ARKEN Museum for Samtidskunst

ARKEN leverer driftsoverskud i 2023

En målrettet besparelsesplan, fokus på et bedre arbejdsmiljø, flere gæster og en stram økonomistyring er årsager til, at museet i 2023 leverer et positivt driftsresultat for 2023.

Direktør Marie Nipper har i 2023 skabt et positivt driftsoverskud på ARKENs bundlinje. Foto: Petra Kleis

ARKENs fornyelsesproces under direktør Marie Nipper smitter allerede positivt af på bundlinjen: Museet opnåede i 2023 et driftsresultat før finansielle poster på 1,5 mio. kr. mod et underskud på -8,5 mio. kr. i 2022.

Bestyrelsesformand Lars Kirdan roser direktør Marie Nipper og den samlede organisation for den store indsats med at genrejse museets driftsøkonomi på kun et enkelt år.

Det er stærkt, at ARKEN har kæmpet sig tilbage til et positivt driftsresultat efter et stort minus i 2022. Vi er stadigvæk udfordret på den negative egenkapital, men den arbejder vi målrettet på at genoprette i de kommende år efter en fast plan,” siger Lars Kirdan.

ARKEN opnåede i 2023 et samlet overskud på 156.000 kr., hvilket ledelsen finder tilfredsstillende sammenlignet med sidste års underskud på 1,1 mio. kr.

Det positive driftsresultat er skabt ved hjælp af en stor kombineret indsats på alle fronter: Nye udstillingstyper, forbedret arbejdsmiljø samt en målrettet markedsføringsindsats især rettet mod lokalsamfundet og unge målgrupper har resulteret i mange besøgende. I alt besøgte 230.000 gæster ARKENs samlede aktiviteter i 2023. Heraf indløste 135.000 billet til museet.

Næstformand Merete Amdisen er glad for, at flere gæster har besøgt ARKENs aktiviteter både på museet, i Skulpturparken omkring ARKEN og i Ishøj By Center, hvor museet i 2023 havde en pop-up filial. Merete Amdisen siger:

Det er dejligt, at ARKENs nye efternavn – Museum for Samtidskunst – og den nye skærpede kunstneriske profil er blevet godt modtaget af publikum. Direktør Marie Nippers mod til at skabe et nyt udstillingsprogram med fokus på netop samtidskunst i international vægtklasse kombineret med et øget fokus på at øge de unges og Vestegnens kulturforbrug gav bonus i 2023Og påviser med al tydelighed museets store berettigelse både lokalt, nationalt og internationalt.”

Direktør Marie Nipper har som ambition, at ARKEN skal være Nordens førende museum for samtidskunst, hvor en bæredygtig økonomi er selve fundamentet.

”Jeg er glad og stolt over, at organisationen har grebet udfordringen, og at vi står sammen om at skabe nye tiltag, som fører os tættere på målet om at blive Nordens førende museum for samtidskunst,” siger direktør Marie Nipper.

ARKEN vil i 2024 have fokus på at øge sin relevans for flere, samtidigt med at museet fortsætter en stram økonomistyring og optimering inden for alle områder.

ARKEN. Foto: Rune Johansen
Download
Download

Kunst og arkitektur i verdensklasse

ARKEN har en af Skandinaviens fineste samlinger af samtidskunst.

ARKENs samling indeholder flere end 400 værker. Det er dansk, nordisk og international samtidskunst primært fra perioden efter 1990.

Følg pressemeddelelser fra ARKEN Museum for Samtidskunst

Flere pressemeddelelser fra ARKEN Museum for Samtidskunst

Spektakulær udstilling med Anish Kapoor på ARKEN bliver Skandinaviens største21.3.2024 13:55:14 CET | Pressemeddelelse

Udstillingen ”Anish Kapoor – UNSEEN”, som åbner 11. april 2024, bliver den største visning i Skandinavien af den internationale verdensstjerne Anish Kapoor. Som én af samtidskunstens førende skikkelser gennem de seneste 40 år er Kapoor kendt for at udstille på de mest toneangivende institutioner verden over – og nu også på ARKEN Museum for Samtidskunst på Vestegnen.