Nyt samarbejde skal støtte unge der vokser op i familier med alkoholmisbrug
26-årige Christian Landbo har fået terapi og støtte i TUBA for at bearbejde sin opvækst med alkoholmisbrug i familien. Han havde svært ved at vise og vide, hvem han rigtigt var, men i TUBA har han opbygget selvværd og lært at elske sig selv. Et nyt samarbejde skal samle midler ind og nedbryde tabu til fordel for Christian og andre unge, der vokser op i familier med alkoholmisbrug.
![Et nyt samarbejde skal samle midler ind og nedbryde tabu til fordel for Christian Landbo og andre unge, der vokser op i familier med alkoholmisbrug. Foto: Presse](/data/images/public/4443536/13853415/10240cbd-eba9-4360-9979-a63b5a0db015-w_720.jpg)
Hvert 10. barn vokser op med forældre med alkoholproblemer ifølge Sundhedsstyrelsen. En af dem er 26-årige Christian.
”Min far var en kærlig mand, og han var også en omsorgsfuld far, der var interesseret i mig og skidesjov. Men det gjorde det også meget hårdere, når han så ikke var det. Og det var desværre meget af tiden,” fortæller Christian Landbo, der har fået terapi, hjælp og støtte i TUBA, fordi hans far har haft et alkoholmisbrug igennem hans opvækst.
TUBA er en del af Blå Kors Danmark og har mere end 25 års erfaring med at tilbyde specialiseret terapi til unge mellem 14 og 35 år, der kommer fra familier med alkoholmisbrug.
”TUBA betyder for mig, at jeg har kunnet frigøre mig fra noget, jeg troede, var min bagage resten af mit liv. Det har gjort den bagage så meget lettere, og jeg har lært mig selv at kende,” siger Christian.
Større risiko for at udvikle eget misbrug
I en verden, hvor hjælpsomhed kan forandre liv, går Blå Kors Danmark sammen med modebrandet OBJECT i en ny kampagne, de kalder ’Acts of Kindness’. Sammen ønsker parterne at sprede håb og støtte til unge som Christian, der vokser op i hjem med alkohol- og stofmisbrug.
”At mærke det engagement, som OBJECT og deres medarbejdere, har lagt i dette samarbejde, er helt fantastisk. De er med til at gøre en forskel, og hver en krone tæller i en tid, hvor TUBA oplever historisk stor efterspørgsel på deres specialiserede hjælp,” lyder det fra Thomas Røddik Korneliussen, der er kommunikationschef i Blå Kors Danmark.
”Rigtig mange børn, der vokser op med en forælder med et misbrug, kæmper senere i livet med angst, depression og en større risiko for selv at udvikle et misbrug. Det er vigtigt, de får den rette hjælp til at forme en god fremtid for dem selv,” fortsætter han.
Overskud fra genbrugs t-shirts og tote bags går til TUBA
Kampagnen omfatter to produkter, hvor alt overskud fra salget går til Blå Kors Danmark og TUBAs sociale hjælpearbejde.
Det ene produkt er en tote bag, som er lavet af 60 procent genbrugsmateriale, og bliver solgt internationalt gennem OBJECTs onlinebutik, og det andet produkt er genbrugs t-shirts fra Blå Kors’ genbrugsbutikker, der er nøje udvalgt og har fået påtrykt kampagnens budskab ’Acts of kindness’. De unikke t-shirts sælges i Blå Kors’ webshop.
Line Damgaard, der er Marketing Manager i OBJECT, er begejstret for samarbejdet:
”Hos OBJECT ønsker vi at bruge vores stemme som fashion brand til at belyse og hjælpe ind i vigtige samfundsemner og projekter, der tager et socialt ansvar. Det giver derfor rigtig god mening for os at kunne bidrage til Blå Kors og TUBAs vigtige arbejde.”
Kampagnen lanceres den 23. maj, hvor tote bags og t-shirts går i salg. Flere influenter er med til at sprede budskabet og nedbryde tabu på de sociale medier, ligesom Christian Landbo og Michelle Kraus, der begge har gået i TUBA, på modigste vis deler deres fortælling i dokumentariske videoer.
Kontakter
Thomas Røddik Korneliussen, kommunikationschef i Blå Kors Danmark. Tlf: 2620 2046, trk@blaakors.dk
Line Damgaard, marketing manager i OBJECT. Tlf: 2551 4971, line.damgaard@bestseller.com
Billeder
![Et nyt samarbejde skal samle midler ind og nedbryde tabu til fordel for Christian Landbo og andre unge, der vokser op i familier med alkoholmisbrug. Foto: Presse](/data/images/public/4443536/13853415/10240cbd-eba9-4360-9979-a63b5a0db015-w_240.jpg)
![Julie, der er socialpædagog på et af Blå Kors' tilbud, i en t-shirt fra kollektionen 'Acts of Kindness'. Foto: Rasmus Arentsen](/data/images/public/4443536/13853415/44176451-baf9-4c62-98be-2e3cc02527e4-w_240.jpg)
![Daniel, der er socialpædagog på et af Blå Kors' tilbud, i en t-shirt fra kollektionen 'Acts of Kindness'. Foto: Rasmus Arentsen](/data/images/public/4443536/13853415/e59fea24-4b53-4614-9dee-95711a43f995-w_240.jpg)
![Daniel, der er socialpædagog på et af Blå Kors' tilbud, i en t-shirt fra kollektionen 'Acts of Kindness'. Foto: Rasmus Arentsen](/data/images/public/4443536/13853415/f9e70192-51d7-449f-82ce-95d181e315c6-w_240.jpg)
![Foto: Rasmus Arentsen](/data/images/public/4443536/13853415/821fd25b-7085-42ad-bbd6-3a2236f0c47e-w_240.jpg)
![Foto: Rasmus Arentsen](/data/images/public/4443536/13853415/9d145e1a-44ed-46f7-b37d-2a46460ad865-w_240.jpg)
Links
Om Blå Kors Danmark
Blå Kors er en kristen social hjælpeorganisation, som hjælper socialt udsatte mennesker i Danmark.
Følg pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark
Ny undersøgelse: Hver sjette dansker dropper firmafester pga. alkoholkultur10.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Alkohol fylder for meget til fester og andre sociale arrangementer på arbejdspladser. Så meget, at flere helt undlader at deltage eller går tidligt hjem, viser ny meningsmåling foretaget af Voxmeter for Blå Kors Danmark.
Blå Kors Danmarks ferielejre er blevet et hjertebarn for frivillige6.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver sommer glæder Rebekka Knudsen og Andreas Nørgård Lodahl sig til at være frivillige på en af Blå Kors’ ferielejre for udsatte børn og unge. De oplever det som meningsfuldt at være med til at give deltagerne gode oplevelser og et tiltrængt pusterum fra en svær hverdag.
Ny kampagne: Flere børn og unge skal have gode ferieoplevelser3.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ferielejre giver børn og unge et tiltrængt frirum. Blå Kors Danmark lancerer en ny kampagne i samarbejde med dagligvarekæden Lidl, som skal samle penge ind til endnu flere ferieoplevelser for børn og unge, der har det svært.
Voldsom vækst: Familienetværk rækker ud til endnu flere familier i nød27.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et øget behov for økonomisk hjælp og trygge fællesskaber betyder, at rekordmange familier opsøger Blå Kors Danmarks familienetværk, som drives i partnerskab med lokale kirker.
Udsatte børn og unge møder ligesindede på ferielejre23.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Til sommer deltager 245 børn og unge på Blå Kors Danmarks ferielejre. En af dem er 20-årige Elizabeth Nørlev Bengtsen, som skal afsted for tredje gang. På ferielejren har hun fundet et sted, hvor hun føler, hun kan være sig selv.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum