HOFOR giver ikoniske havvindmøller mekanisk førstehjælp

Hen over pinsen kunne man ud for København se en stor pram med mobilkran udskifte mekaniske dele på tre af havvindmøllerne på Middelgrunden. Arbejdet hænger sammen med HOFORs planer om at forlænge de ikoniske havvindmøllers levetid, så HOFOR mange år frem kan sende grøn strøm direkte til Hovedstaden.

Rotor med møllevinger bliver hejst ned for at gøre det muligt at udskifte hovedaksel og gearkasse. Foto: Per Heegaard / HOFOR

HOFOR har et ansvar for at sikre fremtidens grønne energi til Hovedstaden. Derfor arbejder HOFOR målrettet på at forlænge levetiden for havvindmøllerne på Middelgrunden – som tilbage i 2001 var verdens største havvindmøllepark, men som nu har mere end to årtier på bagen. Det er et pionerprojekt, da der endnu ikke findes levetidsforlængede møller i danske farvande.

I løbet af pinsen kunne københavnere, nysgerrige lystsejlere og flypassagerer se en stor kran i fuld sving på havet ud for Hovedstaden. Kranen var i gang med at udskifte det såkaldte ’drivtog’ – hovedaksel og gearkasse – på tre af de ikoniske havvindmøller.

”Møllerne på Middelgrunden har leveret grøn strøm til hovedstadsområdet i 23 år, men de mange års slid i vind og vejr er begyndt at trykke. De tre møller, hvor vi nu udskifter nogle af de store, mekaniske dele, er mærket af skader og slitage - og to af dem har stået stille i en periode. Så udskiftningen af drivtogene er i princippet en del af den normale drift. Men det er klart, at det også giver endnu mere mening at udskifte delene nu, når vi forventer at forlænge møllernes levetid med op til 25 år,” forklarer Jan-Hendrik Ahrenkilde Wunsch, der som chef for Drift & Asset Management i HOFOR er projektchef på levetidsforlængelsen.

Helt konkret blev de tre vindmøller åbnet i toppen, hvorefter rotoren med møllevinger blev hejst ned på en pram – og derefter selve drivtoget med hovedaksel og gearkasse. Så var der plads til at installere de nye drivtog, inden rotoren med møllevinger og låg kunne blive monteret igen.

Genbrug er et nøgleord

Hele HOFORs projekt med levetidsforlængelse handler om genbrug og reduktion af ressourceforbruget. De nye drivtog, der er installeret i pinsen, er også genbrug. De stammer fra pensionerede møller, men er blevet renoveret på Grenaa Motorfabrik.

De tre drivtog, der nu er afmonteret, vil også blive renoveret – til fremtidige udskiftninger på Middelgrunden.

HOFOR ejer 10 af de i alt 20 møller på Middelgrunden. De blev købt tilbage fra Ørsted i 2018 med det formål at sikre, at de kan få forlænget levetiden ud over de normale 25 driftsår.

De sidste 10 møller er ejet af Middelgrundens Vindmøllelaug, der med omkring 8000 private andelshavere er ét af verdens største af sin art. HOFOR er i dialog med vindmøllelauget om, hvordan de sidste 10 møller også kan blive levetidsforlænget.

”Vi har endnu ikke de sidste tilladelser i forhold til at forlænge driften i op til 25 år endnu, så vi kan gå i gang med den helt store levetids-renovation. Men vi har en stærk tro på, at det kun er spørgsmål om at få de sidste detaljer til at falde på plads. Det er vi i god dialog med myndigheden om,” slutter Jan-Hendrik Ahrenkilde Wunsch.

FAKTA: Havvindmøllerne på Middelgrunden

• En stor spørgeundersøgelse, som Megafon lavede for HOFOR i 2021, viste, at borgerne i Hovedstadens kystkommuner har et meget positivt syn på Middelgrunden Havvindmøllepark. De synes generelt, at møllerne er vigtige for regionens grønne image, og et meget stort flertal bakker op om at forlænge deres levetid.

• Møllerne er danskproducerede af typen Bonus 76. De er 105 meter høje og har hver en effekt på 2 MW, så vindmølleparken har en samlet effekt på 40 MW. De i alt 20 havvindmøller producerer årligt omkring 90 millioner kWh, hvilket svarer til elforbruget i cirka 30.000 københavnske husstande.

• Møllernes fundamenter består af cirka 1800 tons jern og beton per mølle, mens hver mølle med tårn og vinger består af cirka 250 tons materialer. Derfor kan man spare meget CO2 og materialer ved at genbruge og restaurere frem for at opføre nye.

• I forbindelse med levetidsforlængelsen vil HOFOR gennemføre en reparation af møllevingerne, der er slidt efter mere end 20 års drift. Derudover en opgradering af styresystemer, installation af nye systemer til overvågning af forskydning og temperatur på hovedlejer samt installation af et nyt smøresystem.

Drivtog med hovedaksel og gearkasse bliver udskiftet. Foto: Per Heegaard / HOFOR

HOFOR A/S er Danmarks største lokale forsyner, der sørger for vand, varme, bygas, fjernkøling og afledning af spildevand for flere end 1 million mennesker i hovedstadsområdet. Vi opfører vindmøller og solcelleparker, der leverer energi til et grønnere Danmark. Sammen med vores otte ejerkommuner skaber vi bæredygtige byer med fokus på skybrudsprojekter, energioptimering og udvikling af fremtidens forsyningsløsninger. Vi tager ansvar og arbejder tæt sammen med vores kunder, universiteter, erhvervsliv og myndigheder. Vi har over 150 års erfaring, 1.500 ansatte og en årlig omsætning på over 7 milliarder kroner.

Tunnel skal fjerne regnvand fra gader i Valby og på Frederiksberg27.5.2024 08:16:17 CEST | Pressemeddelelse

En ny skybrudstunnel skal hjælpe med at holde Valby og Frederiksberg Vest fri for oversvømmelser ved skybrud og massiv regn Tunnelen vil desuden markant reducere kloakoverløb til Kalveboderne, der er Natura2000-område. HOFOR og Frederiksberg Forsyning har nu valgt partnerskabet MT Højgaard Danmark og Eiffage Infra-Spezialtiefbau som hovedentreprenør på den 2,4 km lange Valby Skybrudstunnel.