Træpiller: Fra affaldstræ til varme i hjemmet

Foto : Pexels

I disse tider bliver der mere og mere fokus på at undgå spild af enhver art – og den tendens omfatter i sagens natur en hel del ting, som almindeligvis betragtes som affald.

Tag f.eks. møbelindustrien og produktionen af andre trævarer. Træer og træ har deres egne, naturlige former, som kun sjældent stemmer overens med de formål, vi mennesker bruger det til. Ergo må det skæres til, og et hurtigt blik indenfor i en produktionshal inden for træindustrien afslører, hvor store mængder "affaldstræ", der produceres sideløbende med træmøbler, gulvbrædder, planker, bjælker og utallige andre trævarer.

Men heldigvis kan de enorme mængder resttræ bruges til noget fornuftigt: de kan laves til træpiller.

Træ: Menneskehedens første brændsel

Træ er den første type brændsel, menneskehedens spirende civilisation tog i brug, og indtil for små 200 år siden var det stort set den eneste. Nu er der kommet mange flere til (desværre med visse negative konsekvenser), men træ er stadig flittigt brugt  i såkaldt mindre udviklede lande.

I Danmark og andre højt industrialiserede lande bruger man også stadig træ som varmekilde, og ikke længere kun som gammeldags brændeknuder. Takket være den omfattende træindustri varmer mange deres hjem op med træpiller eller træbriketter (som ligeledes fremstilles af resttræ); træpiller anvendes også som brændsel i bl.a. varmeværker.

Hesselager Energi leverer træpiller til hele Fyn

Hvis du bor på Fyn, Langeland eller Tåsinge og har valgt at benytte pilleovn eller pillefyr til hel eller delvis opvarmning af dit hjem, kan du købe et stort udvalg af træpiller, både 6 mm og 8 mm, på webshoppen hesselagerenergi.dk.

Sortimentet omfatter træpiller af forskellige fabrikater: de danske brands HP, Blue Point og Heatlets Premier, tyske Heizling og Ante, Fågelfors fra Sverige samt polske Barlinek, der fremstilles af resttræ fra gulvproducenten af samme navn.

6 mm eller 8 mm?

Er du i tvivl om, hvorvidt du skal vælge 6 mm eller 8 mm træpiller? Mange vil mene, at der ikke er den store forskel, mens andre holder på, at 8 mm pillerne kun kan bruges i store pillefyr og stokerfyr, ikke i mindre pillefyr og pilleovne. Du går aldrig galt i byen ved at vælge 6 mm piller, da disse også kan bruges i større pillefyr.

Foruden træpiller forhandler Hesselager Energi også brænde i tårne og i bigbags, træbriketter samt fyringsolie og traktordiesel. Webshoppen leverer til Fyn plus brofaste øer.