddet til det elektriske roadtrip lyder ved FDM Sjællandsringen den 12. juni kl. 07.00. For at varme batterierne godt op, får alle deltagere mulighed for at køre et par runder på banen. Derfra er første stop ved Danfoss’ hovedkontor i Nordborg, hvor bilerne for første gang skal have ny strøm på batterierne, og hvor den elektriske lastbil tilslutter sig turen. Herfra går turen for alvor mod syd, og når karavanen af elbiler ankommer til Le Mans, sættes teltplækkerne i græsset ved området ‘Épinettes’ kun få hundrede meter fra racerbanen. Området har fået navnet ‘Camp Électrique’, da hele Klub GodEnergis camp er 100% elektrisk. Al elforbrug i campen bliver konverteret fra elbilerne – blandt andet til køleskabe og de elektriske Weber-grille, som skal bruges til måltiderne.

Ifølge beregninger fra Viggo Energy, forventes at der, at turen i elbiler vil spare ca. 17 tons CO2, sammenlignet med, at turen blev kørt af samme antal biler på fossilt brændstof.* 

Alle kan følge med på turen

Roadtrippen kan følges live via Klub GodEnergis hjemmeside, hvor alle hold med GPS bliver tracket. Derudover bliver der også sendt live fra turen på GodEnergis YouTube-kanal på vej ned til Le Mans.

Facts om turen til Le Mans:

  • Der er samlet afgang fra Sjællandsringen den 12. juni 2024 kl. 07.00.
  • Turen fra Sjællandsringen til Le Mans er 1600 km.
  • Med på turen er 48 teams inkl. en el-lastbil – ca. 120 deltagere fra seks lande.
  • Det forventes at turen i elbil vil spare ca. 17 tons CO2, sammenlignet med, at turen blev kørt af samme antal biler på fossilt brændstof.*
  • El-lastbilen fra Danfoss er en Volvo FH, og den har en maksimal totalvægt på 44 tons. Den har 666 HK og et batteri på 540 kWh.

Turen er sponsoreret af Allego, OK a.m.b.a., Drivkraft Danmark, HeroCamper, Weber, Lollands Bank, Scankab Cables A/S og Nordic Game Supply AB. Rejsepartnerne: FDM Travel og GrandPrixTours. Samarbejdspartnere: Danfoss og eCarExpo Danmark. Mediepartner: YouTube-kanalen Kuffert & Kørehandsker.

* CO2-beregning er udregnet med data fra Volvo Trucks og Viggo Energy. Beregningsgrundlag kan rekvireres ved henvendelse. 

Nøgleord

Kontakter

Om GodEnergi A/S og Klub GodEnergi:

Om GodEnergi A/S og Klub GodEnergi:

  • For GodEnergi A/S er grøn energi god energi. De har siden 2010 været en del af den grønne omstilling. Hver eneste grønne installation er for os et vigtigt bidrag til en grønnere fremtid.
  • Siden 2010 er det blevet til tusindvis af installationer af ladebokse, store ladeanlæg til busser og lastbiler i hele Norden, eldrevne vandbusser i København og mange andre klimavenlige projekter.
  • GodEnergi A/S udfører totalløsninger inden for opbygning af ladeinfrastruktur, grøn transport og udendørs belysningsanlæg samt belægningsopgaver og andre anlægsopgaver. De har egen projektering, udførsel af el- og entreprisearbejde med efterfølgende drift og vedligeholdelse.

 

Læs meget mere om turen på Klub GodEnergis hjemmeside her: https://godenergi.nu/klub-godenergi/ 

Følg pressemeddelelser fra Godenergi A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Godenergi A/S

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye