Ny stormflodssikring af togskinnerne giver endnu bedre beskyttelse af Øresundstunnelen

Der er bygget en endnu stærkere stormflodssikring ved Øresundsforbindelsen.

Hvis der opstår risiko for, at en stormflod vil oversvømme togskinnerne ved Øresundstunnelen på Amager, kan Øresundsbron nu aktivere en specialkonstrueret mobil stormflodssikring.

En ny mobil stormflodssikring vil beskytte togskinnerne til og fra Øresundstunnelen. Øresundsbron

Det er vores mål at fordoble broens levetid til mindst 200 år. For at det kan lykkes, er der bl.a. brug for løsninger, der beskytter os mod følgerne af klimaforandringerne som f.eks. stormflod, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør ved Øresundsbron.

Øresundsbrons stormflodsprogram blev indledt i 2019 med en omfattende analyse. Det første spadestik til stormflodssikringen blev taget i 2022, og siden er der opført et 900 meter langt sikringsdige på Kastrup-halvøen, og der er etableret flere beskyttelsesforanstaltninger på Peberholm.

Men samtidig er der gennemført et kompliceret arbejde med at finde en løsning, der beskytter togskinnerne og Øresundstunnelen på tværs af sporene mellem Danmark og Sverige. En mobil sikring, der hurtigt kan monteres på skinnerne og holde store mængder vand tilbage med en tæt forsegling omkring skinnerne.

Stormflodssikringen af togskinnerne er etableret på Kastrup-halvøen ved Københavns Lufthavn. Det er Øresundsbrons danske ejer, A/S Øresund, der ejer grunden, men projektet er finansieret og udviklet af Øresundsbro Konsortiet og gennemført i samarbejde med HedeDanmark, Aarsleff Rail A/S, Sweco og Stormflodssikring ApS.

– Det er, så vidt vi ved, den første etablerede løsning med stormflodssikring på tværs af jernbaneskinnerne i Skandinavien. Øresundsbron har udviklet den til vores anlæg i samarbejde med vores leverandører, men løsningen bør kunne bruges flere steder som supplement til permanent sikring, siger Christian Tolstrup, projektleder hos Øresundsbron.

Fire år efter projektets start er sikringen nu indviet, og etableringsomkostningerne beløber sig til 7 millioner DKK.

– Projektet har været utroligt kompliceret og udfordrende. Først og fremmest på grund af jernbanesikkerheden, som er meget vigtig, men også på grund af de tekniske aspekter ved at sikre en tæt løsning omkring skinnerne, siger Christian Tolstrup.

Fakta: Øresundsbrons stormflodsprogram

• Der er afsat 60 millioner DKK i Øresundsbrons investeringsbudget til stormflodssikring af Øresundsforbindelsen frem til 2025.
  • Prognoserne for fremtidige stormfloder i Øresund har ændret sig markant, siden Øresundsforbindelsen blev bygget, og det har fået Øresundsbro Konsortiet til at iværksætte et stormflodsprogram for at øge beskyttelsen mod stigninger i havniveauet.
  • Målet er, at Øresundsforbindelsen skal være beskyttet mod stormfloder, der svarer til en 10.000-årshændelse.
  • Stormflodsprogrammet omfatter flere projekter. Der er indtil videre opført et 900 meter langt sikringsdige ved tunneludmundingen på Amager, og der bygges stormflodssikring på Peberholm.