Ezhel: En bannerfører for tyrkisk hiphop kommer til Danmark

Rapperen Ezhel har de seneste år cementeret sig som prominent repræsentant for tyrkisk hiphop og trap. I 2025 besøger han Danmark for første gang på verdensturnéen med sit kommende nye album, som rammer Pumpehuset 27. januar.

Ezhel
Ezhel Foto: PR

Den verdenskendte tyrkiske rapper Ezhel er klar til at tage hele kloden med storm! Til september 2024 sender han sit næste album på gaden, og drager i den forbindelse ligeledes på sin første verdensturné.

Ezhel, der til daglig er bosat i Berlin, er blevet bannerfører for tyrkisk hiphop, trap og reggae i resten af verden, med sin friske lyrisk stil, der fusionerer modkulture fra Anatolien og storbylivet i Berlin. Hans evne til at skabe en unik international lyd med tyrkisk hiphop som omdrejningspunkt, har medført stor musikalsk indflydelse på tværs af verdens landegrænser.

Han udgivet intet mindre end 17 singler, som er gået nummer et. Det hele startede med hans Müptezhel fra 2017, som sammen med hans efterfølgende singler gennem 2018 og 2019, katapulterede ham mod stjernerne.

I 2019 udgav han samtidig et collab-album med den tysk-tyrkiske stjernerapper Ufo361 med titlen Lights Out, som modtog massive anmelderoser og blev storstreamet med hits som ”Wir sind Kral” og ”YKKE” på tracklisten.

Året efter udgav han endnu et albumsamarbejde Made in Turkey sammen med rapperen Murda, og medvirkede på Gentlemans single ”Devam”, der var i top-10 på både de tyske og tyrkiske hitlister, og blev en øjeblikkelig klassiker.

Anno 2024 er Ezhels tempo langt sænket, og han har formået at placere sig solidt i top fem over de mest streamende tyrkiske rappere. Med sit kommende nye album er kursen nu sat mod livescener i hele verden, og danske fans kan glæde sig til at opleve rapperen for første gang herhjemme, når han Pumpehuset 27. januar.

EZHEL
27. JANUAR 2024 – PUMPEHUSET, KØBENHAVN