PropriaAI

Ny juridisk AI-løsning skal løfte den kommunale sagsbehandling

Kommunernes gennemsnitlige sagsbehandlingstid inden for kontanthjælpsområdet ligger på 332 timer. Det danske legal tech-startup PropriaAI vil med deres nye juridiske AI-assistent hjælpe kommunerne med at optimere sagsbehandlingen.

David Manniche, CEO i PropriaAI, fortæller, at vi står midt i en brydningstid med kunstig intelligens med enormt mange muligheder og potentialer, bl.a. inden for juraens verden. Foto: Anja Ekstrøm

PropriaAI er et dansk legal tech-startup, der netop har lanceret sin juridiske AI-assistent, en specialtrænet chatbot med adgang til den samlede danske lovgivning og afgørelser.

Løsningen er særligt målrettet ansatte i den offentlige sektor, hvor anvendelsen af juridisk kunstig intelligens kan være med til at optimere sagsbehandlingen, men samtidig også optimere trivslen i kommunen og servicen til borgerne.

David Manniche, CEO og founder af PropriaAI, udtaler:

"Med PropriaAI har vi lanceret et stærkt værktøj, som kan være med til at gøre en forskel ude i kommunerne fra dag 1 og hjælpe de hårdtarbejdende, men også til tider pressede, sagsbehandlere.

PropriaAI er bygget på et stærkt fundament af den førende teknologi inden for kunstig intelligens fra OpenAI. Samtidig er vi meget opmærksomme på, at vores løsning skal kunne bruges uden særlig oplæring og praktisk skal passe ind i fx sagsbehandlernes eksisterende rammer.

Vi håber, at vi med vores løsning ikke alene kan være med til at optimere det tidsmæssige forbrug, men også trivslen i kommunerne og ikke mindst servicen over for borgerne. Udover at håndtere juridiske spørgsmål og informationssøgning kan PropriaAI letforståeligt kommunikere komplekse problemstillinger og lovgivning og også meget effektivt oversætte til en lang række fremmedsprog.

Vi er bevidste om de faldgruber, som der også kan være ved ny teknologi, og bl.a. personfølsomme oplysninger og GDPR har meget høj prioritering for os. Derfor er PropriaAI designet på en måde, som forhindrer misbrug," siger David Manniche.

Kunstig intelligens har været længe undervejs, men vi har i de seneste år set nogle meget markante gennembrud inden for teknologien, som har været mulige pga. en kombination af dels en meget stor udvikling inden for hardware og chips, men også inden for software-arkitekturen fra bl.a. Google og OpenAI.

"Vi lever i starten af en fascinerende tidsalder, hvor det måske kan virke som om AI er kommet snigende, men sandheden er, at udviklingen har været undervejs i årtier og også anvendt i mange år. Vi har derfor at gøre med en markedsmoden teknologi, som er klar til at blive anvendt og allerede nu kan gøre en meget stor og positiv forskel i forvaltningen," siger David Manniche.

Kunstig intelligens i fremtidens kommune

PropriaAI er som udgangspunkt målrettet offentligt ansatte, som i deres arbejde bliver mødt af juridiske spørgsmål og problemstillinger.

"Vi har introduceret PropriaAI til en række kommuner, og vi er blevet overvældet over den positive respons og interesse, der har været. Vi møder generelt en stor fremsynethed rundt omkring hos kommunerne og en lyst til at implementere kunstig intelligens i forvaltningen.

Vi glæder os til i samarbejde med forvaltningerne at kunne løfte udviklingen og være med til at præge fremtidens kommuner. Vores mål er, at vi qua teknologien kan gøre kompleks jura lettere tilgængelig," afslutter David Manniche.

Billeder

Foto: Anja Ekstrøm