Sofie Gråbøl ny vicepræsident i Kræftens Bekæmpelse

Sofie Gråbøl tiltræder som ny vicepræsident i Kræftens Bekæmpelse. Tidligere håndboldspiller Lars Christiansen takker af.

- Kræft rammer de fleste af os, hvad enten vi bliver patienter eller pårørende. Derfor er kræftsagen en både vedkommende og vigtig sag, som jeg bakker op om, siger Sofie Gråbøl. Foto: Kræftens Bekæmpelse.

På Kræftens Bekæmpelses årlige repræsentantskabsmøde, som holdes denne weekend i Kolding, er skuespiller Sofie Gråbøl blevet valgt som ny vicepræsident i foreningen.

Kræftens Bekæmpelses repræsentantskab ledes af et præsidium bestående af en præsident og to vicepræsidenter, der vælges for tre år ad gangen på repræsentantskabsmødet.

- Jeg blev meget glad, da jeg blev spurgt, om jeg vil stille op som vicepræsident for Kræftens Bekæmpelse. På den ene eller anden måde rammer kræft de fleste af os, hvad enten vi bliver patienter eller pårørende. Derfor er kræftsagen en både vedkommende og vigtig sag, som jeg bakker op om, siger Sofie Gråbøl.

Formand for Kræftens Bekæmpelse, Helen Bernt Andersen, siger:

- Kræft er en folkesag, der samler mange mennesker, og derfor er jeg både stolt og meget taknemmelig over, at Sofie Gråbøl har takket ja til at blive Kræftens Bekæmpelses næste vicepræsident.

Det betyder samtidig, at tidligere landsholdsspiller Lars Christiansen takker af som vicepræsident. Hans valgperiode udløber, og han kan derfor ikke genvælges. Han blev valgt ind i 2016.

- Lars har ydet en stor indsats for Kræftens Bekæmpelse. Han er gået virksomt til opgaven og har stillet op til fordel for kræftsagen, om der så skulle trampes i spinningpedalerne under Tour de France, hverves medlemmer til landsindsamlingen eller skabes opmærksomhed om Støt Brysternes motionsløb. Tusind tak for indsatsen, Lars, siger Helen Bernt Andersen.

Udover Sofie Gråbøl består Kræftens Bekæmpelses præsidium fremadrettet af præsident Lykke Friis, der er direktør for Tænketanken Europa, forfatter, tidligere minister m.m., og vicepræsident Hans Pilgaard, der er tv-vært og journalist.

Om Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse er Danmarks største sygdomsbekæmpende forening. Vi arbejder med forskning i kræft, forebyggelse og støtte til patienter og pårørende. Vores mål er, at færre får kræft, at flere overlever kræft - og at flere får et bedre liv med og efter kræft.

Besøg os på Cancer.dk.