2023 var et succesfuldt sporteventår i Danmark

22 internationale sportsevents blev afviklet i 26 kommuner på tværs af landet. Fra Frederikshavn i nord til Rødby i syd. Fra Ringkøbing i vest til København i øst.

The Ocean Race Stop-Over Aarhus 2023
The Ocean Race Stop-Over Aarhus 2023 Peter Brøgger

Læs vores årsberetning: https://www.sporteventdenmark.com/wp-content/uploads/2024/05/aarsberetning-2023.pdf

De 22 events i 2023 repræsenterede 14 forskellige idrætsgrene med højdepunkter som The Ocean Race i Aarhus, VM Kvindehåndbold i Herning/Frederikshavn og VM Badminton i København. Flere end 5.000 frivillige bidrog med mere end 120.000 timers frivilligt arbejde til gennemførslen af de mange events.

På budsiden var Sport Event Denmark med til at sikre 13 nye events til Danmark, herunder EM 3X3 basket 2025 i København og UCI World Tour cykling 2025-2027 i Roskilde og København. I befolkningen og fra politisk side på Christiansborg er der kommet yderligere fokus på, hvad events kan bidrage med i samfundet og øget lyst til at støtte tiltrækningen af nye events til Danmark. Således blev der i Finansloven særskilt afsat 80,5 millioner kroner i perioden 2025-2029 til at få VM Landevejscykling samt det årlige UCI World Tour cykelløb til Danmark. En vigtig indsats er lagt i disse bud, og vi venter i spænding på UCI’s afgørelse af landevejsbuddet i september.

Succesfuld afvikling af 3x3 EUROPE CUP-kvalifikation på trods af udfordrende vejrforhold10.6.2024 12:10:58 CEST | Pressemeddelelse

I weekenden afholdt Danmarks Basketball Forbund FIBA 3x3 Europe Cup Qualifier (kvalifikation til EM i 3x3 basketball) i Superkilen Park på Nørrebro. Vejret bød på udfordringer, men det kom ikke til at betyde ret meget, da arrangørerne valgte at flytte lørdagens kampe indendørs til Nørrebrohallen. Weekenden bød således på en problemfri afvikling af de mange spektakulære kampe både fredag og lørdag.