Økogrise trak folk til snak om dyrevelfærd, biodiversitet og klima

I kapløb mellem søndagens mange ustabile byger og trusler om skybrud fandt godt 6000 danskere vej til øko-grisene der inviterede til Sofari

11 gårde med økologiske grise inviterede søndag den 26. maj på Sofari rundt omkring i Danmark. Invitationen blev grebet af godt 6000 danskere, der trodsede DMI’s prognoser for søndagens ustabile vejr.

En af dem var Dianna Schmidt fra Ulfborg, som besøgte Hestbjerg Økologi i Tim. Hendes to drenge havde været med til Sofari sidste år, og i år skulle mor altså også med ud og opleve økogrisene.

-Det er fantastiske omgivelser, de her grise lever i. Man bliver bare rigtig glad, når man ser, hvor godt de har det. Det jeg ser i dag, understrejer bare så meget min beslutning om at købe økologiske kød, siger hun.

Meldingen fra alle Sofariværterne lyder samstemmende, at de har en haft fantastisk dag med mange begejstrede besøgende.

-Det er altså bare rigtig dejligt at få lov at vise forbrugerne alt det, vi gør for vores dyr. Vi er jo alle passionerede for at gå en ekstra mil eller to for vores grises velfærd. Samtidig kunne vi også fortælle forbrugerne om alle de ting, vi gør i forhold til at skabe plads til mere natur og biodiversitet på vores bondegård, siger Kirsten Rasmussen fra Risbjerg Landbrug ved Haarby.

Her havde Kirsten Rasmussen inviteret Erik Fog fra Innovationscenter for Økologisk Landbrug til at fortælle om alle de tiltag gården allerede gør i forhold til at reducere deres klimapåvirkning. Gården deltager nemlig sammen med 31 andre danske gårde i et stort europæisk projekt Climate Farm Demo om at nedbringe CO2 udledningen fra landbruget ved bl.a. at lade sig inspirere af hinanden.

-Det var dejligt at mærke folks interesse for de landmænd, der gør en klimaindsats. Jeg oplevede, at folk med en måske lidt kritisk holdning til landbruget bliver meget positivt overraskede, når de får kendskab til alle de initiativer et landbrug, som Risbjerg allerede gør i forhold til at nedbringe deres klimaaftryk, siger Erik Fog.

Om Landbrug & Fødevarer