Midttrafik bidrager til bedre stoppesteder

Midttrafiks bestyrelse afsætter en million kroner til forbedring af stoppesteder i Midttrafiks område. Et godt stoppested medvirker til at gøre kundeoplevelsen med den kollektive trafik god.

Gode stoppesteder har stor betydning for kundernes tilfredshed

Stoppestedet er kundernes første møde med den kollektive trafik. Det skal imødekomme mange behov hos kunderne, som fx let adgang, god information, trygge rammer og behagelig ventetid.

Midttrafik har ikke ansvaret for opførsel og vedligehold af stoppestederne, men har en stor interesse i, at de bidrager til en god kundeoplevelse med den kollektive trafik.

Bestyrelsesformand Steen Vindum fortæller:

”Det har stor betydning for kunderne, at stoppestedet er velholdt og har de nødvendige faciliteter, der gør ventetiden både behagelig og tryg. Derfor har vi igen afsat penge til en stoppestedspulje, hvor kommunerne kan ansøge om midler til forbedring af stoppesteder. Stoppestedet er sammen med busserne en del af den kollektive trafiks fremtoning. Fremstår det lækkert og moderne, kan det også tiltrække nye kunder”.

Det er anden gang, at Midttrafiks bestyrelse afsætter penge til en stoppestedspulje. I 2021 blev der afsat fem millioner kroner. Efter tre ansøgningsrunder er der tildelt og øremærket penge til 24 projekter i 12 kommuner. Projekterne spænder bredt fra cykelparkering, modernisering af ventefaciliteter til knudepunkter. I alt har 120 stoppesteder i Region Midtjylland fået et kvalitetsløft.

Midttrafiks nye stoppestedspulje på en million kroner bliver finansieret af et overført mindreforbrug fra 2023.