DBA

Top 10: Disse ting søgte danskerne mest efter på DBA i 2023

'Gratis' er i år på DBAs søgeords-top-10. Et forholdsvist nyt søgeord på listen. Foto - DBA

Hvilke ting fik danskerne til tasterne i år? DBA er dykket ned i statistikken og fundet de ord, som blev indtastet flest gange i DBAs søgefelt. Et søgefelt, der hver dag bruges af flere tusinder - DBA har hver måned 25 mio. besøg.

Hvad står du og mangler? Hvilke ting har du intet imod at købe brugt, og hvad kan du spare flest penge ved at finde på genbrugsmarkedet?

Et samlet svar fra danskerne på disse tre spørgsmål er: En sofa.

Sofa er nemlig årets søgeord på DBA. Det er dét ord, som danskerne indtastede flest gange i DBAs søgefelt i 2023.

- Sofaen er hvert år den mest populære genbrugsvare, og det skyldes nok, at mange husstande kan huse flere sofaer. En sofa til teenageværelset og en sofa til sommerhuset - foruden den i stuen, fortæller Julie Schoen, DBAs presseansvarlig.

Hun indskyder, at man på de fleste sofaer i dag kan tage betrækket af for at vaske det, og så er der i øvrigt gode penge at spare ved at erhverve sig stuemøblet brugt - en ny sofa kan være en bekostelig affære.

Årets "sølvmedalje" går til...

Det næstmest anvendte søgeord på den blå portal var engang det mest populære søgeord. Men i år må det tage til takke med en andenplads: Årets "runner up" er 'iPhone'.

- Det er egentlig utroligt, at 'iPhone' ligger i top, for du kan søge efter en iPhone på mange måder: Den nyeste udgave af iPhone, fx søgeord som 'iPhone 14', ligger også altid som et af de mest populære søgeord hos os, så samlet set er Apples smartphone bare ganske populær, må vi konstatere. Også brugt, fortæller Julie Schoen.

iPhone er dog mere populær end den brugte sofa i disse måneder af året

Iphone overhaler dog sofaen i efterårsmånederne på DBA, for her lanceres typisk de nyeste Smartphone-modeller, og det får folk til at sætte deres nuværende smartphone til salg, når de nu skal købe den nye model. Det ved mange DBA-brugere i midlertidig godt, og derfor er der også flere danskere, som valfarter til DBA for at købe den næstnyeste model til en billig pris.

De største ændringer i år

DBAs søgeordstop10 ligner til forveksling søgeordslisten fra 2022. Men det, der har ændret sig, er, at kommoden er blevet en tand mere populær end sidste år. Søgeordet 'kommode' rykkede sig fra en 8. plads til 7. plads, mens sofabordet er blevet en tand mere "upopulært". Det brugte sofabord er på et år rykket en plads længere op på listen.

Et "nyt" ord er også kommet med på top 10 i år, hvilket er 'skrivebord'.

- Under corona-årerne blev 'skrivebord' en fast del af top 10 på DBA. Nok fordi, mange indrettede sig et hjemmekontor. Men sidste år vinkede vi farvel til skrivebordet på top 10. Nu er det tilbage, men hvorfor kan man kun gisne om, fortæller Julie Schoen.

'Gratis' er det eneste ord på DBAs top 10, som ikke dækker over en specifik vare. Det var første år sidste år, at 'gratis' blev indtastet så flittigt i DBAs søgefelt, at det kom med på listen. Noget kunne tyde på, at de høje renter og prisløftet på dagligvarerne stadig kan mærkes i pengepungen, siden 'gratis' også i år mænger sig med top 10.

Disse søgeord blev mest anvendt på DBA i 2023:

1. Sofa

2. iPhone

3. Lego

4. Spisebord

5. Cykel

6. Gratis

7. Kommode

8. Sofabord

9. Lænestol

10. Skrivebord

Om DBA:

DBA er Danmarks største handelsplads med nye og brugte varer, der spænder lige fra festkjoler til firehjulstrækkere. Vi har eksisteret siden 1981.

Med 370.000 aktive brugere hver måned, har vi for alvor fat i de købs- og salgsmotiverede danskere. På vores app og platform finder du i skrivende stund mere end 3 millioner aktive annoncer, og danskerne har et gennemsnitligt tidsforbrug hos os på mere end otte timer om måneden.

Følg pressemeddelelser fra DBA

Flere pressemeddelelser fra DBA

Danskerne slår rekord i genbrug - men udviklingen står stille hvad angår at få solgt sine brugte ting8.7.2024 09:18:16 CEST | Pressemeddelelse

For niende år i træk udkommer Genbrugsindekset, som i år sætter ny rekord: Hele 81 % af danskerne har inden for det seneste år købt og solgt brugt, og det betyder, at danskerne aldrig har genbrugt så meget som nu. Gabet mellem hvor mange, der køber og sælger brugt, har dog aldrig været større. Genbrugsindekset viser også, at det er de unge, der løber med titlen som de mest flittige genbrugshajer, og at en genbrugssælger i gennemsnit det seneste år har tjent 5.624 kr. på at sælge sine brugte ting.

DBA støtter op om Klimahandledagen23.4.2024 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

64 % kvinder og 46 % mænd har haft dårlig samvittighed over at smide noget ud, som stadig kunne bruges, viser det seneste Genbrugsindeks. Det laver vi om på nu. 25. april er det Danmarks nationale Klimahandledag, og den støtter DBA, ligesom en række andre virksomheder, op om. Sortér alt dit affald, byd ukrudtet i din have velkommen og spis mindre kød. Der er mange vaner, vi hver især kan tilegne os for at passe på vores klima. Men for nogle kan det måske synes endeløst at handle, så længe naboen øjensynligt ikke ændrer på de af sine vaner, der slider på planeten. Det forsøger vi at lave om på nu: 25 april er det Danmarks nationale Klimahandledag. En dag, hvor en række organisationer og virksomheder går sammen for at sætte fokus på, at vi hver især kan gøre lidt, og sammen kan vi skabe forandring. På DBA støtter vi op om Klimahandledagens tema 'Kram klædeskabet' ved at opfordre folk til bruge dagen som anledning til at rydde op og ud i klædeskabet og i den forbindelse udvælge tre ting f

Kvinderne indretter boligen - mænd søger på gadgets og værktøj7.3.2024 00:00:00 CET | Pressemeddelelse

Fredag 8. marts er Kvindernes Internationale Kampdag, og i den anledningen er DBA, Den Blå Avis, dykket ned i statistikkerne for at se, hvordan mændene og kvindernes søgninger er forskellige fra hinanden. Mænd søger bl.a. på Lego og Warhammer, mens kvinder leder efter møbler. Når du sætter dig i et møbel hos din nabo, kan du godt regne med, at det er udvalgt og købt af en kvinde. Søgningerne på DBA viser nemlig, at ni ud af de 10 mest anvendte søgeord blandt kvinder er møbler til hjemmet. Kigger man på mændenes mest anvendte søgeord er der kun ét møbel blandt top ti. Mændene og kvindernes tydelige forskellige entusiasme for at indrette hjemmet, falder på et finurligt sted, nu hvor man i forbindelse med Kvindernes Internationale Kampdag ofte benytter anledningen til at sætte fokus på, at ligestillingen blandt mænd og kvinder er kommet så langt, at kvinderne er rejst ud på arbejdsmarkedet og dermed væk fra ultimativt at tage sig af de daglige, huslige pligter. Ansvaret for indretningen v