Sydbank køber Coop Bank

Sydbank og Coop amba har netop indgået aftale om, at Sydbank køber Coop Bank. Efter overtagelsen vil Coop Bank være et 100 procent ejet datterselskab af Sydbank. Coop Bank bevarer sit navn og vil også fremover tilbyde særlige fordele til Coops medlemmer.

Coop amba har nu fundet den rette køber til Coop Bank, som senest har præsteret en seksdobling af sit resultat og i dag er et solidt pengeinstitut. I et felt af flere købere er valget faldet på Sydbank. Overtagelsen forventes at træde i kraft fra juli 2024.

Nyt partnerskab sikrer fordele til Coops medlemmer

Sydbank, Coop Bank og Coop har samtidig indgået et partnerskab, som sikrer fordele og attraktive tilbud til Coops to millioner medlemmer og til kunderne i Coop Bank. Dermed fortsætter Coop Bank som ’medlemmernes bank’, og det er vigtigt, siger Kristine Martin Berg, formand for bestyrelsen i Coop Bank og næstformand i Coop ambas bestyrelse:

”Det har været afgørende for os at finde en køber, som også fremover vil tilbyde Coops medlemmer og bankens kunder særlige tilbud. Vi har også lagt vægt på, at en ny ejer skal forstå Coop Banks dna og selvfølgelig driver sin forretning med stor ordentlighed. Alt det kommer Sydbank med, og derfor er jeg overbevist om, at vi har fundet det helt rigtige match,” siger Kristine Martin Berg.

Det nye ejerskab ændrer da heller ikke på forholdene for kunderne i Coop Bank og de mange medlemmer af Coop, som hver dag køber dagligvarer med Coop-appen.

Stærke kunderelationer og helhedsøkonomi

I Sydbank glæder adm. direktør Karen Frøsig sig også over aftalen og partnerskabet:

”I Sydbank favner vi hverdags- og helhedsøkonomien. Coop Bank er med sine enkle valgmuligheder og effektive processer en bank, hvis set-up tiltaler os. Vi glæder os meget til at tilbyde Coops medlemmer flere bankløsninger, nemme digitale løsninger og ikke mindst stærke kunderelationer, som vi hver dag løber stærkt for,” siger Karen Frøsig.

Allan Nørholm, adm. direktør i Coop Bank, ser fremadrettet gode muligheder for den bank, han har stået i spidsen for siden 2013, og som han kender så godt. En bank, der netop har leveret et rekordhøjt overskud på 41,3 millioner kroner:

”Jeg tror på, at det nye samarbejde kan være med til at styrke Coop Bank ved bl.a. at udvikle vores produktportefølje. Sydbank vil som en stærk finansiel ejer være til gavn for vores nuværende 88.000 kunder, og det nye partnerskab kan hjælpe os til at vokse yderligere,” siger Allan Nørholm.

Coop amba sælger Coop Bank som led i den samarbejdsaftale, Coop amba og energiselskabet OK a.m.b.a. lancerede i april 2024. Aftalen skal sikre tilførsel af samlet to milliarder kroner i ny kapital til Coop Danmark A/S.

Gennemførelse af handlen er betinget af godkendelse fra Finanstilsynet og fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Betingelserne forventes opfyldt inden 31. juli 2024.

Kort om Coop Bank:

• Åbnede i april 2013
  • Har i dag cirka 88.000 kunder
  • Har udlån på 1,3 milliarder kroner og indlån på 3,1 milliarder kroner

Kort om Sydbank:

• Danmarks tredjestørste bank med cirka 2.100 ansatte
  • Har 57 filialer i Danmark inklusiv tre tyske filialer i Hamborg, Flensborg og Kiel og i dag den eneste danske bank med tysk banklicens
  • Ved seneste årsregnskab per 1. marts 2024 opnåede Sydbank sit bedste resultat nogensinde i bankens 53-årige historie med et resultat før skat på 4.281 millioner kroner

Kontakter

Kristine Martin Berg, formand for bestyrelsen i Coop Bank og næstformand i Coop ambas bestyrelse, mobil 2581 0682

Karen Frøsig, adm. direktør i Sydbank (via pressechef Susanne Ingemann Faber, mobil: 2629 1129)

Allan Nørholm, adm. direktør i Coop Bank, mobil: 2020 2729

Ny adm. direktør for Coop6.6.2024 13:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Thor Skov Jørgensen, 42 år, tiltræder 19. juni som ny adm. direktør/CEO for Coop Danmark A/S. Han kommer fra jobbet som finansdirektør/CFO i energiselskabet OK. “Efter at vi har haft en grundig afdækning af mulige kandidater, er vi overbeviste om, at vi med Thor har fundet den helt rigtige CEO til at stå i spidsen for de omfattende forandringer, som Coop skal igennem. Jeg har haft fornøjelsen af at lære Thor at kende igennem de seneste 6 måneder og har mødt et godt menneske, en god leder og en yderst kompetent dagligvareleder. Thor vil sikre et stærkt fokus på drift og lønsomhed og samtidigt styrke Coops særkende, herunder vores kollegaers potentiale og forstærke Coops position på markedet,” siger bestyrelsesformand Jeff Gravenhorst. Coop indgik for knap to måneder siden en historisk aftale med OK, der indebærer, at OK køber en del af Coop Danmark og sammen med Coop amba tilfører selskabet to milliarder kr. i ny kapital. Med aftalen får OK bestemmende indflydelse over Coop Danmark. Lig

700 Coop-butikker holder åbent Grundlovsdag3.6.2024 08:34:48 CEST | Pressemeddelelse

Alle større butikker skal være lukkede Grundlovsdag, 5. juni. Men de mindre butikker må gerne holde åbent. Derfor kan man på onsdag handle helt som normalt i ca. 700 af Coops butikker. Det er først og fremmest Brugsen/Dagli´Brugsen og 365discount, hvor godt 630 butikker holder åbent hele Grundlovsdag. De resterende er Kvickly og SuperBrugsen, som er placeret ved havne- eller turistområder, hvor der er dispensation for lukkeloven. Man kan se åbningstiderne i den lokale butik, på butikkens hjemmeside eller i Coop appen.

International hæder til 3 af Coops egne varer27.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

To Änglamark-produkter og en Coop-vare har netop modtaget den fornemste internationale hæder til kædernes egne mærker. Det er sket ved den årlige prisuddeling, PLMA 2024, som den uafhængige organisation, Private Label Manufacturers Association International, står bag. Ved årets prisuddeling var 550 forskellige produkter fra 72 forskellige kæder i 23 lande med i kapløbet om hæderen. Varerne vurderes efter deres koncept, design og i hvor høj grad de giver værdi for kunderne. De tre vindere fra Coop Danmark er: Änglmark Colour Vaskemiddel, refill Änglamark brun sæbe Coop Protein Bar choco mint Änglamark-produkterne fremhæves for at bringe plastic-reduktion til et nyt niveau og for det gode design. Coop Protein Bar roses for smag, design og koncept. ”Coop har historisk altid lagt vægt på at have stærke unikke egne varer. Derfor er det glædeligt med denne internationale anerkendelse af disse produkter, som er udviklet i vores fælles nordiske indkøbsselskab, Coop Trading,” siger kategoridire