Spektakulært syn: I Kolding lægger de fjernvarmerør 100 meter ad gangen

Effektiv og imponerende metode giver hurtigere installation af fjernvarmerør i Kolding.

Arkil arbejder koordineret med flere maskiner for at lægge 100 meter fjernvarmerør ad gangen i Kolding. Metoden er smart, men kræver præcision og samarbejde. Arkil

Det er bare endnu en dag på ‘kontoret’ for Arkil, men her strækker kontoret sig bare over flere kilometer og ‘papirarbejdet’ vejer et par ton. For lige nu er Arkil i fuld gang med et større fjernvarmeprojekt langs en af Koldings mest befærdede indfaldsveje. Projektet vil forsyne intet mindre end 1.900 boliger og virksomheder med fjernvarme.

Arbejdet omfatter anlæggelse af nye fjernvarmerør, der vil strække sig over fem kilometer. Særligt her er, at rørene svejses sammen til enorme rør, der lægges 100 meter ad gangen. Opgaven med at lægge dem er straks mere avanceret. Her kræves det, at flere maskiner på akkurat samme tid sænker rørene i jorden.

”Det er et spektakulær syn. På denne her opgave har vi fem maskiner til at løfte 100 meter ad gangen”, siger projektchef Henrik Thorøe Skafte fra Arkils afdeling i Kolding.

Hvert rør er 16 meter langt og lavet af stål med en stor plastikkap i hver ende. Sådan et rør er der ikke meget fleksibilitet i, men når Arkil får svejset flere rør sammen til et stort, bliver de medgørlige og det giver nye muligheder.

”Selvom de er af stål, kan vi med denne her metode få dem til at agere som var det en havslange. Det vil sige, at vi kan bøje dem relativt let og på den måde få dem bedst muligt lagt i jorden”, siger Henrik Thorøe Skafte.

Selve installationen af de enorme fjernvarmerør kræver præcision og omhyggelig planlægning. Rørene skal nemlig placeres nøjagtigt for at sikre en effektiv og sikker drift af fjernvarmesystemet. Formand på projektet Mehmet Husaj diagerer, når fem maskiner – tre gravemaskiner og to lastbiler med kran – på præcis samme tid lægger 100 meter fjernvarmerør i jorden.

Formand Mehmet og projektchef Henrik har arbejdet sammen som fast makkerpar i mange år. Og de har utallige fjernvarmeprojekter bag sig.

”Jo større rører, jo mere kompliceret, jo sjovere, jo mere spændende”, griner Henrik.

Fjernvarmeholdet med Henrik og Mehmet i spidsen lægger 100 meter fjernvarme ad gangen på projektet her. En metode teamet har stor erfaring i. På Fynsvej i det nordlige Kolding skal der i alt lægges fjernvarmerør i fem kilometer.

null
Formand på projektet Mehmet Husaj diagerer, når fem maskiner – tre gravemaskiner og to lastbiler med kran – på præcis samme tid lægger 100 meter fjernvarmerør i jorden. Arkil

Rekord meget regn giver udfordringer
Årets første måneder har givet rekordstore mængder regnvand, der har givet sin del af udfordringer for projektet.

”Vi har jo haft vand med vand på. Så vi har måtte tilkalde Arkils grundvands-folk, for ellers har vi ikke kunne komme videre,” siger projektchefen.

Arkils Grundvandssænkning har brugt sugespidser for bedre at kunne styre grundvandet. Her placeres sugespidser med en indbyrdes afstand på 1-2 meter og tilkobles en vakuumpumpe, der suger vandet op. På den måde kan anlægsfolkene arbejde uden at stå i vand.

”Uden vores grundvands-folk var vi ikke kommet ret langt. Det er rigtig smart, at vi kan tilkalde dem internet i firmaet”, siger Henrik Thorøe Skafte.

null
Fjernvarmerør svejset sammen i 100 meter lange sektioner, klar til at blive lagt i jorden langs en af Koldings mest trafikerede veje. Arkil

Trafik uden bøvl
Arbejdet med at lægge rørene har stor indvirkning på den lokale trafik, og Fynsvej er en af Koldings store og mest trafikale veje. Derfor var det også forventet, at trafikken ville lide under fjernvarmeprojektet, men faktisk har der ikke været de store problemer.

”Trafikken har ikke været så slem, som vi havde frygtet. Den glider faktisk og bilisterne er flinke til at køre sikkert udenom vores afspærringer, siger Henrik.

Gennem et tæt samarbejde med lokale myndigheder har Arkil formået at holde Koldings pulsåre åben, selv mens de opererer på dens infrastruktur.

"Vi gør alt, hvad vi kan for at mindske generne og sikre, at trafikken flyder så smidigt som muligt under hele projektet," siger Henrik Thorøe Skafte.

Projektet med at levere fjernvarme til mere end 1.900 boliger og virksomheder med fjernvarme forventes færdigt denne sommer, hvor Arkils asfalt afdeling slutter af med at lægge frisk asfalt på.

Faktaboks:
Bygherre: Tvis
Periode: Februar 2024 til sommeren 2024.
Sum: 37.800.000 kroner

Hvert rør er 16 meter langt og lavet af stål med en stor plastikkap i hver ende. Men svejses sammen til et stort.
Formand Mehmet Husaj lægger planen for løftet