Ny teknologidirektør skal gøre Norlys langt mere digital og datadrevet

Kristian Hjort-Madsen er udnævnt som ny teknologidirektør i Norlys A/S, hvor han får det overordnede ansvar for slutkundeforretningens it-udvikling og digitale transformation. Samtidig skal han stå i spidsen for en ny shared services-organisation, som dækker hele Norlys-koncernen.

Claus Sall

Norlys skal være den foretrukne leverandør af energi- og teleprodukter til hele husstanden og de danske virksomheder. Det kræver hurtigere og mere sammenhængende kundeoplevelser, som bygger på data og nye digitale løsninger. Det bliver Kristian Hjort-Madsen, der skal stå i spidsen for den kerneopgave.

- Det skal være simplere at være kunde i Norlys. Kunderne forventer enkle, digitale løsninger, og det ønsker vi at sætte nye standarder for. Med sin store erfaring med at gennemføre lignende transformationer i den finansielle sektor er Kristian Hjort-Madsen, den helt rigtige til at løse den opgave, siger Claus Flyger Pejstrup, der er administrerende direktør i Norlys A/S.

Kristian Hjort-Madsen kender allerede Norlys, da han de seneste måneder har været strategirådgiver for virksomheden. Han har en fortid som kommerciel direktør i Alm. Brand, hvor han blandt andet har stået i spidsen for it-integrationen med Codan, it-direktør i PFA og teknologidirektør i softwarevirksomheden BEC, hvor han blandt andet havde ansvaret for at udvikle kundenære løsninger for netbanker og mobilbanker.

- Norlys skal lykkes med at give kunderne gode, enkle og intuitive oplevelser på tværs af kanaler og produkter. Vi skal være en langt mere datadrevet virksomhed, blandt andet ved at anvende AI mere aktivt. Og så skal vores digitale platform være en konkurrencefordel, der understøtter vores overordnede strategiske mål, siger Kristian Hjort-Madsen, der er teknologidirektør, CDO, i Norlys.

Kristian Hjort-Madsen kommer også til at stå i spidsen for en ny shared services-organisation i Norlys-koncernen, hvor han skal være med til at styrke it-området på tværs af de forskellige selskaber i Norlys-gruppen. Kristian Hjort-Madsen tiltrådte i april som bestyrelsesmedlem i Mjølner Informatics, og træder i august også ind i bestyrelsen hos Automize. Norlys-koncernen ejer aktiemajoriteten i begge selskaber.

Blå bog

• 2024: Teknologidirektør (CDO) i Norlys A/S samt ansvarlig for shared services-organisation i Norlys Group

• 2024: Bestyrelsesmedlem i Mjølner Informatics og strategirådgiver i Norlys

• 2018-2023: Kommerciel direktør i Alm. Brand

• 2017-2018: It-direktør i PFA

• 2013-2016: Teknologidirektør i BEC

• 2011-2012: Ledelseskonsulent i Accenture

• 2006-2011: Ledende it-arkitekt i Finansministeriet

• 2003-2006 It-arkitekt i IBM

• Uddannelse: Kandidatgrad i Information Systems fra IT-Universitet i København samt en ph.d.-grad fra samme sted.

• Kristian Hjort-Madsen er født og opvokset i Sønderborg og bor nu på Amager i København med sin kone og deres tre børn.

Kristian Hjort-Madsen er ny teknologidirektør i Norlys A/S.

Om Norlys

Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern. Vi er ejet af flere end 800.000 andelshavere og leverer energi, ladestandere, tv, internet, og mobiltelefoni til danskerne.

Vi ejer landets største elnet, landets største fibernet og via vores ejerskab af Telia Danmark halvdelen af landets største mobilnet. Derudover ejer vi aktiemajoriteten i Norlys Energy Trading og den grønne, cirkulære industripark Greenlab, samt halvdelen af Eurowind Energy, der er en førende udvikler af solcelle- og vindmølleparker.

Vores 4.600 medarbejdere i Silkeborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København kæmper for et grønt og digitalt Danmark.