3F: Ros til regeringens udspil om erhvervsskoler

3F foreslår, at de tre nye klimaerhvervsskoler etableres som åbne skoler, hvor også elever fra andre skoler kan komme og nyde godt af alt det nyeste og bedst inden for deres fagområde.

Regeringens udspil om erhvervsskolerne ligger tæt op ad de ønsker, som 3F har på erhvervsskoleområdet. Det siger forbundssekretær i 3F, Søren Heisel, i en kommentar til dagens udspil fra regeringen.

- Det er et fornuftigt udspil, der fokuserer på den grønne omstilling, nyt udstyr og efteruddannelse af faglærerne. Erhvervsskolerne får et økonomisk løft, som er helt nødvendigt. Det er jeg rigtig glad for, siger Søren Heisel.

Udspillet afsætter cirka 300 millioner kroner de næste år til nyt udstyr og kompetenceudvikling. Regeringen foreslår, at pengene udmøntes på skolernes taxametre, så skolerne slipper for at skulle søge og administrere puljer. Derudover får tre udvalgte erhvervsskoler titlen som ”klimaerhvervsskoler” og får målrettede midler til at udvikle og skabe stærke undervisningsmiljøer.

- I 3F tager vi i udgangspunktet godt imod ideen om klimaerhvervsskoler. Men det skal pointeres, at alle erhvervsskoler satser på den grønne omstilling i uddannelsen af deres elever. Vi foreslår derfor, at de tre nye klimaerhvervsskoler etableres som åbne skoler, hvor også elever fra andre skoler får mulighed for at nyde godt af alt det nyeste og bedst indenfor deres fagområde, Vi skal ikke have en A- og B erhvervsuddannelse, siger Søren Heisel.

Regeringen vil i det nye udspil permanentgøre videncentrene. Det er positivt, mener 3F.

- Erhvervsuddannelser og efteruddannelserne har brug for, at der er nogle skoler, der samler og deler den nyeste viden inden for fagområderne. Udviklingen går stærkt i alle fag, ikke mindst drevet af den grønne omstilling og den omfattende digitale udvikling. Det er godt med faglige fyrtårne. Udfordringen med videncentrene er, at det er utrolig vigtigt, at den viden og knowhow, som de udvikler, også kommer alle skoler inden for fagområderne til gavn, siger Søren Heisel.

Danmark er næste år vært for Euro Skills, som er det officielle europamesterskab for unge faglærte. I udspillet vil regeringen derudover gøre 2025 til ”erhvervsuddannelsernes år".

- Det synes jeg er en fremragende ide, siger Søren Heisel, der udover at være forbundssekretær i 3F også er formand for Skills Danmark.

- Der er bred politisk enighed om, at der i langt højere grad skal satses på erhvervsuddannelserne. At omdanne 2025 til "Erhvervsuddannelsernes år" er derfor en super ide til at styrke og fastholde dette fokus, siger Søren Heisel.