Træpiller: Fra affaldstræ til varme i hjemmet

Foto : Pexels

I disse tider bliver der mere og mere fokus på at undgå spild af enhver art – og den tendens omfatter i sagens natur en hel del ting, som almindeligvis betragtes som affald.

Tag f.eks. møbelindustrien og produktionen af andre trævarer. Træer og træ har deres egne, naturlige former, som kun sjældent stemmer overens med de formål, vi mennesker bruger det til. Ergo må det skæres til, og et hurtigt blik indenfor i en produktionshal inden for træindustrien afslører, hvor store mængder "affaldstræ", der produceres sideløbende med træmøbler, gulvbrædder, planker, bjælker og utallige andre trævarer.

Men heldigvis kan de enorme mængder resttræ bruges til noget fornuftigt: de kan laves til træpiller.

Træ: Menneskehedens første brændsel

Træ er den første type brændsel, menneskehedens spirende civilisation tog i brug, og indtil for små 200 år siden var det stort set den eneste. Nu er der kommet mange flere til (desværre med visse negative konsekvenser), men træ er stadig flittigt brugt  i såkaldt mindre udviklede lande.

I Danmark og andre højt industrialiserede lande bruger man også stadig træ som varmekilde, og ikke længere kun som gammeldags brændeknuder. Takket være den omfattende træindustri varmer mange deres hjem op med træpiller eller træbriketter (som ligeledes fremstilles af resttræ); træpiller anvendes også som brændsel i bl.a. varmeværker.

Hesselager Energi leverer træpiller til hele Fyn

Hvis du bor på Fyn, Langeland eller Tåsinge og har valgt at benytte pilleovn eller pillefyr til hel eller delvis opvarmning af dit hjem, kan du købe et stort udvalg af træpiller, både 6 mm og 8 mm, på webshoppen hesselagerenergi.dk.

Sortimentet omfatter træpiller af forskellige fabrikater: de danske brands HP, Blue Point og Heatlets Premier, tyske Heizling og Ante, Fågelfors fra Sverige samt polske Barlinek, der fremstilles af resttræ fra gulvproducenten af samme navn.

6 mm eller 8 mm?

Er du i tvivl om, hvorvidt du skal vælge 6 mm eller 8 mm træpiller? Mange vil mene, at der ikke er den store forskel, mens andre holder på, at 8 mm pillerne kun kan bruges i store pillefyr og stokerfyr, ikke i mindre pillefyr og pilleovne. Du går aldrig galt i byen ved at vælge 6 mm piller, da disse også kan bruges i større pillefyr.

Foruden træpiller forhandler Hesselager Energi også brænde i tårne og i bigbags, træbriketter samt fyringsolie og traktordiesel. Webshoppen leverer til Fyn plus brofaste øer.

Cykeloverdækninger og affaldshuse med sedumtag11.6.2024 12:50:22 CEST | Pressemeddelelse

Cykeloverdækninger og affaldshuse spiller en vigtig rolle, når der skal være orden og system på fællesområderne i en boligforening eller ved virksomheder og kommunale institutioner. Overdækninger skal gerne være funktionelle og æstetisk tiltalende, så de bidrager med noget positivt til fællesskabet i boligforeningen. En overdækning med grønne tage giver en mere inspirerende udsigt til kønne planter fremfor kanalplast, tagpap eller andre mere traditionelle tagbeklædninger. Biobag Zenzo tilbyder et bredt udvalg af overdækkede cykelparkeringer og affaldsskure, der er yderst velegnede til boligforeninger og kommunale områder. Mange af modellerne leveres med mulighed for sedumtag, som tilføjer et grønt element til boligområderne, hvilket kan forbedre beboeres og borgeres trivsel. Sedumtag på cykeloverdækninger og affaldshuse Et sedumtag er et grønt tag beplantet med sukkulent planter. Udover at Sedumtag er pænt, har det en række fordele: Sedumtag tiltrækker bier og andre insekter og forbedr

Et hjerte til den du elsker7.6.2024 12:24:08 CEST | Pressemeddelelse

Når sommeren kommer, mærker man sommerfuglene i maven på ny. Kærligheden kigger frem, og måske har du en person i dit liv, som betyder noget helt særligt for dig. Det kan du vise for personen på mange forskellige måder, du kan fortælle, du kan synge, og du kan sågar forære en sød gave. Måske har du overvejet at forære et smykke, og så er en hjerte halskæde oplagt, som hver eneste dag kan minde personen om, hvor meget du elsker og holder af vedkommende. Du kan læse lidt med i artiklen her og få inspiration til, hvorfor du bør overveje at forære en smuk og symbolsk hjerte halskæde. Hjertet symboliserer kærlighed En hjertehalskæde er nemlig helt oplagt til at vise din kærlighed og omsorg. Hjertet har for altid været symbol på både kærlighed, det livsvigtige organ, det skriftlige symbol og den smukke figur rummer flere ord end man kan forestille sig. Hjertet symboliserer kærlighed, omsorg, tillid og meget mere, og er således et oplagt symbol på din kærlighed til en helt særlig person. Et m