TV 2 garanterer EM-folkefest til sommer
Danskerne får rig mulighed for at samle sig til storskærmarrangementer omkring EM i herrefodbold denne sommer. Det garanterer TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen, og TV 2 vil se velvilligt på større arrangementer uden for centrum af København.

EM i herrefodbold er en folkefest, som TV 2 kun er interesseret i, at befolkningen i hele landet får mulighed for at deltage i. Derfor ser TV 2 velvilligt på storskærmsarrangementer og bakker op om folkefesten herhjemme i forbindelse med den kommende EM-slutrunde.
TV 2 afholder selv et storskærmsarrangement på Islands Brygge i København med plads til 8.500 mennesker, og på nuværende tidspunkt har TV 2 allerede givet grønt lys til 55 ikke-kommercielle arrangementer rundt i landet. Og flere er på vej, da der stadig bliver behandlet ansøgninger, og TV 2 samtidig vil lempe på maksimumgrænsen på 800 deltagere.
- Vi vil have folkefest til EM i herrefodbold, og på TV 2 vil vi gøre alt for, at det skal lykkes. Hos TV 2 vil vi give mulighed for storskærmsarrangementer i hele Danmark uagtet deltagerantal, så foreninger og lokale ildsjæle kan samle danskerne i alle dele af landet. Derfor vil TV 2 se med milde øjne på alle ikke-kommercielle arrangementer, og vurdere fra sag til sag, når der forhåbentligt kommer ansøgninger fra hele Danmark, siger Anne Engdal Stig Christensen, TV 2s administrerende direktør.
De ikke-kommercielle arrangementer kan fx foregå i kommuner, konferencecentre, idrætsforeninger, på arbejdspladser, skoler og i forsamlingshuse, som opfylder betingelserne om ikke at have et kommercielt sigte. Det vil fx sige, at der ikke må tages betaling for entré, stilles krav om køb af drikkevarer, sponsorater eller lignende.
Særskilte regler for restaurationsbranchen
Modsat foreninger gælder der andre regler for pubber, barer, restauranter og lignende, som har mulighed for at købe rettigheden til offentlig visning af TV 2s kampe.
Her gælder TV 2s eksisterende regler på området, som tillader offentlig visning, så længe den foregår inden for virksomhedens almindelige forretningsgang og for maksimum 200 mennesker i eksisterende lokaler, hvor der ikke tages entre eller er andre sponsoraktiviteter.
Alle de små, lokale barer og pubber, som er faste samlingspunkter for fælles sportsoplevelser, vil på helt sædvanlig vis kunne holde arrangementer op til 200 gæster.
- Men som kommerciel public service-virksomhed er vi nødt til at sætte nogle hegnspæle for varetagelse af vores rettigheder. TV 2 kan ikke tillade sig at give fuldstændig køb på vores rettigheder, som vi har investeret i med et kommercielt public service-sigte. Investeringer i sportsrettigheder er en del af TV 2s samlede forretning, som gør det muligt for os fortsat at tilbyde dansk underholdning og fiktion samt nyheder og sport af høj kvalitet, siger Anne Engdal Stig Christensen og fortsætter:
- Vores retningslinjer giver pubber, barer, restauranter og lignende mulighed for at afholde arrangementer med op til 200 gæster, og det mener vi giver rig mulighed for de mindre aktører. Det vi ikke ønsker, er festivallignende storskærmsarrangementer, som lukrerer på vores kommercielle rettigheder.
Eksklusiv samarbejdsaftale i centrum af København
I tillæg til TV 2s retningslinjer for hele landet har TV 2 en kontraktuel forpligtigelse med vores samarbejdspartner om, at fremvisningen til det officielle storskærmsarrangement på Islands Brygge er en eksklusiv aftale, der gør, at der ikke kan gives tilladelse til øvrige storskærmsarrangementer inden for en 5 kilometers radius fra Islands Brygge.
- Hos TV 2 respekterer vi vores samarbejdsaftaler og vil naturligvis leve op til disse. Vi håber at skabe en kæmpe folkefest på Islands Brygge, og med plads til 8.500 fans har vi gode rammer og forudsætninger for dette. Når vi lemper reglerne for antallet af deltagere i ikke-kommercielle arrangementer i resten af landet, åbner det muligheden for, at fodboldfesten kan brede sig i hele Danmark til glæde for de mange danske fodboldfans, men vi vil stadig forbeholde os retten til at vurdere det fra sag til sag, siger Frederik Lauesen, TV 2s sportsdirektør.
Nøgleord
Kontakter
TV 2 KommunikationTV 2 Danmark
Tlf:65218000presse@tv2.dkBilleder
TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Ny reportageserie følger FC Fredericias vej til Superligaen31.10.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det tog fodboldklubben FC Fredericia 24 år at spille sig i Superligaen. I 'Melvin ser rødt - ikke kun for sjov længere' følger vi klubben og den nye medejer Melvin Kakoozas kamp for at finde fodfæste i den nye professionelle virkelighed med høje krav, nye forpligtelser og store drømme. Der er premiere 7. november på TV 2 Play og tre dage senere på TV 2.
Flot resultat: Knæk Cancer indsamler 137 millioner25.10.2025 23:36:39 CEST | Pressemeddelelse
I en tid med usikkerhed og konflikt stod Danmark sammen om Knæk Cancer og rejste 137.606.333 kroner til kræftsagen.
TV 2 og TV 2 Regionerne dækker valget tæt - de store historier begynder lokalt24.10.2025 12:28:09 CEST | Pressemeddelelse
Med styrket kandidattest, lokale debatter og landsdækkende valgdækning følger TV 2 og TV 2 Regionerne kommunalvalget helt til dørs – i alle dele af landet og med fokus på nærdemokratiet.
Streaming i Danmark: Danskerne streamer lidt mindre i tredje kvartal i 2025 men bruger en større andel af deres tid på TV 2s indhold22.10.2025 08:26:11 CEST | Pressemeddelelse
I tredje kvartal 2025 bruger hver dansker i gennemsnit 1 time og 9 minutter dagligt på at streame indhold. Det er færre minutter end sidste år, hvor den store sportssommer blandt andet var med til at trække niveauet op til en foreløbig rekord for tredje kvartal.
TV 2 skruer op for aktualiteten og udvider Go'-universet13.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 udvider 'Go' morgen Danmark' med en ekstra time live i hverdagene, mens det nye kulturprogram 'Insider' bliver en del af Go'-universet og får sendetid lørdag aften på TV 2.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum


