Danes Worldwide

Nyt formandskab i Danes Worldwide

Jens-Otto Horslund og Anne Smedegaard Røpcke udgør det nye formandskab i foreningen Danes Worldwide, der er medlems- og interesseorganisation for de cirka 250.000 danskere ude i verden.

Anne Smedegaard Røpcke overtager rollen som næstformand og Jens-Otto Horslund tiltræder som ny bestyrelsesformand i Danes Worldwide

Det var en enig bestyrelse, der efter generalforsamlingen den 16. maj 2024 konstituerede sig med ny formand og næstformand. Jens-Otto Horslund tiltræder som ny bestyrelsesformand, og overtager rollen fra Susanne Rumohr Hækkerup, der har bestridt posten i de seneste fem år. Anne Smedegaard Røpcke overtager rollen som næstformand fra Søren Brandt, som ligeledes går af efter fem år.

Bestyrelsen og sekretariatet glæder sig til samarbejdet og sender en stor tak til Susanne Rumohr Hækkerup og Søren Brandt for deres dedikerede og betydningsfulde indsats for foreningen.

Begge har globalt udsyn og indgående kendskab til foreningen

Jens-Otto Horslund og Anne Smedegaard Røpcke har begge mange års erfaring fra udlandet, som giver en naturlig forståelse for medlemmernes problemstillinger og behov.

Jens-Otto Horslund har haft en lang karriere i udenrigstjenesten som bl.a. særlig repræsentant for maritim sikkerhed, Danmarks ambassadør i Finland og Holland samt kontorchef for Udenrigspolitik og for Mellemøsten og Nordafrika. I dag er han direktør for DenmarkBridge. Jens-Otto Horslund ser frem til sit nye ansvar:

"Jeg er både glad og ydmyg over at påtage mig rollen som bestyrelsesformand. Min egen familie har haft stor gavn af foreningens danskundervisning, så jeg ved, hvilken betydning Danes Worldwide har for mange udlandsdanskere. Jeg ser frem til at arbejde sammen med bestyrelsen, sekretariatet og alle vores medlemmer for fortsat at styrke og udvikle foreningen."

Anne Smedegaard Røpcke er selv vokset op i udlandet og har fra barnsben stiftet bekendtskab med foreningens tilbud om blandt andet danskundervisning og Sommerskole. Hun har desuden arbejdet med ecommerce i Sydøstasien og Berlin. Siden 2015 har hun haft ledende poster i Coloplast.

Anne Smedegaard Røpcke ser også frem til at lægge ekstra kræfter i bestyrelsesarbejdet:

"Det er en ære at træde ind i rollen som næstformand. Jeg ser frem til at bidrage med min erfaring og passion for Danes Worldwide, især for at engagere og støtte yngre medlemmer globalt."

CV’er

Jens-Otto Horslund
Født: 12-06-1960
Bosat: Frederiksberg, Danmark
Uddannelse: Cand.scient.pol.
Stilling: Administrerende direktør for DenmarkBridge
Privat: Gift og har fem børn

Anne Smedegaard Røpcke
Født: 22-04-1986
Bosat: Charlottenlund, Danmark
Uddannelse: M.Sc. Finance & Strategic Management
Stilling: Global Senior Director Ecommerce & Digital Solutions hos Coloplast
Privat: Gift og har tre børn

Billeder

Om Danes Worldwide

Danes Worldwide er en almennyttig, non-profit forening stiftet i 1919, som historisk har været bindeled mellem Danmark og danskere ude i verden.

I dag er Danes Worldwide de ca. 250.000 globale danskeres medlems- og interesseorganisation. Foreningen er de globale danskeres talerør over for politikere og andre beslutningstagere og arbejder for at sikre, at udlandsdanskere får så mange rettigheder som muligt set i forhold til danske medborgere bosat i Danmark, herunder stemmeret, statsborgerskab, familiesammenføring, sociale ydelser og pension.

Derudover tilbyder Danes Worldwide sine medlemmer en lang række services, herunder rådgivning om praktiske og juridiske forhold både før, under og efter opholdet i udlandet. Der skabes netværk, og man fører danskere i udlandet sammen og hjælper hjemvendte danskere med at få godt fodfæste i det danske samfund.

Danes Worldwide tilbyder også online danskundervisning, både skoledansk, hvor man kan følge folkeskolens curriculum fra 0.-9. klasse og ultimativt tage 9. klasseprøven i dansk. Derudover holder Danes Worldwide også årligt Den Danske Sommerskole, hvor 550 danske børn og unge fra hele verden tilbringer deres sommerferie i Danmark og lærer dansk, danske værdier og dansk kultur.

Følg pressemeddelelser fra Danes Worldwide

Flere pressemeddelelser fra Danes Worldwide