Lars Vinge Frederiksen ny formand for Hjerteforeningen

Hjerteforeningen får en meget erfaren erhvervsmand som ny formand for bestyrelsen.

Lars Vinge Frederiksen blev på gårsdagens repræsentantskabsmøde i Odense valgt som ny formand for Hjerteforeningens bestyrelse. Foto: Lasse Lundberg Andreasen

På Hjerteforeningens repræsentantskabsmøde i Odense lørdag blev der valgt ny bestyrelsesformand, da den hidtidige bestyrelsesformand, Christian Hassager, havde siddet i bestyrelsen de maksimale 12 år. Valget faldt på den hidtidige næstformand, Lars Vinge Frederiksen.

Ud over sin erfaring som næstformand i bestyrelsen går 65-årige Lars Vinge Frederiksen ind til formandsposten med en meget stor erhvervsmæssig erfaring baseret på 33 år i Chr. Hansen, heraf de 10 år som administrerende direktør. Derudover har han i de seneste 11 år beskæftiget sig med bestyrelsesarbejde som bestyrelsesformand i Matas, som bestyrelsesmedlem i en række sundhedsrelaterede virksomheder som Falck, Widex samt Atos Medical og som formand i Komiteen for god Selskabsledelse, hvilket har givet ham stor indsigt i, hvornår bestyrelser fungerer godt, og hvor der kan optimeres.

Som årsag til engagementet i Hjerteforeningen og lysten til at være bestyrelsesformand siger Lars Vinge Frederiksen:

- Jeg synes, at Hjerteforeningen er en utrolig meningsfyldt organisation. Når vi ved, at flere end 56.000 danskere hvert år rammes af hjertekarsygdomme, er det at være en del af et team, der arbejder for et liv uden hjertesygdom, noget af det vigtigste i det danske samfund. Som mange andre danskere har jeg haft hjertesygdom tæt inde på livet i min venskabskreds, hvilket motiverer mig yderligere.

- Baseret på min baggrund tror jeg, at jeg kan gøre en forskel og bidrage med noget med henblik på at gøre Hjerteforeningen endnu stærkere, end den er i dag.

Den nye bestyrelsesformand har allerede et mål for den udvikling, han ønsker at stå i spidsen for:

- Jeg vil arbejde for at fortsætte den professionalisering af Hjerteforeningen, som har fundet sted i de seneste mange år. Det gælder gennem konstruktive dialoger med den daglige ledelse, men også gennem en fortsat højnelse af niveauet og effektiviteten i bestyrelsen.

- Samtidig vil jeg arbejde for, at Hjerteforeningen fortsætter styrkelsen af den tætte forbindelse såvel til medlemmerne som det danske samfund generelt. Og så vil jeg naturligvis også have øje for, at vi gennem uddelinger kontinuerligt støtter forskningen inden for hjerteområdet, slutter Lars Vinge Frederiksen.