Nu begynder sæsonen for skybrud: Sådan sikrer du dig

Søndag kan blive en våd affære i store dele af landet, og risikoen for skybrud er stigende. Nu opfordrer Alm. Brand danskerne til at tage deres forholdsregler.

Ifølge DMI risikerer kraftige byger søndag at give lokale skybrud. Definitionen på et skybrud er, når der falder mere end 15 millimeter regn på en halv time.

Sådan forbereder du dig
Vandmængder i denne størrelsesorden kan give overfyldte kloakker og vandløb, ligesom det kan forårsage store ødelæggelser i private hjem. Derfor råder Alm. Brand nu danskerne til at tage deres forholdsregler.

“Vi ser oftest skaderne opstå ved, at der trænger vand ind i kælderen, oversvømmelse på grund af terrænfald mod bygninger eller gennem utætheder i tagkonstruktionen. Det kan give ganske store skader på bygninger og indbo, hvis man ikke har garderet sig,” siger Peter Mathisen, der er direktør for Skadeservice, Bygning & Løsøre, i Alm. Brand.

Han har derfor har en række råd til, hvordan du bedst muligt sikrer dig mod skader:

• Rens afløb, tagrender og nedløbsrør. Tjek også om nedløbs- og gennemløbsbrønde er stoppet til af blade.
  • Hæv dine ting mindst 10 cm over kældergulvet og placér alt på et underlag, der ikke suger vand. Opmagasiner indbo i plastkasser og ikke papkasser. Vandskader rammer også mennesker, der bor i lejlighed og har et kælderrum.
  • Opbevar ikke ting i kælderen, der har stor betydning for dig, og som kan tage skade af vandet.
  • Sørg for at vandet ikke kan trænge ind i huset ved at reparere eventuelle revner eller sprækker i husets vægge eller tag.
  • Brug evt. vandsikringstape ved døre og vinduer. Kommer der vand, svulmer tapen op, så vandet ikke kan trænge ind.
  • Har du ikke monteret et højvandslukke, kan du lægge plastik og en tung sandsæk over gulvafløb og toilet for at begrænse opstigende kloakvand. Du kan også med fordel montere en vandsikringsprop i gulvafløbet for at undgå opstigende kloakvand.

Hvad nu hvis skaden allerede er sket?
Der er gode grunde til at forberede sig på skybrud, fortæller Peter Mathisen fra Alm. Brand:

”Mange boligejere er ikke klar over, hvordan forsikringen dækker i tilfælde af vejrskader. Derfor vil jeg anbefale alle at tjekke både deres bolig og forsikringen, så de mindsker risikoen for ubehagelige overraskelser,” siger han.

Skulle skaden alligevel ske, er der fortsat en række ting, du kan gøre:

• Begræns skaden ved så hurtigt som muligt at flytte dine ting væk fra vandet.
  • Prioritér de ting, der ikke kan erstattes, f.eks. billeder, vigtige papirer eller kunst.
  • Brug gummistøvler og -handsker, når du bevæger dig i vandet. Ved skybrud blandes regnvand ofte med kloakvand, og du risikerer at blive syg, hvis beskidt vand f.eks. kommer i kontakt med en rift på huden.
  • Sørg for at pumpe vandet væk, og fjern fugten ved hjælp af en affugter. Husk at lukke vinduerne, når affugteren kører. Skru ikke op for varmen, da det sætter ekstra gang i bakterievæksten og fremmer skimmelvækst i våde bygningselementer.
  • Meld så hurtigt som muligt skaden til dit forsikringsselskab. Bed også om praktiske instrukser, f.eks. om du selv skal kontakte et bestemt skadeservicefirma.
  • Husk at gemme alle kvitteringer for materielindkøb og håndværkerassistance. Du bør heller ikke smide ødelagte ting væk, før du har talt med dit forsikringsselskab. Tag gerne billeder eller video af de ting, som er blevet ødelagt.

Alm. Brand Forsikring

Alm. Brand Forsikring er en dansk finansiel koncern grundlagt i 1792. I dag driver vi virksomhed inden for forsikring som en del af Alm. Brand Group og dækker sammen med vores samarbejdspartnere alle finansielle behov hos vores kunder.