Tre forkæmpere modtager anerkendelse fra Andel

Energi- og fibernetkoncernen Andel uddeler prisen Årets Forkæmper til tre personer, der går foran og kæmper for en grønnere fremtid gennem stærke projekter og foreninger. De modtager hver en kontant anerkendelse på 25.000 kr.

Andel har stiftet en ny national pris, Årets Forkæmper, der gives til personer eller lokale foreninger, der har gjort noget helt særligt i forhold til den grønne omstilling. Så i foråret har Andel modtaget flere hundrede indstillinger, og det har været en god oplevelse at finkæmme de mange indstillinger og finde de tre forkæmpere, fortæller Rikke Trikker, kommunikationsdirektør i Andel:

”Det er en kæmpe fornøjelse at opleve det store engagement for at skabe en grønnere fremtid, der blomstrer i hele landet gennem. De mange indstillinger vidner om, hvor ivrige og iderige danskerne er i kampen for at passe på vores klima. Det giver energi og tro på, at vi kan bekæmpe klimaudfordringerne. Og tro på, at det nytter noget at handle som individ i stærke fællesskaber. Det er virkelig opløftende”.

Rikke Trikker har glædet sig til at overrække Andels anerkendelse til de tre forkæmpere.

”Vi har fundet tre inspirerende rollemodeller, der virkelig fortjener at blive fremhævet og fejret for deres indsats. De kæmper på hver deres måde for at skabe en grønnere fremtid, akkurat som vi gør i Andel. Vi har en klar ambition om at går foran i kampen mod klimaforandringerne, og vores ambitiøse investerings-program skal øge produktionen af vedvarende energi og skabe et energisystem, der frigør Danmark fra afhængigheden af fossile brændsler”

Her er de tre forkæmpere:
Tiny Varigheden, Køge. En ny andelsforening for de kommende beboere til 16 tinyhuse på Køge Fælles Jord. Byggeri står for 40% af klimaudledningen globalt, og foreningen er stiftet med visionen om at vise vejen for en ny måde at bygge og bo på, hvor CO2 forbruget er reduceret til 1/4 af det en gennemsnitlig dansker forbruger i dag. Foreningen bygger små huse i natur- og genbrugsmaterialer og vil være et levende boliglaboratorium for fremtidige boformer og levevis.

På vegne af foreningen siger Helga König, at Tiny Varigheden er sat i verden for at inspirere og vise alternative måder at bo på. ”Hvis vi som foregangsprojekt kan vise vejen til at bo på relativt lidt plads, så kan vi skabe vej for grøn omstilling inden for hele byggesektoren. Det er utrolig vigtigt for os ikke at fordømme, vi vil gøre det på en positiv måde, så vi inspirerer”.

Martin Sandager, Grindsted, for arbejdet med ’Kragelund - en lysåben mose’, hvor et område på 100 hektar er genskabt som værdifuld hedemosenatur med helårsgræsning for vandbøfler, ungarske uldsvin og vilde ponyer. Moseområdet vrimler desuden med sjældne planter og sommerfugle. Martin har begået en stor bedrift, som kan påvirke positivt og inspirere andre, og plejeprogrammet kan vise sig at blive banebrydende for indsatsen for en bedre biodiversitet i lignende områder.

Martin fortæller: ”Det er vigtigt for mig at sætte natur og dyr fri, og lade kræfterne herske og selv sætte retning for, hvor vi skal hen. Men det haster virkelig meget med den grønne omstilling. Det handler om at arbejde for noget, der er større end os selv, det er ikke afgørende, hvem der kommer først med de gode tiltag, det er en kæmpe holdindsats, der er nødvendig for klima og biodiversitet”.

Bent Mariager, København. Har stiftet Grønne Nabofællesskaber, et netværk med 17.000 danskere, der i lokale selvorganiserende grupper mødes omkring bæredygtige aktiviteter og gensidigt inspirerer hinanden til en mere bæredygtig livsførelse. Det kan fx være med flere vilde haver, bytteøkonomi, delebilsordninger, genbrug og reparationer af ting, der ellers ville blive kasseret. Grønne nabofællesskaber er et eksempel på, hvordan det nære fællesskab, der er opstået rundt om en grøn vision, kan udvikle sig til også at blive en folkelig bevægelse.

Bent fremhæver, at det er nødvendigt at gennemføre meget store forandringer i vores måde at leve på, for at undgå ødelæggende klimaforandringer: ”Det, vi gør i nabofællesskaber, kalder vi praktivisme. Vi er praktikere. Vi går sammen lokalt for flere kan noget sammen. Fællesskab gør os stærke og er for alle dem, der gerne vil gøre noget i stedet for at sidde tilbage som klimaensomme”.

Kriterier for initiativer og personer, der kan indstilles til Årets Forkæmper;

• Prisen som Årets Forkæmper gives til privatpersoner eller lokalforeninger med et initiativ, der kommer klima og/eller miljø og natur til gode. Initiativet må således ikke være til gavn for enkeltpersoner.
  • Initiativet skal have været aktivt i minimum et år.
  • Initiativet har aktiviteter, der fremmer klima- og eller/miljømæssige formål, fx ved at
    • reducere CO2 udledning
    • øge biodiversiteten i lokalområdet
    • inspirere andre til at bidrage til den grønne omstilling
    • komme med nytænkende eller kreative løsninger på miljø- og/eller klimamæssige udfordringer
  • Den indstillede forkæmper skal være fyldt 18 år og bosiddende i Danmark.
  • Der gives ikke støtte til politiske partier eller foreninger, samt religiøse formål.

For yderligere information:
Andels presseafdeling på 2170 3101

Andel er Danmarks ledende energi- og fibernetkoncern. Vi er et andelsselskab ejet af 400.000 andelshavere i form af private husstande og virksomheder i Nordvest-, Midt- og Sydsjælland, Lolland-Falster og øerne. Vi tager ansvar for at skabe en fælles fremtider og er en del af ambitiøs grøn omstilling, når vi investerer i havvindmøller, ladeinfrastruktur og visionære, kunderettede energiløsninger.

Vi har 2,8 millioner kundeforhold og via vores datterselskaber, Andel Energi, Clever, Energi Danmark, Fibia og netselskaberne Cerius og Radius, giver vi dig markedets bedste energiløsninger og den skarpeste kunderådgivning.

Andel beskæftiger ca. 2.700 kolleger og har hovedsæde i Svinninge samt primære lokationer i Ballerup, Haslev og Virum.

Andel i nyt partnerskab om udvikling af solcelleparker30.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling, er der brug for flere vindmøller og solceller, som kan producere masser af vedvarende energi og gøre os uafhængige af fossile brændsler. Sådan lyder ambitionen hos energi- og fibernetkoncernen Andel, der indgår et nyt partnerskab om solcelleparker rundt om i landet. Den første solcellepark skal ligge ved Vordingborg, og etableringen starter i 2025.

Få del i overskud fra Andel – sidste frist for udbetaling nærmer sig21.5.2024 13:20:28 CEST | Pressemeddelelse

Til og med den 31. maj kan borgere, der bor, har sommerhus eller virksomhed i Nordvest-, Vest-, Midt-, Sydsjælland eller Lolland-Falster og øerne få del i energi- og fibernetkoncernen Andels overskud fra 2022. Der er helt ekstraordinært afsat 850 mio. kr. og midt i maj har flere end 300.000 andelshavere hver fået 2.500 kr. Andel håber på, at endnu flere vil registrere sig, så alle pengene bliver udbetalt.

Andel sætter turbo på en grønnere fremtid med historisk høje investeringer1.5.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Efter investeringer i 2023 på 3,4 mia. kr. via datterselskaber i ladenetværk landet over samt udbygning af elnet og fibernet på Sjælland, forventer Andel i 2024 at skrue kraftigt op for aktiviteterne inden for sol og vind. Med målet om at tage ansvar for en grønnere fremtid skal vedvarende energi bane vejen for historisk høje investeringer på mere end 5 mia. kr. Koncernens resultat blev i 2023 præget af et urealiseret tab på Ørsted.